خان: واکنش آمریکا به هرج و مرج در پاکستان پس از دستگیری عمران خان

واشنگتن: پس از دستگیری عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان در روز سه شنبه، ایالات متحده به هرج و مرج در پاکستان واکنش نشان داد و خواستار احترام به اصول دموکراتیک و حاکمیت قانون در پاکستان شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده موضعی در مورد یک نامزد سیاسی یا یک حزب ندارد. پاسخ به ANI در مورد دستگیری نمایشی عمران خان در پاکستان این مقام خواستار احترام به اصول دموکراتیک شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: “ما از دستگیری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان مطلع هستیم. همانطور که قبلا گفته ایم، ایالات متحده موضعی در مورد یک نامزد سیاسی یا حزب دیگر ندارد. ما خواهان احترام هستیم. از اصول دموکراتیک و حاکمیت قانون در سراسر جهان.”
اوایل امروز، دیپلمات های ارشد ایالات متحده و بریتانیا طی یک نشست خبری مشترک خواستار پایبندی به “حاکمیت قانون” در پاکستان شدند.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در یک کنفرانس خبری مشترک در واشنگتن گفت: «ما فقط می‌خواهیم مطمئن شویم که هر اتفاقی در پاکستان می‌افتد با حاکمیت قانون و قانون اساسی مطابقت دارد.»
جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا تاکید کرد: “ما می خواهیم شاهد دموکراسی صلح آمیز در آن کشور باشیم. ما می خواهیم شاهد رعایت حاکمیت قانون باشیم.”
براد شرمنیک قانونگذار آمریکایی از حزب دموکرات در توییتر خود از دستگیری نخست وزیر سابق ابراز نگرانی کرد.
شرمن عضو کنگره در توییت خود بر تعهد آمریکا به دموکراسی، حاکمیت قانون در پاکستان، حمایت ایالات متحده از حقوق بشر و آزادی بیان در سراسر جهان تاکید کرد.
وی در توئیتی نوشت: “همانطور که در ماه های اخیر چندین بار در مورد پاکستان گفته ام، آمریکا به دموکراسی و حاکمیت قانون در سراسر جهان اختصاص دارد. ما نه در کنار سیاستمداران فردی، بلکه با حقوق بشر و آزادی بیان می ایستیم.”
برای رسیدگی به این موضوع، شرمن نماینده کنگره با اردوی صدای آمریکا صحبت کرد و درخواست کرد که عمران خان به طور زنده پخش شود تا حامیانش از سلامت او اطمینان حاصل کنند.
او در توییتی نوشت: “فقط با @voaurdu صحبت کردم – آنها نوار را ویرایش و پخش خواهند کرد. از #عمرانخان خواست تا به صورت زنده پخش شود تا مردم بدانند که او در امان است و او به وکلا و خانواده دسترسی داشته باشد.”
این نماینده مجلس با ابراز نگرانی از تصاویر دستگیری خان، تاکید کرد که بازداشت های انجام شده با این ادعا که این فقط یک پرونده فساد است، مغایر به نظر می رسد.
برد شرمن در توییتی نوشت: “مشاور من @DrMahmood40 به من می گوید که رهبران و کارگران حزب تحریک انصاف در اطراف #پاکستان دستگیر می شوند. این به نظر می رسد با این ادعا که این فقط در مورد یک پرونده فساد است. در یک دموکراسی، انتخابات به موقع برگزار می شود و برندگان به موقع برگزار می شوند. اجازه حکومت دارند».
عمران خان در خارج از دادگاه عالی اسلام آباد توسط رنجرز بر اساس حکم اداره ملی پاسخگویی (NAB) در پرونده القادر تراست دستگیر شد. NAB تحقیقاتی را علیه عمران خان، همسرش بوشرا بی بی و دیگران به دلیل به دست آوردن صدها کانال زمین به نام تراست دانشگاه القادر آغاز کرده بود که طبق گزارش ها 190 میلیون پوند به خزانه ملی وارد شد.
به گزارش جیو نیوز، بر اساس این اتهامات، عمران خان و دیگر متهمان ظاهراً روپیه های 50 تا 190 میلیون پوندی را در آن زمان که آژانس ملی جنایات بریتانیا (NCA) به دولت ارسال کرده بود، تعدیل کردند. این بازیکن کریکت که به سیاست تبدیل شده بود، پروژه Trust for University Al-Qadir را در 26 دسامبر 2019 ثبت کرد.
به گزارش جیو نیوز، در همین حال، دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) روز سه شنبه بازداشت عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان را “قانونی” خواند. عامر فاروق، رئیس IHC، که در مورد اقدام رنجرز برای دستگیری عمران خان از محل دادگاه سؤالاتی را در روز سه شنبه مطرح کرده بود، حکم محفوظ را اعلام کرد.