ایران می گوید اسرائیل دانشمند هسته ای نظامی را از راه دور كشته است

تهران: یک مقام ارشد امنیتی ایران روز دوشنبه اسرائیل را به استفاده از “وسایل الکترونیکی” برای کشتن از راه دور دانشمندی که برنامه هسته ای نظامی جمهوری اسلامی را در دهه 2000 تأسیس کرد ، متهم کرد.
علی شمخانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور ، در مراسم تشییع پیکر محسن فخری زاده ، جایی که وزیر دفاع ایران به طور جداگانه قول داد که کار این مرد را “با سرعت و قدرت بیشتر” ادامه دهد ، این اظهار نظر را مطرح کرد.
اسرائیل ، که مدتهاست در دهه گذشته مظنون به کشتن دانشمندان هسته ای ایران بود ، از اظهار نظر در مورد حمله خودداری کرده است.
فخری زاده ریاست برنامه موسوم به AMAD ایران را بر عهده داشت ، برنامه ای که اسرائیل و غرب ادعا کردند عملیاتی نظامی با هدف امکان ساخت سلاح هسته ای است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که “برنامه ساخت یافته” در سال 2003 پایان یافت. سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده با یک ارزیابی در گزارش 2007 موافقت کردند.
اسرائیل با اشاره به برنامه موشک های بالستیک تهران و تحقیقات در مورد سایر فن آوری ها ، اصرار دارد که ایران همچنان خواستار تولید سلاح هسته ای است. ایران مدتهاست که برنامه هسته ای خود را مسالمت آمیز حفظ کرده است.
اظهارات شمخانی ماجرای جمعه کشته شدن فخری زاده را به شدت تغییر می دهد. مقامات در ابتدا گفتند كه یك كامیون منفجر شد و سپس افراد مسلح با شلیك گلوله به سمت این دانشمند كشته شدند.
مطبوعات انگلیسی انگلیسی تلویزیون دولتی پیشتر گزارش داده بود که اسلحه ای که از صحنه حمله کشف شده دارای “آرم و مشخصات صنعت نظامی اسرائیل” است.
کانال العربی زبان تلویزیون دولتی ، العالم ، ادعا کرد سلاح های استفاده شده “توسط ماهواره کنترل می شوند” ، ادعایی که روز یکشنبه توسط خبرگزاری نیمه رسمی فارس نیز مطرح شد.
هیچ یک از رسانه ها بلافاصله شواهدی را در اثبات ادعاهای آنها ارائه ندادند. شمخانی به تلویزیون دولتی گفت: “متأسفانه ، این عملیات یک عملیات بسیار پیچیده بود و با استفاده از دستگاه های الکترونیکی انجام شد.” “هیچ شخصی در سایت حضور نداشت.”
شمخانی همچنین گروه تبعیدی ایران مجاهدین خلق را به دلیل “داشتن نقشی در این کار” بدون جزئیات بیشتر مقصر دانست. مجاهدین خلق بلافاصله به درخواست نظر پاسخ ندادند.
خدمات روز دوشنبه برای فخری زاده در بخشی از خارج از وزارت دفاع ایران در تهران انجام شد ، مقاماتی از جمله ژنرال حسین سلامی ، رئیس سپاه پاسداران ، ژنرال اسماعیل قاآنی ، رهبر نیروی قدس سپاه پاسداران ، علی اکبر سهحی رئیس برنامه هسته ای غیرنظامی و مامود علوی وزیر اطلاعات . آنها جدا از یکدیگر می نشستند و به دلیل شیوع ویروس کرونا ماسک می زدند زیرا قاریان با تلاوت آهنگ هایی از قرآن و متون دینی را می خواندند.
ژنرال امیر حاتمی وزیر دفاع پس از بوسیدن تابوت فخری زاده و قرار دادن پیشانی در برابر آن سخنرانی کرد. وی گفت كه كشته شدن فخری زاده باعث می شود كه ایرانیان “با یكدیگر ، قاطع تر” باشند.
حاتمی در اظهار نظرهایی که به طور زنده از تلویزیون دولتی پخش شد ، گفت: “برای ادامه مسیر شما ، ما با سرعت و قدرت بیشتری ادامه خواهیم داد.”
حاتمی همچنین با انتقاد از کشورهایی که قتل فخری زاده را محکوم نکرده اند ، هشدار داد: “این روزی شما را درگیر خواهد کرد.”
یک شبه ، امارات متحده عربی ، که به تازگی به توافق عادی سازی با اسرائیل رسیده است ، بیانیه ای صادر کرد و “ترور فجیع” را محکوم کرد. امارات متحده عربی ، محل زندگی ابوظبی و دبی ، هشدار داد که “می تواند باعث درگیری بیشتر در منطقه شود.”
سال گذشته ، امارات متحده عربی در میانه یک سری تشدید حوادث بین ایران و ایالات متحده قرار گرفت. امارات اگرچه مدت زیادی به برنامه هسته ای ایران مشکوک بود ، اما گفته است که می خواهد بحران را افزایش دهد. امارات متحده عربی تازه سرویس هوایی مسافران را به اسرائیل آغاز کرده و انتظار می رود اسرائیلی ها در روزهای آینده در کشور حنوکا تعطیلات خود را طی کنند.
حاتمی همچنین زرادخانه هسته ای ایالات متحده را – و ذخیره بمب های اتمی که مدتهاست به اسرائیل متهم شده بود – “خطرناکترین خطر علیه بشریت” خواند.
عزاداران بعداً فخری زاده را در حیاط مسجد امامزاده صالح در شمال تهران به خاک سپردند.