اسرائیلی ها شهرک سازی در کرانه باختری را احیا می کنند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه‌نگاران خبرگزاری فرانسه گفتند که اسرائیلی‌ها روز دوشنبه احیای یک شهرک در کرانه باختری اشغالی را آغاز کردند و ساختمانی را در این مکان ساختند که توجه بین‌المللی را به خود جلب کرد.
با استفاده از یک کامیون، حفار و یک غلتک زمین، کار برای ساخت یک ساختمان قابل حمل در سایت شمالی کرانه باختری آغاز شد.
خبرنگاران خبرگزاری فرانسه دیدند سربازان اسرائیلی حفاظت از حدود 20 نفر در حال انجام کارهای ساختمانی در سایت هومش، که اسرائیل نزدیک به دو دهه پیش آن را تخلیه کرد.
آخرین تحولات چند هفته پس از آن رخ می دهد که دفتر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو متعهد شد که دولت وی هیچ برنامه ای برای بازسازی سایت ندارد، پس از آن که رای پارلمان در مورد این موضوع باعث خشم در خارج از کشور شد.
ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل – یک شهرک نشین راست افراطی، از آن به عنوان یک “لحظه تاریخی متحرک” استقبال شد.
قانونگذاران در ماه مارس به لغو بخشی از قانونی رای دادند که اسرائیلی ها را از زندگی در مناطقی از کرانه باختری که در سال 2005 تخلیه شده بود، ممنوع می کرد، همان سالی که اسرائیل از نوار غزه خارج شد.
دفتر نتانیاهو در ماه مارس گفت: «دولت هیچ قصدی برای ایجاد جوامع جدید در این مناطق ندارد».
اشغال نظامی اسرائیل در کرانه باختری از زمان جنگ شش روزه 1967 آغاز شده است.
نه ارتش و نه وزارت دفاع در مورد نقش خود در تحولات روز دوشنبه در حومش در تماس با خبرگزاری فرانسه اظهار نظری نکردند.
غیرنظامیان حاضر در محل حاضر نشدند در مورد این موضوع صحبت کنند که خبرنگاران خبرگزاری فرانسه به آنها مراجعه کردند.
ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل، در این ماه گفت که “عمیقاً از دستور دولت اسرائیل که به شهروندانش اجازه می دهد تا در پایگاه هومش حضور دائمی داشته باشند، ناراحت است”.
واشنگتن و جامعه بین المللی گسترده تر، شهرک های اسرائیلی ساخته شده در سرزمین های فلسطین را غیرقانونی و مانعی برای صلح می دانند.
اتحادیه اروپا هفته گذشته اسرائیل را تحت فشار قرار داد تا “سیاست گسترش شهرک سازی را متوقف کند” و افزایش خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینی ها را محکوم کرد.