ایران می گوید تحریم های ایالات متحده مانع دسترسی به واکسن های Covid-19 می شود

تهران: حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه گفت كه تحریم های ایالات متحده خرید دارو و لوازم بهداشتی از خارج از كشور را از جمله واكسن های COVID-19 مورد نیاز برای جلوگیری از بدترین شیوع در خاورمیانه برای ایران دشوار می كند.
دولت دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، از زمان خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی در سال 2018 ، بخش بانکی ایران و صنعت حیاتی نفت و گاز آن را تحریم های فلج کننده ای اعمال کرده است.
در حالی که ایالات متحده اصرار دارد که داروها و کالاهای بشردوستانه از تحریم ها مستثنی هستند ، محدودیت در تجارت باعث شده بسیاری از بانک ها و شرکت ها در سراسر جهان از تجارت با ایران مردد باشند ، زیرا از اقدامات مجازاتی واشنگتن بیم دارند. این کشور همچنین از سیستم بانکی بین المللی نیز جدا شده است و انتقال پرداخت را با مشکل مواجه می کند.
به نقل از خبرگزاری رسمی ایرنا ، روحانی گفت: “مردم ما باید بدانند که برای هر اقدامی که قصد داریم برای واردات دارو ، واکسن و تجهیزات انجام دهیم ، باید صد بار لعنت به ترامپ بکشیم.”
وی گفت که حتی معاملات ساده برای خرید دارو از کشورهای دیگر بسیار دشوار شده است و انتقال وجوه ممکن است “هفته ها” طول بکشد.
روحانی گفت با این وجود مقامات برای خرید واکسن از خارج از کشور آنچه را که می توانند انجام می دهند و امیدوارند که آنها را در اسرع وقت به افراد پرخطر تحویل دهند.
هفته گذشته ، ایران گفت که در حال کار بر روی واکسن خود است ، انتظار می رود آزمایش روی بیماران انسانی ماه آینده آغاز شود. این شرکت در نظر دارد 20 میلیون دوز واکسن را برای جمعیت بیش از 80 میلیون نفر از خارج خریداری کند.
ایران بیش از 50،000 مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا را از بیش از یک میلیون مورد تایید شده گزارش کرده است – بدترین شیوع در خاورمیانه.
مقامات تمایلی به اعمال نوع اقدامات قفل شده در سایر مناطق منطقه ندارند ، بخشی از این نگرانی ها باعث تشدید بحران اقتصادی شدیدی است. این تحریم ها در سالهای اخیر به سقوط ارز این کشور کمک کرده است که باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی شده و بسیاری از پس اندازهای زندگی ایرانیان را از بین می برد.