‘تنها ایرانی’ غزه می خواهد به خانه خود برود

RAFA ، سرزمین های فلسطین: فقط یک ایرانی شناخته شده در غزه وجود دارد – یک محافظ قدیمی پیر یاسر عرفات رهبر قدیمی فلسطین که فقط آرزو دارد که به خانه خود برگردد ، اما خود را در محاصره قرار می دهد.
“من فقط می خواهم از اینجا بروم و در ایران بمیرم ،” قاسم شیاسی – که توسط نامزد عربی خود ابو هاشم شناخته شده است – به خبرگزاری فرانسه گفت ، که به صراحت می گوید او دیگر به انتخاب خود در نوار غزه نیست.
ابو هاشم احساس ، فقیر و نشسته روی تشکی که روی زمین گذاشته بود ، هنگام بازگو کردن از چگونگی گرفتار شدن ، انگشت اشاره خود را از سیگار درون ظرف قوطی فرو برد.
ابو هاشم مدت ها قبل از اینکه خود را مجبور به گدایی در بیرون مساجد غزه در روزهای جمعه کند ، یک جوان ساکن تهران بود که به آرمان فلسطین گرایش داشت.
وی گفت كه 40 سال پیش پایتخت ایران را ترك كرد و به سازمان آزادیبخش فلسطین عرفات كه در آن زمان در بیروت بود ، كه یکی از چندین بازیگر مسلح در جنگ داخلی لبنان بود ، پیوست.
ابوهاشم ، كه گاه عربی خود را به فارسی می پاشید ، گفت: “در بیروت ، من با ابوعمار (عرفات) ملاقات كردم ، او از من خواست كه نزد او بمانم.”
“من محافظ (عرفات) شدم و ابوجهاد، “وی با اشاره به یادآوری کرد خلیل الوزیررئیس سابق شاخه نظامی سازمان آزادیبخش فلسطین که در سال 1988 توسط کماندوهای اسرائیلی در تونس کشته شد.
منابع امنیتی با حماس ، جنبش اسلامگرا که از سال 2007 غزه را کنترل می کند ، گفتند که ابوهاشم تنها ایرانی شناخته شده ای است که در حال حاضر در این سرزمین است.
سن او مورد عدم اطمینان است. خود مقالات فلسطینی او را 70 ساله ، اسناد ایرانی او 78 ساله قرار داد اما تا آنجا که به او فکر می کند ، نزدیک به 100 سال است که در این کشور حضور دارد.
جعبه عکس های زرد و گوش سگ او تا حدودی داستان واضح تری را روایت می کند.
در چندین نفر ، او خستگی های نظامی به تن دارد ، کاملاً پشت است و ظاهری متناسب دارد ، در حالی که عرفات محکم شانه های خود را با دو دست گرفته است.
ابو هاشم ، یک متخصص مواد منفجره ، هنگامی که جزئیات ماهیت کار خود برای عرفات در بیروت را جویا شد ، طفره رفت.
هنگامی که عرفات سازمان آزادیبخش فلسطین را از بیروت به تونس منتقل کرد در سال 1982 ، ابوهاشم به سمت یمن شمالی وقت حرکت کرد و در آنجا مبارزان فلسطینی را آموزش داد.
از جمله اوراق وی یک گذرنامه منقضی شده ایرانی است که در یمن صادر شده و همچنین کاغذهای جعلی که وی را به عنوان پناهنده فلسطینی معرفی می کند.
پس از امضای توافقنامه تاریخی اسلو توسط اسرائیل و فلسطینیان ، عرفات پایگاه جدیدی را در غزه ایجاد کرد که از آنجا قرار بود دوره ای از خودگردانی فلسطین را آغاز کند و این کار را با کنترل بر سرزمین و شهر جریکو در کرانه باختری آغاز کرد.
ابوهاشم در غزه به عرفات پیوست و در نیروهای تازه نفس امنیتی فلسطین ارتقا یافت.
او با سه زن ازدواج کرد و شش فرزند به دنیا آورد.
دختر بزرگ وی مونا شیاسی گفت که به یاد می آورد پدرش را در کنار عرفات که در سال 2004 درگذشت دیده است.
جوان 24 ساله که در یک کلبه ساخته شده از بتن و قلع در کنار یک محل دفن زباله زندگی می کند ، گفت: “بعد از غزه ، او دیگر هرگز سفر نكرد.”
فرصت های اقتصادی در غزه که از سال 2007 تحت محاصره اسرائیل قرار دارد ، سالی که حماس قدرت خود را در محاصره ساحلی در دست گرفت ، محدود است.
پیش از همه گیری ، نرخ فقر بیش از 50 درصد بود و اعتقاد بر این است که در ماه های اخیر افزایش یافته است.
ابو هاشم گفت که او هنوز ماهیانه 460 دلار حقوق بازنشستگی فلسطینی خود را دریافت می کند که به سختی کفاف زندگی همسران ، فرزندان و نوه های خود را می دهد.
وی گفت: “این تحقیرآمیز است. من همه چیز را از دست دادم. خانواده من از فقر رنج می برند.”
مشکل اوضاع ابوهاشم پیوند او با عرفات است.
حماس رقیب دیرینه جنبش فتح عرفات است و ایجاد ارتباط با حاکمان فعلی غزه برای ابوهاشم تقریباً غیرممکن است ، حتی اگر جنبش اسلام گرایان به ایران نزدیک باشد.
کمبود پول یا ارتباطات قدرتمند ، ابو هاشم در واقع یک زندانی در غزه است.
این محوطه بین اسرائیل ، مصر و مسیح گشوده است دریای مدیترانه.
خروج از طریق اسرائیل ، که ایران را دشمن شماره یک خود می داند ، آغاز کننده ای نیست ، در حالی که برای سفر از طریق مصر نیاز به گذرنامه معتبر است ، ابوهاشم دیگر فاقد آن است.
وی گفت: حتی فاضلاب های ایران نیز از غزه بهتر هستند. “من احمق بودم که اینجا بمانم.”