جهادگرایی در اسپانیا: تهدید ساکت اما واقعی

مادرید: اروپا آخرین حملات جهادی کارشناسان می گویند ممکن است فرانسه و اتریش را هدف قرار داده باشد ، اما اسپانیا مانند بقیه قاره در دید افراط گرایان باقی مانده و سطح تهدید همچنان “شدید” است.
این موضوع از ماه گذشته به سرخط خبرها در اسپانیا بازگشته است ، سه مرد در حال حاضر در نزدیکی مادرید به دلیل كمك به جهادی های حمله به وسایل نقلیه 2017 در بارسلونا و یك استراحتگاه مجاور كه ​​منجر به كشته شدن 16 نفر شد و توسط گروه دولت اسلامی (داعش) ادعا شد ، در حال محاکمه هستند . دادگاه در تاریخ 16 دسامبر به پایان می رسد.
در هفته های اخیر نیز یک رشته دستگیری صورت گرفته است ، از جمله یک امام مراکشی که به گفته پلیس ، “پشتیبانی لجستیکی” از یک شبه نظامی داعش در سوریه را ارائه می دهد که به وی اجازه می دهد در سال 2018 در اسپانیا مستقر شود.
در اسپانیا پنج سطح تهدید وجود دارد و از سال 2015 ، این کشور در سطح چهار قرار دارد ، به این معنی که خطر حمله زیاد تلقی می شود.
سخنرانی در یک مجمع اخیر که توسط Real Instituto برگزار شده است الکانو اتاق فکر ، رافائل پرز روئیز ، وزیر امنیت کوچک اسپانیا گفت که جهاد “تهدید اصلی برای کشور ما و جامعه جهانی به عنوان یک کل” است.
و او گفت ، این پاسخ در دو جبهه در حال انجام است: در اسپانیا و در منطقه وسیع و خشک ساحل آفریقا ، به ویژه در مالی ، که در سال های اخیر به محلی برای تولید گروه های جهادی تبدیل شده و آن را به “مرکز کانون” تبدیل کرده است. تهدید ترور “.
در آنجاست که اسپانیا درگیر سیاست آموزش نظامی ، تعامل دیپلماتیک و توسعه اقتصادی است.
مانوئل آر. تورس ، کارشناس جهاد در سویل گفت: اگرچه تصور عمومی این است که سطح تهدید “به ویژه پس از شکست خلافت گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه” کاهش یافته است. دانشگاه پابلو دو اولاوید: اما واقعیت این است که تهدید همچنان “شدید” باقی مانده است.
ارقام وزارت کشور نشان می دهد که این وضعیت به “فعالیت ضد ترور قابل توجه” در اسپانیا احتیاج دارد ، جایی که امسال بیش از 30 نفر به اتهامات مربوط به ترور دستگیر شده اند.
در میان آنها دو نفری بودند که برای داعش در سوریه پول ارسال می کردند و یک زن جوان اسپانیایی رادیکال که قصد داشت برای ازدواج با جهادی به سوریه برود.
تورس گفت ، روند رادیکال سازی در طی دهه گذشته تغییر نکرده است.
“مصرف مداوم تبلیغات” همراه با روابط شخصی در شبکه های جهادی سرانجام “در تغییر از رادیکالیزاسیون شناختی به استفاده از خشونت تعیین کننده بود”.
با توجه به اینکه سلول از مردان مراکشی ساکن اسپانیا تشکیل شده بود ، از جمله چهار مجموعه برادر که توسط یک امام رادیکال شده بودند ، روابط یکی از عناصر اصلی دادگاه بارسلونا بوده است.
اما این سه مرد تحت محاکمه ، به اتهام کمک به عاملان حملات دوقلو ، تاکنون اندکی در مورد وقایع روشن کرده اند. آنها هنگام شهادت دادن به اظهارات قبل از محاکمه خود مراجعه کرده اند.
به گفته روزنامه نگار آنا تيكسيدور ، با توجه به شهادت اندك متهمان و موضع قاضي كه از س questionsالات اساسي در مورد روند راديكالزدگي كمرنگ شده است ، گفت: “دادگاه موجب نااميدي زيادي مي شود.”
تیکسیدور ، که تحقیقات گسترده ای را در مورد خونریزی تحت عنوان “سکوت های 17 آگوست” – اشاره به آخر هفته هنگام وقوع حملات ، انجام داد: “باز کردن خط تحقیق جدید بسیار دشوار است.”
از زمان حملات مادرید در 11 مارس 2004 ، هنگامی که افراط گرایان الهام گرفته از القاعده 191 نفر را در مرگبارترین عصبانیت جهادی اروپا از بین بردند ، طبق آمار رسمی ، حدود 870 نفر به اتهامات مربوط به ترور دستگیر شده اند.
این تعداد نشان دهنده چالش بزرگی است که نیروهای امنیتی با آن روبرو هستند.
رومان اچانیز ، از رصدخانه بین المللی مطالعات تروریسم ، می گوید: “تعداد زیادی از افراد رادیکال شده ، همزن ، استخدام کننده و افرادی که” پس از گذراندن زمان خدمت “آزاد شدند ، نظارت موثر بر آنها را غیرممکن می کند” و به مکانیزم های ارزیابی خطر بیشتری نیاز دارد.
از سال 2004 ، اسپانیا برنامه ای را برای نظارت بر جهادگری در زندانهایی که افراد رادیکال شده در آن نگهداری می شوند ، اجرا کرده است تا اطمینان حاصل کند که ایده های خود را به دیگران منتقل نمی کنند.
در حال حاضر 119 زندانی از جمله زندانیان در پشت میله های زندان وجود دارد ، از جمله آنها که در حال محکومیت هستند و همچنین کسانی که در بازداشت موقت هستند.
مقامات نظارت می کنند که آیا افرادی که به جرایم جزئی محکوم شده اند تبلیغ جهادی می کنند یا افراد آسیب پذیر را به خدمت می گیرند.
دو سال پیش ، مقامات یک شبکه استخدام و تلقین را که 25 زندانی را درگیر کرده بود ، از بین بردند.
از سال 2016 ، یک برنامه داوطلبانه از رادیکالیزاسیون در زندانها نیز اجرا شده است.
یک منبع در اداره زندان به خبرگزاری فرانسه گفت ، اما تأثیر آن محدود است ، زیرا “پذیرفتن جرمی برای آنها بسیار دشوار است” که برای آن محکوم شده اند.