جنارو گارسیا لونا: مکزیک رئیس سابق امنیتی را که در آمریکا به دادگاه محاکمه می شود متهم کرد |

شهر مکزیکو: مقامات مکزیکی روز یکشنبه گفتند ، علیرغم اینکه وی به اتهام محافظت از یک باند مواد مخدر در ایالات متحده محاکمه می شود ، می خواهند رئیس امنیتی سابق جنارو گارا لونا را در کشور خود تحت پیگرد قانونی قرار دهند. این اقدام به دنبال تصمیم ایالات متحده برای لغو اتهامات علیه یكی دیگر از مقامات ارشد سابق مکزیك متهم به ارتباط با مواد مخدر ، وزیر دفاع پیشین سالوادور سیانفوئگوس و واگذاری هرگونه پیگرد قانونی به مكزیك انجام شد.
یک مقام فدرال روز یکشنبه به آسوشیتدپرس گفت که دادستانی کل روز جمعه دستور بازداشت گارسیا لونا ، وزیر امنیت عمومی سابق را صادر کرده است و مقامات “در حال ارزیابی میزان زنده ماندن شروع روند استرداد هستند.”
این مقام که خواست نامش فاش نشود ، به دلیل عدم مجوز برای بحث در مورد این پرونده علنی ، گفت گارسیا لونا در اینجا به غنی سازی غیرقانونی متهم شده است.
گارسیا لونا از سال 2006 تا 2012 به عنوان رهبر امنیت در دولت رئیس جمهور پیشین فیلیپه کالدرون به عنوان رهبر در مبارزه دولت با جرایم سازمان یافته خدمت می کرد.
او در ماه دسامبر در تگزاس دستگیر شد و ماه گذشته به اتهام قاچاق مواد مخدر ، از جمله مورد جدیدی از شركت در یك شركت مستمر جنایی ، گناهكار نبود.
دادستان های ایالات متحده وی را متهم می کند که دهها میلیون دلار رشوه – که اغلب در کیف های پر از پول نقد است – برای محافظت از کارتل سینالوآ از اجرای قانون متهم می شود.
در ماه ژانویه ، این مقام سابق مکزیکی به اتهام توطئه قاچاق کوکائین و اظهارات دروغ خود بی گناه شناخته شد.
مشخص نبود که آیا مقامات مکزیکی امیدوارند که گارسیا لونا را قبل از دادگاه آمریکا برگردانند یا قبل از هر زمان زندان احتمالی در آنجا.
برخی از مقامات گذشته مکزیک پس از گذراندن حکم در ایالات متحده در خانه محاکمه شدند.
مقامات آمریكایی تخمین زده اند كه دادرسی در آنجا می تواند دو یا سه ماه به طول انجامد.
ایالات متحده در اوایل این ماه پرونده قاچاق مواد مخدر و پولشویی علیه Cienfuegos را لغو کرد ، این یک وارونگی فوق العاده بود که به دنبال یک فشار شدید از سوی مکزیک انجام شد.
قاضی در شهر نیویورک رد اتهامات را تأیید کرد و ژنرال به سرعت به مکزیک اعزام شد ، جایی که تاکنون وی هیچ اتهامی نداشته است.
Cienfuegos ، 72 ساله ، به طور مخفیانه توسط هیئت منصفه بزرگ فدرال در نیویورک در سال 2019 متهم شد.
وی متهم به توطئه با کارتل H-2 در مکزیک برای قاچاق هزاران کیلو کوکائین ، هروئین ، مت آمفتامین و ماری جوانا بود در حالی که وی از سال 2012 تا 2018 وزیر دفاع بود.
مقامات مکزیکی شکایت داشتند که ایالات متحده در به اشتراک گذاشتن مدارکی علیه سیانفوئگوس ناکام مانده و دستگیری وی تعجب آور بود.
این امر همچنین باعث هشدار در ارتش مکزیک شده است ، که نقش مهمی در عملیات علیه کارتل های مواد مخدر داشته است.
یک روز پس از بازگشت سین فوئگوس به مکزیک ، مارسلو ابرارد ، وزیر امور خارجه گفت که مکزیک می خواهد هرگونه محاکمه مقامات دولتی که ظاهراً فاسد هستند در مکزیک انجام شود نه در خارج از کشور ، اگرچه او پرونده های سیان فوئگوس و گارسیا لونا را متمایز کرد ، ساکن آمریکا. (AP) RUP RUP