اسحاق دار، وزیر پاکستان: در صورت عذرخواهی عمران خان از ملت به خاطر کشتار نهم ماه می، گفتگو امکان پذیر است

اسلام آباد: وزیر دارایی پاکستان اسحاق دار اشاره کرده است که مذاکره با عمران خان، نخست وزیر سابق برای پایان دادن به بحران سیاسی، در صورتی امکان پذیر است که وی “اقدامات اصلاحی” انجام دهد و از ملت به خاطر این بحران عذرخواهی کند. خشونت 9 مه که در آن تأسیسات نظامی حساس مورد حمله قرار گرفتند.
دار این ادعا را در یک برنامه جیو نیوز در روز یکشنبه، روزی که ائتلاف حاکم پاکستان پیشنهاد خان برای گفتگو را رد کرد، گفت و گفت که گفتگو با سیاستمداران انجام شده است نه تروریست ها.
خان، رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) یک تیم هفت نفره را برای مذاکره با دولت تشکیل داد – برای ایجاد اجماع در مورد تاریخ برگزاری انتخابات عمومی – در بحبوحه سرکوب گسترده حزب او در ماه می. 9 خشونت پس از دستگیری.
سرکوبی که پس از اعتراضات خشونت آمیز 9 مه آغاز شد، حزب تحریک انصاف را وارد یک بحران عمیق وجودی کرد و ده ها تن از رهبران اصلی حزب روزانه از حزب خارج شدند.
رهبران برجسته ای که از حزب خارج شده اند عبارتند از اسد عمر دبیر کل، فواد چودری رهبر ارشد و شیرین مزاری وزیر سابق.
اگر او (خان) اقدامات اصلاحی انجام دهد و از ملت عذرخواهی کند کشتار 9 مهدار گفت، مذاکرات می تواند انجام شود.
دار خاطرنشان کرد که قبل از آن روز سرنوشت ساز (9 مه)، دولت با “نیت صادقانه” با حزب تحریک انصاف مذاکره کرد و دو طرف در مورد همه موضوعات به جز تاریخ انتخابات توافق کردند.
وزیر گفت اعتراض مسالمت آمیز حق همه است، اما حملات به تاسیسات نیروهای مسلح نباید چشم پوشی شود.
در 9 ماه مه، پس از آن که تکاوران شبه نظامی خان 70 ساله را از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد در ارتباط با یک پرونده فساد دستگیر کردند، اعتراضات خشونت آمیز آغاز شد.
کارگران حزب او در واکنش به دستگیری خان، ده ها تأسیسات نظامی، از جمله خانه فرماندهی سپاه لاهور، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد را تخریب کردند.
اوباش همچنین برای اولین بار به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند.
هزاران نفر از هواداران خان در پی خشونتی که ارتش قدرتمند آن را “روز تاریک” در تاریخ کشور توصیف کرد، دستگیر شدند.
ابهامات سیاست دولت فدرال به شدت مورد توجه قرار گرفت و خواجه سعد رفیق، وزیر راه آهن تاکید کرد که در شرایط کنونی هیچ راهی وجود ندارد که با خان گفتگو کرد.
«قبلاً محیط و دستور کار برای برگزاری مذاکرات در مورد هر موضوعی وجود داشت. اما فضای موجود برای گفتگو مناسب نیست.»
در اوایل ماه جاری، مجلس ملی، مجلس سفلی پارلمان پاکستان، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن متعهد شد که اغتشاشگران 9 مه را تحت قوانین موجود از جمله قانون سخت‌گیرانه ارتش و قانون محاکمه کند. قانون اسرار رسمی.
خان، یک بازیکن کریکت که تبدیل به سیاستمدار شده بود، در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته او بخشی از توطئه ایالات متحده بود که او را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه هدف قرار داده بود. ، چین و افغانستان.