تایوان می گوید پس از “انسداد” چینی ها به نشست WHO دعوت نشده است

TAIPEI: تایوان روز دوشنبه گفت “انسداد” چینی مانع از حضور آن در یک نشست مهم سازمان بهداشت جهانی با موضوع ویروس کرونا شد ، و بدن جهانی را به اولویت بندی سیاست بر سلامتی متهم کرد.
جزیره خودگردان 23 میلیون نفری موفقیت چشمگیری در مبارزه با بیماری همه گیر – تنها با هفت مورد مرگ و کمتر از 600 مورد تأیید شده – داشته است ، زیرا بسیاری از مناطق جهان تعداد زیاد عفونت و مرگ را گزارش می دهند.
اما توسط پکن ، که تایوان را قلمرو خود می داند و قول داده است در صورت لزوم آن را با زور از آن خارج کند ، از سازمان جهانی بهداشت خارج شده است.
وزارت امور خارجه تایپه روز دوشنبه گفت ، تصمیم WHO در مورد دعوت نکردن تایوان به اجلاس سالانه خود – که عملاً روز دوشنبه پس از قطع همه گیر در ماه مه از سر گرفته می شود – نتیجه “ملاحظات سیاسی” بود.
در بیانیه ای آمده است: “این وزارتخانه ابراز تاسف و نارضایتی شدید از مانع شدن چین از مشارکت تایوان می کند.”
وی افزود: “از آنجا كه جهان هنوز در معرض تهدید جدی همه گیر Covid-19 قرار دارد … این است كه كنایه از هدف” سلامتی برای همه “تحت منشور WHO” استثنای تایوان است. ”
تایوان با نام چین تایپه به عنوان ناظر در مجمع سالانه بین سال های 2009 و 2016 شرکت کرد.
اما از زمان انتخاب رئیس جمهور Tsai Ing-wen ، رئیس جمهور 2016 که از تصدیق اینکه جزیره بخشی از “یک چین” است ، این کشور از حضور در پکن جلوگیری کرده است.
تعداد زیادی از کشورها ، از جمله ایالات متحده ، از تایوان خواسته اند تا وضعیت ناظر خود را در مجمع امسال به دست آورد ، به دلیل ترس از کنارگذاشتن آن ، می تواند تلاش ها برای جلوگیری از همه گیری را به خطر بیندازد.
انجمن پزشکی جهانی ، اتحادیه ای از انجمن های پزشکی ملی که بیش از 10 میلیون پزشک را به طور مشترک نمایندگی می کنند ، هفته گذشته گفت “کنار گذاشتن تایوان” هم بدبینانه است و هم ضد تولید “.
رئیس هیئت مدیره فرانک مونتگومری در نامه ای سرگشاده به رئیس سازمان بهداشت جهانی ، تدروس آدنوم غبرایسوس گفت: “بیماری همه گیر Covid-19 اثبات این است که همکاری و همکاری با همه سیستم های بهداشتی در جهان ضروری است.”
تدروس گفته است كه مشاركت تايوان فقط توسط كشورهاي عضو با موافقت “دولت مربوطه” قابل تعيين است – اشاره به پكن.