بایدن آنتونی بلینکن ، مدافع اتحاد های جهانی را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب می کند

واشنگتن: آنتونی ج Blinken، مدافع اتحادهای جهانی و یکی از رئیس جمهور منتخب است جو بایدنانتظار می رود نزدیکترین مشاوران سیاست خارجی برای وزیر امور خارجه معرفی شود ، شغلی که در آن وی تلاش خواهد کرد شرکای بین المللی شکاک را در یک رقابت جدید با چین جمع کند ، به گفته افراد نزدیک به این روند.
بلینکن ، 58 ساله ، معاون سابق وزیر امور خارجه در زمان رئیس جمهور باراک اوباما و یک علاقه مند به گیتار ، کار خود را در وزارت امور خارجه در زمان دولت کلینتون آغاز کرد. پیش بینی می شود اعتبار گسترده وی در زمینه سیاست خارجی پس از چهار سال استراتژی های تولید رنگ آمیزی دولت ترامپ و تهاجم ملی گرایانه ، به آرامش دیپلمات های آمریکایی و رهبران جهانی کمک کند.
وی نزدیک به 20 سال در کنار بایدن بوده است ، از جمله به عنوان دستیار ارشد خود در کمیته روابط خارجی سنا و بعداً به عنوان مشاور امنیت ملی بایدن در زمان معاونیت رئیس جمهور. در این نقش ، بلینکن به توسعه واکنش ایالات متحده در برابر آشوب های سیاسی و بی ثباتی متعاقب آن در سرتاسر خاورمیانه کمک کرد و نتایج متفاوتی را در مصر ، عراق ، سوریه و لیبی به دست آورد.
اما مهمترین اولویت های وی ایجاد مجدد ایالات متحده به عنوان یک متحد قابل اعتماد است که آماده پیوستن مجدد به توافق نامه ها و نهادهای جهانی است – از جمله توافق نامه آب و هوایی پاریس ، توافق هسته ای ایران و سازمان بهداشت جهانی – که توسط رئیس جمهور به بند کشیده شد دونالد ترامپ.
بلینکن: “به بیان ساده ، مشکلات بزرگی که ما به عنوان یک کشور و به عنوان یک سیاره با آن روبرو هستیم ، خواه تغییرات اقلیمی باشد ، خواه همه گیر باشد ، خواه گسترش سلاح های بد باشد. تابستان گذشته گفت. “حتی کشوری به قدرت ایالات متحده هم نمی تواند به تنهایی از پس آنها برآید.”
همکاری با کشورهای دیگر ، بلینکن در همان نشست ژوئیه در موسسه هادسون گفت ، می تواند یک مزیت اضافی برای مقابله با یک چالش دیپلماتیک دیگر باشد: رقابت با چین با انتخاب تلاش های چند جانبه برای پیشبرد تجارت ، سرمایه گذاری های فن آوری و حقوق بشر – به جای مجبور کردن فردی ملت ها از بین اقتصاد دو ابرقدرت یکی را انتخاب کنند.
این احتمالاً به معنای زمان دیپلماتیک صرف برقراری روابط قوی تر با هند و در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام است ، جایی که اخیراً 14 کشور یکی از بزرگترین توافق نامه تجارت آزاد جهان را با چین امضا کرده اند. این همچنین می تواند تلاشی برای تعمیق تعامل در سراسر آفریقا ، جایی که چین با تکنولوژی و سرمایه گذاری های زیرساختی آغاز کرده است ، و اروپا را به عنوان شریک “اولین چاره ، نه آخرین چاره ، هنگامی که می خواهد با چالش های ما روبرو شود” ، به رسمیت بشناسد. او در موسسه هادسون گفت.
بلینکن توسط برخی به عنوان یک مرکزگرا با نوعی مداخله گرایی توصیف می شود ، همچنین سعی در کاهش بحران پناهندگان و مهاجرت داشته است. در آخرین روز دولت اوباما ، وزارت امور خارجه برای 110 هزار پناهنده مجاز به اسکان مجدد در آمریکا در سال مالی 2017 بود. این تعداد از سال مالی 2021 به 15000 کاهش یافته است.
وی گفته است كه به دنبال كمك بیشتر به گواتمالا ، هندوراس و السالوادور – كشورهای مثلث شمالی آمریكای مركزی – خواهد بود تا مهاجران را متقاعد سازد كه با ماندن در خانه آنها از امن تر و بهتر خواهند بود.
وی گفته است که احتمالاً همه اینها زمان و منابع کمتری را برای خاورمیانه باقی می گذارند ، اگرچه این منطقه سیاست مصرف بلینکن در سالهای پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 و حمله 2003 به عراق بود.
وی به پیش نویس پیشنهاد بایدن در سنا برای ایجاد سه منطقه خودمختار در عراق ، تقسیم شده توسط هویت قومی یا فرقه ای کمک کرد ، که به طور گسترده ای از جمله توسط نخست وزیر وقت آن کشور رد شد. در زمان دولت اوباما ، بلینکن یکی از بازیگران اصلی تلاش های دیپلماتیک برای مهار بیش از 60 کشور برای مقابله با گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه بود.
بر خلاف برخی از همکاران خاردار خود در دولت اوباما ، بلینکن در سال 2012 با خبرنگاران در بغداد گفتگو کرد و دیدگاه هایی فراتر از آنچه سربازان ، دیپلمات ها و افسران اطلاعاتی را که در داخل محوطه سفارت چمن زده بودند ، ارائه می دهند.
قبل از شروع کار در دفتر سیاست خارجی وزارت امور خارجه در سال 1993 ، بلینکن آرزو داشت که روزنامه نگار یا تهیه کننده فیلم باشد. وی مهارت های رسانه ای را با تبدیل شدن به نویسنده سخنرانی سیاست خارجی رئیس جمهور بیل کلینتون ، و بعداً نظارت بر سیاست های اروپا و کانادا در شورای امنیت ملی کاخ سفید ، مهارت های خود را اصلاح کرد.
بلینکن در نیویورک و پاریس بزرگ شد و از دانشگاه هاروارد و دانشکده حقوق کلمبیا فارغ التحصیل شد. او همچنین برادر پسر یک بازمانده هولوکاست است و اغلب از الگوی اخلاقی ایالات متحده برای بقیه جهان صحبت کرده است.
بلینکن در یک سخنرانی در سال 2015 در مرکز امنیت جدید آمریکا گفت: “در زمان بحران یا مصیبت ، این ایالات متحده است که جهان اولین و همیشه به آن روی می آورد.”
وی گفت: “ما رهبر انتخاب اول نیستیم زیرا همیشه حق با ماست یا از اینكه در جهان مورد پسند واقع شده ایم یا می توانیم نتایج را تعیین كنیم” ، “این بدان دلیل است که ما به بهترین وجه تلاش می کنیم تا اقدامات خود را با اصول خود همسو کنیم و به این دلیل که رهبری آمریکا توانایی منحصر به فردی در بسیج دیگران و ایجاد تغییر دارد.”