اوکراین: ناتو: متحدان اوکراین 1550 خودروی جنگی، مهمات “عظیم” فرستادند

کیو: رئیس ائتلاف نظامی ناتو روز پنجشنبه گفت: متحدان ناتو و کشورهای شریک بیش از 98 درصد از خودروهای جنگی وعده داده شده به اوکراین در طول تهاجم و جنگ روسیه را تحویل داده‌اند. کیف یک مشت بزرگتر در حالی که به فکر راه اندازی یک ضد حمله است.
ینس، دبیر کل ناتو، متحدان اوکراین همراه با بیش از 1550 خودروی زرهی، 230 تانک و سایر تجهیزات، “مقدار زیادی مهمات” ارسال کرده اند و همچنین بیش از 9 تیپ جدید اوکراینی را آموزش داده و تجهیز کرده اند. استولتنبرگ گفت.
تخمین زده می شود که بیش از 30000 سرباز تیپ های جدید را تشکیل دهند. برخی از کشورهای شریک ناتو مانند سوئد و استرالیا نیز خودروهای زرهی تهیه کرده اند.
استولتنبرگ به خبرنگاران در بروکسل گفت: «این اوکراین را در موقعیتی قوی برای ادامه بازپس گیری اراضی اشغالی قرار می دهد.
اظهارات او یک روز پس از رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر بیان شد زلنسکی گفت که او و شی جین پینگ، رهبر چین، در اولین تماس شناخته شده خود از زمان تهاجم گسترده روسیه بیش از یک سال پیش، یک تماس تلفنی «طولانی و معنادار» داشتند.
اگرچه زلنسکی گفت که از تماس روز چهارشنبه تشویق شده است و مقامات غربی از اقدام شی استقبال کردند، به نظر نمی‌رسد که این تحول هیچ تغییر فوری در چشم‌انداز صلح ایجاد کند.
روسیه و اوکراین از نظر شرایط صلح بسیار از هم دور هستند و پکن – در حالی که به دنبال جایگاه خود به عنوان یک قدرت دیپلماتیک جهانی است – از انتقاد از تهاجم مسکو خودداری کرده است.
دولت چین روسیه را به عنوان یک متحد دیپلماتیک در مخالفت با نفوذ ایالات متحده در امور جهانی می بیند و شی ماه گذشته از مسکو بازدید کرد.
استولتنبرگ با بیان اینکه 31 متحد ناتو متعهد به تقویت ارتش اوکراین هستند، افزود که بازپس گیری سرزمین های اشغال شده توسط نیروهای کرملین به کی یف موضع قوی تری برای مذاکره در صورت انجام مذاکرات صلح می دهد.
مقامات اوکراینی گفتند که پیشروی چین دلگرم کننده است. دنیس شمیحال، نخست وزیر، روز پنجشنبه تماس میان شی و زلنسکی را “بسیار سازنده” توصیف کرد.
شمیحال پس از دیدار از پاپ فرانسیس در واتیکان گفت: “من متقاعد شده ام که این آغاز خوبی برای روابط ما در آینده است.”
اما پاسخ کرملین ولرم بود.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا این تماس می‌تواند به پایان جنگ کمک کند، به خبرنگاران گفت: ما آماده استقبال از هر چیزی هستیم که منجر به پایان درگیری در اوکراین و دستیابی به تمام اهداف تعیین شده توسط روسیه شود.
پسکوف گفت که گفتگو بین رهبران چین و اوکراین “تجارت مستقل آن کشورها و موضوع گفتگوی دوجانبه آنها” بود.
در حالی که مواضع میدان نبرد در اوکراین تا حد زیادی ثابت بوده و جنگ فرسایشی در ماه‌های اخیر آغاز شده است، نیروهای روسی به بمباران مناطق اوکراینی ادامه داده‌اند و اغلب به ساختمان‌های آپارتمانی و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی ضربه می‌زنند.
دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که دست کم هفت غیرنظامی بین چهارشنبه تا پنجشنبه کشته و 33 نفر زخمی شدند.
در اثر اصابت چهار موشک کروز کالیبر به شهر جنوبی، یک نفر کشته و 23 نفر زخمی شدند. میکولایف، مقام رسمی گفت.
ویتالی کیم، فرماندار استان میکولایف گفت که در این حمله 22 ساختمان چند طبقه، 12 خانه شخصی و سایر ساختمان های مسکونی آسیب دیده اند.
به گفته فرماندهی عملیات جنوب اوکراین، موشک‌های کالیبر از کشتی‌ها یا زیردریایی‌ها پرتاب می‌شوند.