آیفون: آمریکا در طرح جاسوسی به هزاران آیفون دسترسی پیدا کرد: روسیه

مسکو: سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) روز پنجشنبه اعلام کرد که یک مورد را کشف کرده است آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) با استفاده از بدافزار ناشناخته قبلی برای دسترسی به آسیب‌پذیری‌های به اصطلاح پشتی در تلفن‌های اپل طراحی می‌کند. را FSBجانشین اصلی KGB دوران شوروی، گفت که چندین هزار گوشی اپل از جمله مشترکین داخلی روسیه آلوده شده اند. نه اپل و نه NSA بلافاصله به درخواست های ایمیل شده برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
آژانس جاسوسی روسیه همچنین گفت تلفن های متعلق به دیپلمات های خارجی مستقر در روسیه و اتحاد جماهیر شوروی سابق، از جمله تلفن های اسرائیل، سوریه، چین و اعضای ناتو هدف قرار گرفته است. FSB در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اف‌اس‌بی یک اقدام اطلاعاتی سرویس‌های ویژه آمریکایی با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه اپل را کشف کرده است».
FSB گفت این توطئه نشان دهنده “همکاری نزدیک” بین اپل و NSA، آژانس آمریکایی مسئول اطلاعات و امنیت رمزنگاری و ارتباطات ایالات متحده است. هم کرملین و هم وزارت خارجه روسیه به اهمیت این موضوع اشاره کردند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جمع‌آوری داده‌های پنهان از طریق آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری در تلفن‌های همراه ساخت ایالات متحده انجام شده است».
این وزارتخانه گفت: «سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده برای چندین دهه از شرکت‌های فناوری اطلاعات برای جمع‌آوری داده‌های بزرگ کاربران اینترنت بدون اطلاع آن‌ها استفاده کرده‌اند. دیمیتری سخنگوی کرملین پسکوف گفت: همه مقامات دولت می‌دانند که ابزارهایی مانند آیفون «کاملاً شفاف» هستند. پسکوف گفت: «استفاده از آنها برای مقاصد رسمی غیرقابل قبول و ممنوع است.