ارمنستان ، آذربایجان ، روسیه می گویند برای پایان دادن به مناقشه قره باغ قراداد منعقد کردند

یروان / باکو: ارمنستان ، آذربایجان و روسیه گفتند که با آنها توافق نامه ای امضا کرده اند به پایان دادن به درگیری نظامی قره باغ کوهستانی منطقه پس از بیش از یک ماه خونریزی
نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان در ساعات اولیه روز سه شنبه و جمعه اعلام کرد که در رسانه های اجتماعی امضا شده است کرملین و آذربایجانبعدا الهام علی اف رئیس جمهور این خبر را تأیید کرد.
“بیانیه سه جانبه امضا شده به یک نقطه (حیاتی) در حل و فصل کشور تبدیل خواهد شد تعارض، “علی اف در یک نشست آنلاین تلویزیونی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه.
پوتین گفت که نیروهای حافظ صلح روسی در امتداد خط مقدم مستقر می شوند ناگورنقره باغ و دالان بین منطقه و ارمنستان.
آراییک هاروتونیان ، رهبر سازمان ناگورنقره باغ منطقه ، در فیس بوک گفت که توافق کرده است ” بهپایان جنگ در اسرع وقت “.
این بیانیه شش هفته نبرد سنگین و پیشروی توسط آذربایجاننیروهای. باکو روز دوشنبه گفت دهها شهرک دیگر را در این کشور تصرف کرده است ناگورنقره باغ، یک روز پس از اعلام پیروزی در نبرد برای دومین شهر بزرگ این منطقه که از نظر استراتژیک قرار دارد.
نخست وزیر پاشینیان گفت: “این تصمیم براساس تجزیه و تحلیل عمیق وضعیت جنگی و گفتگو با بهترین متخصصان این حوزه اتخاذ می شود.”
“این پیروزی نیست اما شکست وجود ندارد تا زمانی که خود را شکست خورده بدانید. ما هرگز خود را شکست خورده نخواهیم دید و این می تواند شروع جدیدی از دوره وحدت ملی و تولد دوباره ما باشد.”
معترضان ارمنی راهپیمایی کردند به اقامتگاه رسمی نخست وزیر در ایروان ، خانه دولت شماره 1 ، پس از اعلام آتش بس ، گفت: خبرگزاری خبر محلی Norlur.am.
فیلم هایی که در شبکه های اجتماعی مشاهده می شود ، جمعیت داخل ساختمان را نشان می داد اما محل نخست وزیری مشخص نبود.
ناگورنقره باغ درگیری ها ترس از جنگ گسترده تر منطقه ای را ایجاد کرده است ، ترکیه از متحد خود حمایت می کند آذربایجان، در حالی که روسیه پیمان دفاعی با ارمنستان و یک پایگاه نظامی در آنجا
آذربایجان می گوید از 27 سپتامبر بسیاری از زمینهای داخل و اطراف آن را تصرف کرده است ناگورنقره باغ این جنگ در جنگ 1991-1994 که منجر به کشته شدن حدود 30،000 نفر و مجبور کردن بسیاری دیگر به خانه های خود شد ، شکست خورد. ارمنستان گستردگی آذربایجاندستاوردهای ارضی.
از ترس هزاران نفر در شعله ور شدن آتش کشته می شوند تعارض. سه آتش بس در شش هفته گذشته شکست خورده است و آذربایجانتسلیحات برتر و دستاوردهای میدان جنگ انگیزه آن را کاهش داده است به به دنبال یک صلح پایدار باشید معامله.
آذربایجان روز یکشنبه گفت که شوشا را که توسط ارامنه به شوشی معروف است ، تصرف کرده است.
رئیس جمهور علی اف لیستی از 48 شهرک را که روز دوشنبه آزاد شده در چندین قسمت از این محاصره اعلام کرد ، اعلام کرد.
ویدئوی وزارت دفاع آذربایجان که بصورت آنلاین منتشر شده است ، نشان می دهد آذربایجانپرچم ملی که در خیابانهای خلوت و در آنچه که گفته شد شوشا است پرواز می کند.
ارمنستان در مورد سقوط این شهر اختلاف نظر داشت.