اردوغان: طیب اردوغان ترکیه در نظرسنجی از رقیب انتخاباتی عقب افتاده است

استانبول: نظرسنجی انجام شده توسط نظرسنجی کوندا در روز پنجشنبه، رئیس جمهور ترکیه را نشان داد طیب اردوغان از رقیب اصلی خود کمال عقب افتاد کیلیچداراوغلو بیش از پنج درصد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه.
این نظرسنجی پشتیبانی را برای اردوغان با 43.7 درصد و کیلیچداراوغلو با 49.3 درصد، او را از اکثریت لازم برای پیروزی در دور اول کوتاه می‌آورد و پیشنهاد می‌کند که انتخابات به دور دوم بین این دو مرد در 28 می برگزار شود.
این یافته ها این تصور را تقویت کرد که اردوغان با بزرگترین چالش حکومت دو دهه ای خود در رای گیری مواجه است. آنها تا حد زیادی با برخی دیگر از نظرسنجی‌ها همسو بودند که کیلیچداراوغلو، نامزد اصلی ائتلاف اپوزیسیون را پیشتاز می‌کرد.
وظیفه اردوغان به دلیل بحران هزینه های زندگی، ناشی از کاهش لیر و تورم فزاینده، و زلزله ویرانگر در فوریه که بیش از 50000 نفر را در ترکیه کشته و میلیون ها نفر را بی خانمان کرد، پیچیده شده است.
این نظرسنجی که از 6 تا 7 مه انجام شد، حمایت از دو نامزد دیگر را 4.8 درصد برای سینان اوگان و 2.2 درصد برای محرم اینس نشان داد. کوندا گفت که اکثریت رای دهندگان آنها تمایل دارند در دور دوم به کیلیچداراوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون حزب جمهوری خواه خلق (CHP) رای دهند.
نظرسنجی متروپول نیز نشان داد که آرا به دور دوم رفت و کیلیچداراوغلو 49.1 درصد و اردوغان 46.9 درصد آرا را به دست آوردند. در دور دوم، کیلیچداراوغلو با 51.3 درصد برنده شد.
اما هاکان اکباس، مدیر عامل خدمات مشاوره استراتژیکیک مشاور سیاسی مستقر در استانبول، گفت که اردوغان به نظر می رسد در مسیر رسیدن به آن چیزی است که امیدوار است: دور زدن با کیلیچداراوغلو.
او گفت: “با توجه به زلزله و بحران اقتصادی، این امر همچنان برای او موفقیت آمیز خواهد بود. آنچه در حال حاضر مهم تر از آن است، نتایج پارلمان است.”
اگر پارلمان معلق باشد، اردوغان از رای دهندگان درخواست خواهد کرد تا ثبات را در مقابل هرج و مرج که احتمالاً پس از ائتلاف شش حزب اپوزیسیون وجود دارد، انتخاب کنند.
نظرسنجی کوندا حاکی از آن است که از ائتلاف حاکم اردوغان با 44.0 درصد در آرای پارلمان حمایت می شود و ائتلاف اصلی اپوزیسیون با 39.9 درصد بیشتر است. انتظار می رود که حزب حامی کردها HDP که از کیلیچداراوغلو حمایت می کند، نقش «شاه ساز» را ایفا کند.
کوندا گفت که HDP، به دلیل تهدید ممنوعیت دادگاه، تحت نشان حزب دیگری فعالیت می کند و دیده می شود که متحدان چپ آن 12.3 درصد از حمایت را در رای پارلمان به دست آورده اند. این باعث می شود اردوغان و متحدانش در اقلیت باقی بمانند.
آسلی آیدینتاسباس، یکی از همکاران بازدید کننده از موسسه بروکینگز، گفت: «تردیدی وجود ندارد که اردوغان با اکثریتی روبرو است که خواهان تغییر است – و این شامل افراد جوان تر نیز می شود. تنها سوال این است که آیا مردم معتقدند کیلیچداراوغلو عامل تغییر است یا خیر.
او افزود: “چه او به سختی برنده شود یا نه، من احساس می کنم دوران اردوغان به پایان رسیده است.” جامعه ترکیه آماده حرکت است و متأسفانه رئیس جمهور اردوغان یک مدل حکومتی نهادی را پشت سر نمی گذارد.
کوندا که تنها یک نظرسنجی را قبل از رای گیری به صورت علنی منتشر می کند، با 3480 نفر در 35 مرکز استان مصاحبه حضوری انجام داد. کوندا گفت: این نظرسنجی دارای حاشیه خطای +/- 2.2٪ در سطح اطمینان 99٪ است.