جنگ اوکراین: ایالات متحده در جستجوی منبع افشای اطلاعات بسیار طبقه بندی شده است

واشنگتن: اسناد نظامی و اطلاعاتی بسیار محرمانه که در فضای مجازی منتشر شد، با جزئیاتی از پدافند هوایی اوکراین گرفته تا آژانس جاسوسی موساد اسرائیل، مقامات آمریکایی را در تلاش برای شناسایی منبع فاش کرده است، برخی از کارشناسان امنیتی غربی و مقامات آمریکایی می گویند که آنها مشکوک هستند که این ممکن است شخصی باشد. از ایالات متحده.
مقامات می گویند گستردگی موضوعات مطرح شده در اسناد، که به جنگ در اوکراین، چین، خاورمیانه و آفریقا می پردازد، نشان می دهد که ممکن است توسط یک آمریکایی به جای یک متحد افشا شده باشد.
مایکل مولروی، یکی از مقامات ارشد سابق پنتاگون در مصاحبه ای به رویترز گفت: «اکنون تمرکز روی افشای اطلاعات آمریکاست، زیرا بسیاری از اسناد فقط در دست آمریکا بود.
مقامات آمریکایی گفتند که تحقیقات در مراحل اولیه خود است و مجریان آن این احتمال را رد نکرده اند که عناصر طرفدار روسیه در پشت این افشاگری قرار داشته باشند که به عنوان یکی از جدی ترین نقض های امنیتی از زمان بیش از 700000 سند، فیلم و اسناد دیپلماتیک تلقی می شود. این کابل در سال 2013 در وب سایت ویکی لیکس ظاهر شد.
سفارت روسیه در واشنگتن و کرملین به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
پس از افشای این فاش، رویترز بیش از 50 سند با عنوان “محرمانه” و “بسیار محرمانه” را که برای اولین بار در ماه گذشته در وب سایت های رسانه های اجتماعی ظاهر شد، بررسی کرده است. در حالی که برخی از این اسناد هفته ها پیش منتشر شده بودند، وجود آنها برای اولین بار در روز جمعه توسط نیویورک تایمز گزارش شد.
رویترز به طور مستقل صحت این اسناد را تأیید نکرده است. برخی از برآوردهای تلفات میدان نبرد از اوکراین به نظر می رسد که برای به حداقل رساندن تلفات روسیه تغییر کرده اند. مشخص نیست که چرا حداقل یکی به عنوان طبقه بندی نشده علامت گذاری شده است اما شامل اطلاعات فوق سری است. برخی از اسناد دارای علامت “NOFORN” هستند، به این معنی که نمی توان آنها را در اختیار اتباع خارجی قرار داد.
دو مقام آمریکایی روز یکشنبه به رویترز گفتند که آنها این احتمال را رد نکرده اند که این اسناد ممکن است برای گمراه کردن بازرسان در مورد منشأ آنها یا انتشار اطلاعات نادرست که ممکن است به منافع امنیتی ایالات متحده آسیب برساند، تنظیم شده باشد.
کاخ سفید سوالاتی را به پنتاگون ارجاع داد.
در بیانیه‌ای روز یکشنبه، پنتاگون اعلام کرد که در حال بررسی اعتبار اسناد عکس‌برداری شده است که «به نظر می‌رسد حاوی مطالب حساس و بسیار طبقه‌بندی شده‌اند».
پنتاگون این موضوع را به وزارت دادگستری ارجاع داده است که تحقیقات جنایی را آغاز کرده است.
یکی از اسناد به تاریخ 23 فوریه و با علامت “محرمانه” به تفصیل توضیح می دهد که چگونه سیستم های دفاع هوایی اس-300 اوکراین تا 2 می با نرخ استفاده فعلی تخلیه می شود.
چنین اطلاعاتی که از نزدیک محافظت می شود می تواند برای نیروهای روسیه مفید باشد و اوکراین گفت که رئیس جمهور و مقامات ارشد امنیتی آن روز جمعه برای بحث در مورد راه های جلوگیری از افشای اطلاعات ملاقات کردند.
تماشای متحدین
سند دیگری با علامت “فوق محرمانه” و برگرفته از به روز رسانی سیا اینتل از اول مارس، می گوید که سازمان اطلاعاتی موساد اعتراضات علیه برنامه های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای تشدید کنترل ها بر دادگاه عالی را تشویق می کرد.
در این سند آمده است که ایالات متحده این را از طریق سیگنال های اطلاعاتی دریافته است که نشان می دهد ایالات متحده از یکی از مهم ترین متحدان خود در خاورمیانه جاسوسی کرده است.
دفتر نتانیاهو در بیانیه ای در روز یکشنبه این ادعا را “محتمل آمیز و بدون هیچ پایه ای” توصیف کرد.
سند دیگری جزئیات گفتگوهای داخلی میان مقامات ارشد کره جنوبی را در مورد فشارهای آمریکا بر سئول برای کمک به تامین تسلیحات به اوکراین و سیاست این کشور مبنی بر عدم انجام این کار ارائه می دهد.
یک مقام ریاست جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه گفت که این کشور از گزارش های خبری در مورد اسناد فاش شده مطلع بوده و قصد دارد در مورد “مسائل مطرح شده” با واشنگتن گفتگو کند.
پنتاگون به محتویات هیچ سند خاصی از جمله نظارت آشکار متحدان توجه نکرده است.
دو مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که با وجود نگرانی در مورد افشای اطلاعات در پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی، این اسناد به‌جای ارزیابی‌های اخیر، تصویری از یک ماه پیش را نشان می‌دهد.
این دو مقام گفتند که سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی در حال بررسی فرآیندهای خود هستند تا ببینند تا چه اندازه برخی از اطلاعات در داخل به اشتراک گذاشته شده است.
یکی از مقاماتی که با رویترز صحبت می کرد، گفت که مقامات در حال بررسی این هستند که یک مقام آمریکایی یا گروهی از مقامات آمریکایی چه انگیزه هایی در افشای چنین اطلاعات حساسی داشته باشد.
این مقام گفت که بازرسان در حال بررسی چهار یا پنج نظریه بودند، از یک کارمند ناراضی گرفته تا یک تهدید داخلی که فعالانه می خواست منافع امنیت ملی ایالات متحده را تضعیف کند.