تایوان عجله دارد تا از قطع اینترنت و تلفن توسط چین جلوگیری کند

تایپه: رهبران تایوان که تحت تاثیر زلزله و احتمال درگیری با چین قرار دارند، می‌خواهند برنامه‌هایی را برای مقاوم‌تر کردن جزیره در برابر خرابی‌های ارتباطات و حملات مستقیم به زیرساخت‌های دیجیتالی آن تسریع کنند.
این می تواند یک کار غیر ممکن باشد.
آدری تانگ، که ریاست وزارت امور دیجیتال تایوان را بر عهده دارد، می‌گوید که او می‌خواهد اقتصاد ۷۴۰ میلیارد دلاری این جزیره بتواند در صورت بروز شرایط اضطراری تا پایان سال آینده، از پس فروپاشی احتمالی تمامی ارتباطات خود برآید.
این تهدید تئوری نیست: جزایر ماتسو تایوان پس از قطع شدن دو کابل اینترنت زیردریایی آنها توسط قایق هایی که پرچم چین را در فوریه داشتند، از نظر دیجیتالی در معرض خطر قرار گرفتند. قبل از آن، زلزله سال 2006، 8 کابل زیردریایی را در اطراف تایوان قطع کرد، تعمیر آن هفته ها طول کشید و اینترنت، بانکداری و تجارت فرامرزی در بسیاری از آسیا را مختل کرد. هر دوی این رویدادها یادآور مواردی بودند که ممکن است در یک درگیری یا بلایای طبیعی اتفاق بیفتد.
تانگ در مصاحبه ای در 17 مه گفت: «درسی که ما آموختیم، درس روانی است. “چگونه انتظارات را در مورد پهنای باند کاهش یافته مدیریت کنیم، چگونه استفاده از پهنای باند را اولویت بندی کنیم، چه استفاده هایی برای داشتن تاخیر کمی بهتر است و غیره.”
تانگ می‌گوید بدترین سناریو برای تایوان، نابودی نقاط ارتباطی فیزیکی جزیره است: سه تامین‌کننده اصلی مخابراتی آن و همچنین منابع تغذیه آنها.
تانگ گفت: “دشمن می داند” که تاسیسات کلیدی جزیره کجاست زیرا اطلاعات عمومی است. بنابراین ما می توانیم فرض کنیم که آنها در یک زلزله بزرگ مختل، مسدود یا نابود می شوند.
تانگ از “زلزله” بسیار نام می برد. علاوه بر اشاره به بلایای طبیعی – تایوان در منطقه فعال تکتونیکی معروف به “حلقه آتش” قرار دارد – همچنین تعبیری است برای حوادث مربوط به تنش با چین، از جمله حملات سایبری.
تانگ، 42 ساله، گفت: «این یک تشبیه بسیار مناسب است، زیرا یک زلزله هشدارهای زیادی به شما نمی دهد.
چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و متعهد می‌شود که روزی در صورت لزوم با زور آن را تحت کنترل خود درآورد. دولت از رئیس جمهور تسای اینگ ون ادعای پکن را رد می کند و ادعا می کند که این جزیره در حال حاضر یک کشور مستقل است. و با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان در اوایل سال 2024، انتظار می‌رود چین تلاش‌های خود را برای تأثیرگذاری بر رأی‌ها افزایش دهد.
اما ایجاد انعطاف‌پذیری دیجیتالی که تانگ می‌خواهد تا اواخر سال 2024 هدف سختی است.
طرح مقابله با بلایای این جزیره مستلزم ایجاد 700 گیرنده ماهواره ای در سراسر تایوان است. برخی از گیرنده ها ثابت هستند، برخی دیگر متحرک، و باید برای دریافت ارتباطات از چند صورت فلکی ماهواره در مدار پایین زمین (LEO) و مدار زمین متوسط ​​(MEO) پیکربندی شوند.
برای رسیدن به آنجا، دولت مناقصه هایی را برای موسسات تحقیقاتی برای شرکت در یک دور آزمایش و راستی آزمایی اثبات مفهوم باز کرد. تانگ گفت تا کنون حداقل سه نفر ثبت نام کرده اند. برنده کار با ارائه دهندگان ماهواره را آغاز خواهد کرد. در میان ارائه دهندگان، شرکت فرانسوی-لوکزامبورگ SES Global اکنون دو گیرنده در تایوان دارد.
تانگ گفت OneWeb، ارائه‌دهنده ماهواره با سرمایه‌گذارانی از جمله دولت بریتانیا، شرکت هندی Bharti Global و Softbank Group Corp، علاقه خود را نشان داده است، همانطور که Project Kuiper، ابتکاری از Amazon.com Inc برای ایجاد یک صورت فلکی بیش از 3000 LEO نشان داده است. ماهواره ها اما هیچکدام از آنها در حال حاضر موجود نیست.
فقط صورت فلکی ماهواره ای اسپیس ایکس استارلینک در حال حاضر توانایی ارائه پوشش زنده را دارد. تانگ استارلینک را به‌عنوان یک ارائه‌دهنده بالقوه توصیف می‌کند، اما اضافه می‌کند که او بیش از یک شرکت‌کننده را دنبال می‌کند تا «اطمینان حاصل کند که در هنگام مصیبت، چندین صورت فلکی باید نابود یا مختل شوند تا ارتباط ما با جهان خارج از بین برود».
کنی هوانگ، رئیس و مدیر اجرایی مرکز اطلاعات شبکه تایوان، یک سازمان غیرانتفاعی که بخشی از آن متعلق به دولت تایوان است، می‌گوید این بدان معناست که در حال حاضر، ظرفیت ماهواره تایوان در مقایسه با پوششی که در حال حاضر از 14 کابل زیردریایی دریافت می‌کند، کمرنگ شده است.
هوانگ گفت: ظرفیت کنونی ماهواره «تنها حدود 0.01 درصد از ظرفیت انتقال کابل‌های زیردریایی را تشکیل می‌دهد». استفاده از این ماهواره ها به عنوان پشتیبان یا برای افزایش انعطاف پذیری ارتباطات تقریباً غیرممکن است.
با این حال، کابل های زیر دریا بسیار آسیب پذیر هستند. هوانگ افزود که طرح داشتن 700 گیرنده به اندازه کافی بزرگ نخواهد بود که بتواند نیازهای ارتباطی 23 میلیون نفری جزیره را پوشش دهد.
تانگ 700 گیرنده را نام برد که در ابتدا به دنبال حداقل برای حفظ ارتباطات ضروری بود. دولت 550 میلیون NT (18 میلیون دلار) را در سال‌های 2023-2024 برای آزمایش و راستی‌آزمایی برنامه واکنش به بلایا یارانه اختصاص داده است.
وی افزود که این جزیره خودگردان از درگیری در اوکراین که با حملات سایبری مکرر روسیه به زیرساخت ها و جمعیت خود مواجه شده است، درس گرفته است. اما اوکراین به سیستم Starlink دسترسی دارد که از زمان شروع جنگ به برقراری ارتباط کمک کرده است.
مشخص نیست که آیا این یک گزینه واقعی برای تایوان است یا خیر. در مورد اینکه ایلان ماسک، مالک اسپیس ایکس که شرکت تسلا سرمایه گذاری قابل توجهی در چین دارد، سؤالاتی وجود دارد که آیا می خواهد دردسر ژئوپلیتیکی کمک به تایوان را داشته باشد یا خیر. به گفته افراد آشنا، انتظار می رود که این میلیاردر این هفته در اولین سفرش به چین در سه سال اخیر به چین سفر کند.
ماسک سال گذشته در اظهارنظرهایی برای فایننشال تایمز پیشنهاد کرد که تایوان باید با تبدیل شدن به یک منطقه اداری ویژه چین موافقت کند که خشم مقامات تایوانی و جلب تمجید پکن را برانگیخت.
با اشاره به رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکیتانگ در جلسات ویدیویی روزانه در طول جنگ گفت که برای دولت بسیار مهم است که بتواند با مردم خود و همچنین جهان خارج ارتباط برقرار کند.
او گفت که این بدان معناست که تماس‌های ویدیویی محلی باید در داخل کشور انجام شود. با این حال، در حال حاضر، جلسات Zoom ابتدا قبل از ایجاد یک اتصال محلی به خارج از کشور هدایت می شوند. تانگ افزود که Google Meet شرکت Alphabet دارای مسیریابی کاملاً داخلی است و تضمین می کند که در صورت قطع کابل های زیردریایی تایوان همچنان عملیاتی خواهد بود.
در پاسخ به سوالی درباره این بخش از برنامه دولت، Zoom Video Communications Inc و Google بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ ندادند. شرکت مایکروسافت از اظهار نظر خودداری کرد.
تانگ با تاکید بر احساس فوریت خود گفت که زیرساخت دیجیتال جزیره در حال حاضر تحت محاصره میلیون ها حمله عمدتاً خودکار توسط بازیگران مشکوک به چین است. تانگ گفت که این تنها در صورت وقوع زلزله آینده یا سایر شرایط اضطراری بدتر خواهد شد.
او با اشاره به ویدیوهای «عمیق جعلی» و سایر تلاش‌های اطلاعات نادرست می‌گوید: «ما گزارش‌های زنده زیادی از تایوان خواهیم دید که کاملاً مصنوعی هستند. این چیزی است که ما تا پایان سال آینده خود را برای آن آماده می کنیم.»