تحلیل: طرح چین برای اوکراین صلح و نفع شخصی را در هم می آمیزد

پکن: رهبر چین شی جین پینگ اگر در تلاش برای پایان دادن به آن جدی باشد، با موانع دلهره آور روبرو می شود جنگ 14 ماهه.
بزرگترین: نه اوکراین و نه روسیه آماده توقف جنگ نیستند.
طرح شی برای فرستادن فرستاده ای به اوکراین به دولت او این امکان را می دهد که انتقادات از حمایتش از مسکو را منحرف کند و نقش بزرگتری را به عنوان یک نیروی دیپلماتیک دنبال کند. اظهارات او در روز چهارشنبه در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، خوش بینی را برانگیخت که پکن ممکن است از روابط گرم خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای فشار برای صلح استفاده کند. به دنبال آن پرسش‌های مشکوک در مورد اینکه آیا پکن بیشتر بر پایان دادن به تهاجمی که از انتقاد آن خودداری می‌کند متمرکز است یا در خدمت منافع خود است.
نقطه شروع چین پیشنهاد صلحی است که در فوریه صادر شد و خواستار آتش بس، مذاکره و پایان تحریم ها علیه روسیه بود. جزئیات کمی ارائه کرد، اما بارها روسیه را متهم کرد که دولت‌های غربی مقصر این حمله بودند.
چین دلایل خوبی برای پایان یافتن جنگ دارد. با افزایش قیمت نفت، گندم و سایر کالاها، اقتصاد چین را تکان داد. پکن همچنین روز چهارشنبه در مورد خطرات جنگ هسته ای هشدار داد، پس از آن که روسیه پیشتر اعلام کرد تسلیحات اتمی را به کشور همسایه بلاروس منتقل می کند.
جان دلوری، متخصص روابط بین‌الملل در دانشگاه یونسی در سئول، می‌گوید: «منافع شخصی چین اتفاقاً با پایان دادن به جنگ همسو می‌شود.
دلوری گفت: «پکن نه علاقه ای به تحقیر روسیه دارد و نه به نفع چین است که روسیه پیروز شود». بهترین گزینه آتش بس و در کنار آن فرصت های اقتصادی برای مشارکت در بازسازی پس از جنگ اوکراین است.
در بیانیه روز چهارشنبه هیچ اشاره ای نشده است که چگونه چین ممکن است به مسائلی که دو کشور بر سر آن با هم درگیر هستند، از جمله کریمه، شبه جزیره دریای سیاه که مسکو در سال 2014 از اوکراین تصرف کرد، توصیه کند.
بازی صلح‌ساز به پکن در اروپا کمک می‌کند
پکن ممکن است با ایفای نقش صلح‌جو به دنبال جدایی متحدان اروپایی از ایالات متحده باشد که شی چین آن را به تلاش برای جلوگیری از رشد اقتصادی و سیاسی چین متهم می‌کند.
پکن در تلاش است تا روابط خود را با اروپا ترمیم کند پس از غوغا بر سر اظهارات سفیر چین مبنی بر اینکه جمهوری‌های شوروی سابق ممکن است کشورهای مستقل نباشند. این گروه شامل اوکراین و اعضای اتحادیه اروپا، استونی، لتونی و لیتوانی است.
رهبرانی از جمله امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، از پکن بازدید کرده و از اوکراین درخواست کمک کرده اند و چالش های پیش روی واشنگتن در کنار هم نگه داشتن متحدان برای مخالفت با سیاست های قاطعانه چین در خارج را برجسته کرده اند.
الکساندر گابویف از بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی گفت: تلاش برای ایجاد شکاف بین شرکای آمریکایی و اروپایی یک هدف مهم است. برای آن، چین باید وانمود کند که یک نیروی فعال برای صلح است.»
به گفته گروه اوراسیا، تماس شی جینپینگ با زلنسکی ممکن است امیدهای اروپایی ها را تقویت کند که چین را می توان متقاعد کرد که “نفوذ خود را برای کمک به پایان دادن به جنگ اعمال کند” اما “بعید است که ارزیابی غرب از موضع پکن به عنوان موضع “بی طرفی طرفدار روسیه” را تغییر دهد. تحلیلگران در گزارشی
شی نشان می دهد که همیشه از پوتین حمایت نمی کند
این اعلامیه به پکن این فرصت را می دهد که نشان دهد همیشه با مسکو موافق نیست، اگرچه ممکن است این اختلافات برای منتقدان غربی بسیار ظریف باشد. آنها شکایت دارند که چین با خرید نفت و گاز روسیه به پوتین در مقاومت در برابر تحریم های غرب کمک می کند و حمایت سیاسی می کند.
دولت شی، کرملین را شریکی در مخالفت با سلطه ایالات متحده بر امور جهانی می داند. چین از موقعیت خود به عنوان یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از تلاش‌ها برای محکوم کردن روسیه استفاده کرده است.
شی و پوتین در بیانیه‌ای مشترک قبل از تهاجم فوریه ۲۰۲۲ گفتند که دولت‌هایشان «دوستی بدون محدودیت» داشتند. نیروی دریایی آنها در ماه مارس تمرینات مشترکی را با ایران برگزار کردند.
با وجود این، دولت چین می گوید که آنها یک رابطه “غیر اتحاد” دارند. پکن متعهد شده است که به هیچ یک از طرفین جنگ اوکراین تسلیحات ارائه نخواهد کرد.
دا وی، متخصص روابط بین‌الملل در دانشگاه تسینگ‌هوا در پکن و مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و امنیتی این کشور می‌گوید: «چین هرگز یک طرف را نگرفته است».
کدام یک از رهبران غربی با رهبران هر دو طرف درگیر مستقیم در بحران ارتباط برقرار کرده است؟ گفت دا. من فکر می کنم این تماس نشانه ای از هدف عادلانه و بی طرفانه چین در پیشبرد گفتگوهای صلح است.
در بیانیه روز چهارشنبه چین همچنین از “احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی” به عنوان پایه روابط با اوکراین نام برد.
در حالی که روسیه تلاش می کند با الحاق بخش هایی از اوکراین مرزها را جابجا کند، پکن به شدت در مورد احترام به حاکمیت ارضی حساس است. می گوید مرزها باید رعایت شود و هیچ کشوری حق دخالت در امور دیگران را ندارد.
تلاش پکن برای بالا بردن شهرت جهانی
قرار گرفتن خود به عنوان یک میانجی همچنین به پکن کمک می کند زیرا نقش بزرگ تری در مدیریت امور جهانی به عنوان بخشی از تلاش ها برای بازگرداندن چین به جایی که حزب کمونیست به عنوان یک رهبر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برحق خود می داند، دنبال می کند.
شی در ماه مارس گفت که پکن باید “در اصلاحات و ساختن سیستم حکمرانی جهانی فعالانه مشارکت کند” و “ابتکارات امنیتی جهانی” را ترویج کند. در پیشنهادی برای «ابتکار امنیت جهانی» که در ماه فوریه منتشر شد، آمده بود که چین «آماده انجام همکاری های امنیتی دوجانبه و چندجانبه با همه کشورها است».
همچنین در ماه مارس، عربستان سعودی و ایران پس از مذاکرات سازماندهی شده توسط چین، پایان یک انشعاب دیپلماتیک 7 ساله را اعلام کردند. در این سال، دولت شی همچنین پیشنهاد داده است که در مذاکرات اسرائیل و فلسطین میانجیگری کند، یک ساختار امنیتی جدید خاورمیانه ایجاد کند و به کشورهای آفریقایی برای حل اختلافات کمک کند.
دلوری گفت: اگر پکن بتواند مذاکرات صلح را سازماندهی کند، “این امر از جاه طلبی های شی جین پینگ برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی حمایت می کند.”
جاه طلبی دیپلماتیک چین تغییری در دهه ها دور ماندن از اختلافات سایر کشورها و بیشتر امور بین المللی برای تمرکز بر توسعه اقتصادی است.
ابتکارات صلح آمیز این کشور همچنین با رفتار تقابلی چین با همسایگانش در مناقشات ارضی و تهدید به حمله به تایوان، دموکراسی جزیره ای خودگردان که پکن ادعا می کند بخشی از قلمرو آن است، در تضاد است.
امید کم به مذاکرات صلح
دولت زلنسکی در بیانیه‌ای اعلام کرد که گفت‌وگو با شی ممکن است به «تعامل احتمالی با هدف برقراری صلح عادلانه و پایدار برای اوکراین» منجر شود. زلنسکی در 29 مارس گفت که از شی برای دیدار دعوت کرده است، اما هیچ کدام از دولت ها اشاره ای نکرده اند که آیا این اتفاق ممکن است رخ دهد یا خیر.
با وجود آن، تحلیلگران سیاسی شانس کمی برای پیشرفت می بینند. گمان می رود اوکراین در حال آماده سازی یک حمله جدید برای بازپس گیری سرزمین های تحت اشغال روسیه است.
گابوف گفت: «شاید سال‌ها، حتی ده‌ها سال با یک قطعنامه فاصله داریم، زیرا مواضع روسیه و اوکراین هنوز فرسنگ‌ها از هم فاصله دارند».
شی یین‌هونگ، متخصص روابط بین‌الملل در دانشگاه رنمین در پکن، خاطرنشان کرد که وزارت خارجه روسیه گفته است که مذاکرات صلح «تقریباً غیرممکن» است، در حالی که زلنسکی به شی بر اهمیت بازپس‌گیری تمام سرزمین‌های تصرف شده تاکید کرد.
شی گفت: «هیچ یک از طرفین در جنگ به طور مادی ابتکار چین را که بسیار کمتر از آنچه که برای آن تلاش می‌کردند، منعکس نکرد.