بایدن: زلنسکی به اوکراین قول داده بود که از اف-16 برای ورود به روسیه استفاده نکند

بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه از کمک نظامی جدید به ارزش 375 میلیون دلار برای اوکراین خبر داد و گفت که ایالات متحده مهمات و خودروهای زرهی ارائه خواهد کرد. این تعهد پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده با اجازه آموزش بر روی جت های جنگنده F-16 ساخت آمریکا، زمینه را برای انتقال نهایی آنها به اوکراین فراهم کرد.
بایدن در یک کنفرانس خبری در هیروشیما، ژاپن، جایی که رهبران ثروتمندترین کشورهای جهان نشست سه روزه خود را به پایان می‌رسانند، گفت که از رئیس‌جمهور اوکراین «ضمانت قطعی» دریافت کرده است. ولودیمیر زلنسکی او از جنگنده های F-16 که توسط غرب برای ورود به خاک روسیه استفاده می شود، استفاده نخواهد کرد. بایدن گفت که هواپیماهای جنگی F-16 می‌توانند «هرجا که نیروهای روسی در اوکراین و منطقه باشند» استفاده شوند. وی همچنین افزود که «بسیار بعید» است که این هواپیماها در هر حمله اوکراینی در هفته‌های آینده مورد استفاده قرار گیرند، اما نیروهای اوکراینی ممکن است برای دفاع از خود در برابر نیروهای روسی فراتر از توان فعلی خود به چنین سلاح‌هایی نیاز داشته باشند.
بایدن تا روزهای اخیر از مقاومت خود در ارائه جت های اف-16 به اوکراین دفاع می کرد و استدلال می کرد که هواپیماهای جنگی قدرتمند هیچ تفاوتی در متوقف کردن نیروهای روسی از تصرف باخموت، شهر مورد مناقشه در شرق اوکراین که ممکن است در آستانه سقوط باشد، نداشته باشند. افتادن وی گفت: «اف-16 به هیچ وجه در این زمینه کمکی نمی کرد. “این غیرضروری بود. به عنوان مثال، بیایید این باخموت را بگیریم. هیچ پیامد اضافی دیگری نخواهد داشت.”
بایدن متعهد شد که قدرت های بزرگ در حمایت از اوکراین در مبارزه با تجاوز روسیه متحد خواهند ماند و رئیس جمهور روسیه گفت: ولادیمیر . پوتین، “آنطور که او فکر می کرد عزم ما را نخواهد شکست.” بایدن گفت: «ما از اوکراین حمایت می‌کنیم و به جایی نمی‌رویم».