اسکات موریسون در مورد چین: استرالیا پس از تصویر جعلی منتشر شده در شبکه های اجتماعی خواستار عذرخواهی از چین است | اخبار جهان

سیدنی: استرالیانخست وزیر گفت كه تصویری جعلی از یك سرباز استرالیایی كه در حساب توئیتر یك مقام چینی منتشر شده است “واقعاً منزجركننده” است و كانبرا خواستار برداشته شدن آن است ، در میان وخیم شدن روابط بین دو كشور.
اسکات موریسون برای محکوم کردن انتشار این تصویر که یک سرباز استرالیایی چاقویی را بر گلوی کودک افغان نگه داشته است ، یک جلسه توجیهی رسانه ای را فراخواند و گفت که کانبرا به دنبال عذرخواهی از پکن است.
دولت استرالیا از توئیتر خواسته است این توئیت را که روز دوشنبه توسط سخنگوی وزارت امور خارجه چین ارسال شده است ، حذف کند ژائو لیجیان، موریسون گفت.
موریسون گفت: “این کاملاً ظالمانه است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.” “دولت چین باید از این پست کاملاً شرمنده باشد. این باعث کاهش آنها در نگاه جهانیان می شود.”
روابط استرالیا با چین از زمانی که کانبرا خواستار تحقیق بین المللی در مورد ریشه بیماری همه گیر ویروس کرونا شد ، وخیم تر شده است.
در اوایل ماه جاری ، چین لیستی از شکایات مربوط به سرمایه گذاری خارجی استرالیا ، امنیت ملی و سیاست حقوق بشر را بیان کرد و گفت: کانبرا برای اصلاح روابط دوجانبه با بزرگترین شریک تجاری خود نیاز به اصلاح اقدامات خود دارد.
موریسون گفت كه كشورهای جهان در حال مشاهده نحوه پاسخ پكن به تنش ها در روابط استرالیا با چین هستند.
در جدیدترین مجموعه تحریم های تجاری ، چین روز جمعه اعلام كرد كه تعرفه های ضد دامپینگ موقت تا 212.1٪ را بر شراب وارداتی از استرالیا اعمال می كند ، اقدامی كه كانبرا ناموجه دانسته و به شکایات دیپلماتیک مرتبط است.
رئیس ارتش این کشور روز جمعه گفت که استرالیا به 13 سرباز نیروهای ویژه در مورد گزارش مستقل در مورد ادعای قتل غیرقانونی در افغانستان خبر داده است.
ژائو در توییتر خود نوشت: “شوکه شده از قتل غیرنظامیان و زندانیان افغان توسط سربازان استرالیایی. ما این اقدامات را شدیداً محکوم کرده و خواستار پاسخگویی آنها هستیم.”
حساب توئیتر وی نیز همان پیام را اما بدون تصویر جعلی از سرباز و کودک در روز جمعه ارسال کرده بود.
موریسون گفت استرالیا فرآیندی “شفاف و صادقانه” برای تحقیق در مورد اتهامات علیه سربازان متهم ایجاد کرده است و این “کاری است که یک کشور آزاد ، دموکراتیک و لیبرال انجام می دهد”.
وی گفت ، استرالیا “با صبر و حوصله” درصدد رفع تنش در روابط با چین بود و خواهان گفتگوی مستقیم بین وزرا بود.