خروج نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ترس از حملات ایران را افزایش می دهد

واشنگتن: همانطور که پنتاگون با دستور رئیس جمهور در هفته های آینده نیروها را از خاورمیانه بیرون می کشد دونالد ترامپ، رهبران ارتش آمریكا در تلاشند تا راه های دیگری برای جلوگیری از حملات احتمالی ایران و نمایندگان آن پیدا كنند و با استدلال هایی كه آمریكا منطقه را ترك می كند مقابله كنند.
یک مقام ارشد ارتش آمریکا با اطلاع از منطقه روز دوشنبه گفت که ایران ممکن است سعی کند از عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان و عزیمت برنامه ریزی شده ناو هواپیمابر USS Nimitz از خلیج عربستان استفاده کند.
این مقام گفت در نتیجه رهبران نظامی تشخیص داده اند که بر اساس اوضاع امنیتی منطقه ، نیمیتز باید اکنون و “برای مدتی دیگر” در آنجا بماند. بعلاوه ، این مقام گفت که در صورت لزوم ممکن است یک اسکادران جنگنده اضافی نیز به منطقه اعزام شود.
نیمیتز منطقه خلیج فارس را ترک کرد و قرار بود به سمت خانه خود حرکت کند. اما هفته گذشته به کشتی دستور داده شد تا امنیت بیشتری را تأمین کند در حالی که نیروهای نظامی از عراق و افغانستان ادامه دارند. یک مقام دفاعی ایالات متحده در آن زمان گفت که این تصمیم اطمینان می دهد که نیروهای آمریکایی می توانند هر حریفی را از اقدام علیه نیروهای آمریکایی باز دارند. هیچ جدول زمانی اعلام نشده است ، اما مقام نظامی ایالات متحده که روز دوشنبه صحبت می کند ، روشن ساخت که این تغییر پایان دارد و زمان بازگشت خدمه کشتی به خانه مشخص نیست.
تهدید بالقوه ایرانی در هفته های اخیر پس از ترور محسن فخری زاده ، دانشمند هسته ای ایران ، به یک نگرانی فزاینده تبدیل شده است. ایران علت این مرگ را اسرائیل دانست که در قتل های قبلی دانشمندان هسته ای ایران مظنون بوده است. مقامات آمریکایی همچنین نگران حمله احتمالی تلافی جویانه ایران در اولین سالگرد حمله هوایی آمریکا هستند که در اوایل ژانویه ژنرال ارشد ایران ، قاسم سلیمانی و رهبران ارشد شبه نظامیان عراقی را در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته است.
این مقام نظامی گفت كه آمریكا از برنامه ریزی و تهدیدهای حمله ایران آگاه است و برخی از آنها بالغ تر هستند ، در حالی كه برخی دیگر آرزو دارند. وی گفت ، یک نگرانی اساسی این است که شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق حتی بدون برکت یا جهت گیری تهران تمایل به اقدام دارند.
این مقام گفت ، حضور نیمیتز ممکن است باعث شود ایران یا شبه نظامیان در مورد حمله احتمالی تجدید نظر کنند.
پنتاگون از تأثیر استقرار گسترده در ملوانان نیمیتز و برنامه نیروی دریایی برای نگهداری کشتی آگاه است ، این مقام نظامی که با تعداد کمی از خبرنگاران که خواست نامش فاش نشود برای گفتگو در مورد مشاغل مداوم ارتش صحبت می کند ، گفت:
پنتاگون ماه گذشته اعلام كرد كه آمریكا تا اواسط ژانویه میزان نیروهای خود را در عراق و افغانستان كاهش خواهد داد و اظهار داشت كه این تصمیم تعهد ترامپ برای بازگرداندن نیروها از جنگهای طولانی آمریكا را برآورده می كند. در نتیجه خروج سریع ، ایالات متحده تعداد نیروها را در افغانستان از بیش از 4500 به 2500 و در عراق را از حدود 3000 به 2500 نفر کاهش می دهد.
به تعویق انداختن بازگشت نیمیتز ، احتمالاً تا سال آینده بین 5000 تا 7000 ملوان و تفنگداران دریایی در خاورمیانه را حفظ خواهد کرد. کشتی های دیگر در گروه اعتصابی نیمیتز ممکن است با ناو باقی بمانند.
این مقام نظامی گفت كه پنتاگون در صورت خروج ناو از منطقه ، راه های دیگری برای جبران از دست دادن نیمیتز را بررسی خواهد كرد.
تصمیم خروج نیروهای ترامپ با استقبال جالب نمایندگان جمهوری خواه و متحدانش ، که نسبت به خطرات کاهش نیروها قبل از مناسب شدن شرایط امنیتی هشدار دادند. و این به رغم استدلال مقامات ارشد نظامی که طرفدار عقب نشینی کندتر برای حفظ دستاوردهای سخت هستند.
ژنرال دریایی فرانک مک کنزی ، فرمانده ارشد ایالات متحده در خاورمیانه ، مدت ها است که در مورد حضور ناو هواپیمابر مداوم در منطقه خلیج فارس برای جلوگیری از ایران بحث کرده است.
در ماه فوریه ، با بازدید از ناو هواپیمابر USS Harry S. Truman در دریای عربستان شمالی ، مک کنزی به ملوانان گفت: “شما اینجا هستید زیرا ما نمی خواهیم با ایران جنگ کنیم و هیچ چیز باعث نمی شود که یک دشمن بالقوه دو بار در مورد جنگ فکر کند. حضور یک ناو هواپیمابر و گروه اعتصابی که همراه آن هستند. ”
علی رغم تقاضای گسترده کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده در سایر نقاط جهان ، در اوایل سال جاری ، مک کنزی حضور دریایی بسیار بیشتر از حد معمول در منطقه خاورمیانه را درخواست و دریافت کرد. اما با گذشت زمان ، به لطف تلاش پنتاگون برای تأکید بیشتر بر چین و هندو-اقیانوس آرام ، این تعداد کاهش یافت.