اوگاندا: اوگاندا قانون ضد LGBTQ+ را تصویب می کند که شامل مجازات اعدام می شود

کامپالا: یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا، یکی از سخت ترین قوانین ضد دگرباشان جنسی در جهان، از جمله مجازات اعدام برای “همجنس گرایی تشدید شده”، محکومیت غرب و خطر تحریم از سوی اهداکنندگان کمک را امضا کرده است. روابط همجنس‌گرایان قبلاً در اوگاندا، مانند بیش از 30 کشور آفریقایی، غیرقانونی بود، اما قانون جدید بسیار فراتر می‌رود.
این قانون مجازات اعدام را برای “مجرمین زنجیره ای” بر خلاف قانون و انتقال بیماری لاعلاج مانند اچ آی وی/ایدز از طریق رابطه جنسی همجنس گرا تعیین می کند. همچنین حکم 20 سال حبس را برای “ترویج” همجنس گرایی صادر می کند. این قانون که در ماه مارس در پارلمان ارائه شد، برای هر کسی که درگیر رابطه جنسی همجنس‌گرایان باشد، به حبس ابد می‌پردازد. هر کسی که بخواهد روابط همجنس گرا داشته باشد ممکن است تا یک دهه محکوم شود. رئیس جمهور اوگاندا امروز همجنس گرا هراسی و ترنس هراسی تحت حمایت دولت را قانونی کرده است کلر بیاروگابا، یک فعال حقوق بشر اوگاندا. “این یک روز بسیار تاریک و غم انگیز برای جامعه LGBTIQ، متحدان ما و کل اوگاندا است.”
او و سایر فعالان قول داده اند که قانون را به چالش بکشند. موسوینی همجنسگرایی را “انحراف از حالت عادی” خوانده و از قانونگذاران خواسته است در برابر فشار “امپریالیستی” مقاومت کنند. اوگاندا سالانه میلیاردها دلار کمک خارجی دریافت می کند و اکنون ممکن است با تحریم ها روبرو شود. آسومان باسالیروا، حامی این لایحه، گفت که ویزای آمریکا آنیتا آمانگ، رئیس مجلس، پس از امضای قانون لغو شد. سفارت آمریکا در اوگاندا اظهار نظری نکرده است.
پرزیدنت بایدن روز دوشنبه این قانون را محکوم کرد و گفت که ایالات متحده پیامدهای این قانون را “بر تمام جنبه های تعامل ایالات متحده با اوگاندا” ارزیابی خواهد کرد. این اقدام شرم آور آخرین تحول در روند نگران کننده نقض حقوق بشر و فساد در اوگاندا است. اتحادیه اروپا نیز این اقدام را محکوم کرد. نهاد حقوق بشر سازمان ملل گفت که این قانون دستورالعملی برای نقض سیستماتیک حقوق اوگانداها است.