آمریکا به دلیل حمایت از برنامه موشکی ایران ، شرکت های روسی و چینی را تحریم می کند

واشنگتن: ایالات متحده چهار شرکت از چین و روسیه را به دلیل حمایت از برنامه موشکی ایران تحریم کرده است که همچنان “یک نگرانی قابل توجه در مورد گسترش سلاح های هسته ای” است ، وزیر امور خارجه ایالت مایک پمپئو گفته است.
این اعلامیه روز جمعه در حالی انجام شد که ایالات متحده اقدامات سختی را علیه ایران برای ادامه فعالیت های خود در مورد سلاح هسته ای ادامه می دهد.
پمپئو گفت: “ایالات متحده چهار نهاد در چین و روسیه را به دلیل حمایت از برنامه موشکی ایران تحریم كرده است ، كه همچنان نگران كننده گسترش سلاح های هسته ای است. ما به استفاده از همه ابزارهای تحریم خود ادامه خواهیم داد تا از پیشرفت موشكی ایران جلوگیری كنیم.”
این شرکت ها Chengdu Best New Materials Co Ltd و زيبو Elim Trade Co، Ltd. در چین و گروه Nilco که به آن معروف است شرکت نیل فام خزر و Santers Holding و شرکت سهامی Elecon در روسیه برای انتقال فناوری حساس و موارد برنامه موشکی ایران.
رئيس جمهور دونالد ترامپ در سال 2018 ایالات متحده را از توافق برجسته هسته ای ایران خارج کرد.
ترامپ پس از خروج از توافق هسته ای ایران از همه کشورها خواسته است خرید نفت از ایران را به صفر برسانند یا با تحریم های ثانویه روبرو شوند.
ایران اصرار دارد که برنامه هسته ای خود برای اهداف صلح آمیز است.
پمپئو گفت که همه کشورها باید مراقب تلاش های ایران برای پیشبرد برنامه موشکی خود باشند.
پمپئو گفت: “این اقدامات بخشی از پاسخ ما به فعالیتهای بدخیم ایران است. این تصمیمات بر نیاز مستمر هوشیاری همه کشورها نسبت به تلاشهای ایران برای پیشبرد برنامه موشکی خود تأکید می کند.”
“ما به کار خود ادامه خواهیم داد تا مانع تلاش های توسعه موشکی ایران شویم و از مقامات تحریم خود برای تأمین تأمین کنندگان خارجی مانند این نهادها در جمهوری خلق چین و روسیه که مواد و فناوری مربوط به موشک را به ایران ارائه می دهند ، استفاده خواهیم کرد. تحریم های اعمال شده شامل محدودیت در خریدهای دولت آمریكا ، كمك های دولت آمریكا و صادرات و تا دو سال لازم الاجرا خواهد بود “.
پمپئو گفت: اعمال تحریم ها علیه این نهادهای خارجی مطابق با تلاش های ایالات متحده برای استفاده از همه اقدامات موجود برای جلوگیری از پیشرفت توانایی های موشکی ایران است.