اوکراین: جنگ اوکراین با حمله هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق غیرنظامی به مسکو رسید

روسیه گفت: پهپادهای اوکراینی روز سه شنبه مناطق ثروتمند مسکو را مورد حمله قرار دادند که یکی از سیاستمداران آن را خطرناک ترین حمله از زمان جنگ جهانی دوم خواند. کیف همچنین برای سومین بار در 24 ساعت از هوا مورد اصابت قرار گرفت.
از زمانی که روسیه ده‌ها هزار نیروی نظامی را به کشور همسایه خود فرستاد، جنگ عمدتاً در داخل اوکراین جریان داشته است. حملات هوایی به اهداف دور از خط مقدم اخیراً در میان بن بست آشفته روی زمین تشدید شده است.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هشت پهپاد ارسال شده توسط کیف و هدف قرار دادن غیرنظامیان با پارازیت‌های الکترونیکی سرنگون یا منحرف شده‌اند، هرچند بازا، یک کانال تلگرامی با لینک‌هایی به سرویس‌های امنیتی، گفت که بیش از 25 فروند در آن دخیل بوده‌اند. میخایلو پودولیاکیکی از دستیاران ریاست جمهوری اوکراین دخالت مستقیم کیف را رد کرد اما گفت: “ما از تماشای رویدادها خرسندیم” و پیش بینی حملات بیشتری از این دست را داشت.
به گفته شهردار مسکو، در حالی که برخی از بلوک های آپارتمانی برای مدت کوتاهی تخلیه شدند، دو نفر مجروح شدند. ساکنان می گویند که صدای انفجارهای بلند و به دنبال آن بوی بنزین شنیده اند. برخی از سرنگونی یک پهپاد و دود آن فیلم گرفتند. رگبار هواپیماهای بدون سرنشین در اوایل صبح، برخی از معتبرترین مناطق مسکو را هدف قرار داد پوتین و نخبگان دارای اقامتگاه هستند.
پوتین این حمله را واکنشی تروریستی خواند که پس از حمله روسیه به مقر اطلاعات نظامی اوکراین چند روز پیش صورت گرفت. پوتین گفت که اوکراین مسیر تلاش برای “ارعاب روسیه، شهروندان روسیه و حمله به ساختمان های مسکونی” را انتخاب کرده است. او گفت: «این به وضوح نشانه فعالیت تروریستی است. او گفت که دفاع هوایی در اطراف مسکو – که به عنوان پایتخت بزرگترین قدرت هسته ای جهان در حال حاضر توسط یک سیستم هشدار اولیه گسترده محافظت می شود – تقویت خواهد شد.
قانونگذار روسی ماکسیم ایوانف این حمله را جدی ترین حمله به مسکو از زمان تهاجم آلمان نازی در جنگ جهانی دوم خواند و گفت که هیچ روس اکنون نمی تواند از “واقعیت جدید” اجتناب کند. یکی دیگر از قانونگذاران، الکساندر خینشتاین، که خواستار تقویت بنیادین دفاعی شد، گفت: «خرابکاری و حملات تروریستی اوکراین تنها افزایش خواهد یافت.
اهداف غیرنظامی در کیف و سایر شهرهای اوکراین از همان روزهای اولیه جنگ بارها توسط پهپادها و موشک های روسیه مورد اصابت قرار گرفته اند. اما سه‌شنبه دومین باری بود که پایتخت روسیه زیر آتش مستقیم قرار گرفت، پس از یک حمله هواپیمای بدون سرنشین به کرملین در اوایل ماه جاری که مسکو نیز کیف را مقصر دانست و گفت که قرار بود پوتین را بکشد. سخنگوی کاخ سفید گفت که ایالات متحده هنوز در حال جمع آوری اطلاعات در مورد آنچه اتفاق افتاده است. این سخنگو گفت در حالی که ایالات متحده عموماً از حملات در داخل روسیه حمایت نمی کند، کیف با 17 حمله هوایی در این ماه مورد اصابت قرار گرفته است و واشنگتن بر ارائه تجهیزات و آموزش به اوکراین برای “بازپس گیری قلمرو مستقل خود” متمرکز شده است. کیف اعلام کرد که در آخرین حملات روسیه در روز سه شنبه چهار نفر در اطراف اوکراین کشته شدند و 34 نفر از جمله دو کودک زخمی شدند. در پایتخت اوکراین، اوکراین اعلام کرد که بیش از 20 پهپاد شاهد ساخت ایران را سرنگون کرده است. یازده نفر زخمی شدند.