درگیری پلیس چین با معترضان بر سر تخریب مسجد

پکن: درگیری ها بین آنها رخ داد پلیس چین و مردم در یک شهر با اکثریت مسلمان در جنوب غربی چین در حالی که معترضان تلاش می‌کردند پلیس را از تخریب سقف گنبدی قرن‌ها بازدارند. مسجد ناجیایینگواشنگتن پست گزارش داد.
بر اساس ویدئوهای منتشر شده در توییتر، روز شنبه، ده ها افسر در حالی که به سمت دروازه مسجد ناجیایینگ، محل عبادت و آموزه های مذهبی مهم مسلمانان هویی در استان یوننان، با جمعیتی درگیر شدند، درگیر شدند.
ویدئوهای پخش شده در توییتر نشان داد که پلیس از منطقه عقب نشینی کرده است در حالی که تظاهرکنندگان در خارج از دروازه دست به تحصن زدند که در طول شب ادامه داشت. ده ها افسر پلیس مسلح روز یکشنبه وارد محل شدند. واشنگتن پست گزارش داد که این حادثه مربوط به یک حکم دادگاه در سال 2020 است که برخی از بازسازی های اخیر مسجد را غیرقانونی دانسته و دستور تخریب را صادر کرده است.
روز یکشنبه، پلیس شهرستان تونگهای این حادثه را “به طور جدی برای مدیریت منظم اجتماعی مضر” نامید و از هر کسی خواست تا قبل از 6 ژوئن خود را به مجریان قانون تسلیم کند تا فرصتی برای مجازات سبک‌تر داشته باشد.
مسجد ناجیایینگ قرن سیزدهمی در طول سال‌ها بارها توسعه یافت تا ساختمان‌ها و همچنین چهار مناره و یک سقف گنبدی به آن اضافه شود. در سال 2019، بخشی از سازه به عنوان یک اثر فرهنگی حفاظت شده ثبت شد.
با این حال، در سال های اخیر، محدودیت های حزب کمونیست بر مذاهب تشدید شده است. رهبر ارشد این کشور، شی جین پینگ، خواستار وفاداری سیاسی مطلق جوامع مذهبی و “سینیک سازی” دین شده است.
نظارت بر رهبران مذهبی نیز تشدید شده است. واشنگتن پست گزارش داد که در این ماه، یک پایگاه داده سراسری از معلمان مذهبی اسلامی، پروتستان و کاتولیک که به طور رسمی تایید شده بودند، راه اندازی شد.
این کمپین بر اسلام و مسیحیت متمرکز شده است زیرا این حزب ترس عمیقی از ایمان دارد که عامل نفوذ خارجی است. علاوه بر محدود کردن مبادلات بین‌المللی و کمک‌های مالی، مقامات ساختمان‌های مذهبی را بازسازی کرده‌اند که ظاهر بیرونی آن‌ها به‌اندازه کافی چینی تلقی نمی‌شد.
سین کیانگ، منطقه ای در شمال غربی که محل زندگی میلیون ها مسلمان اویغور ترک زبان بود، بیشترین ضربه را دید.
در آنجا، فشار سینیک‌سازی با یک برنامه «رادیکالیزه‌سازی» بازداشت و بازآموزی جمعی ترکیب شد، که سال گذشته سازمان ملل اعلام کرد ممکن است جنایت علیه بشریت باشد. تخمین ها از تعداد مساجد و زیارتگاه های تخریب شده در این منطقه به هزاران می رسد.
بر خلاف سین کیانگ، اقلیت هوئی چینی زبان ماندارین در اصل از محدودیت‌های شدید مشابه اجتناب کردند. اما در نهایت، سرکوب به جوامع اسلامی در سراسر شمال غرب کشور، از جمله به هوی در چینگهای گسترش یافت.
هوی‌های یوننان که در منطقه‌ای دورافتاده و متنوع از لحاظ قومیتی چین واقع شده‌اند، از آخرین کسانی هستند که با موشکافی مواجه می‌شوند. واشنگتن پست گزارش داد که این منطقه اغلب به عنوان نمونه ای از یک مکان متفاوت از نظر قومی و مذهبی در نظر گرفته می شود، جایی که ساکنان آن در مسیریابی هویت های مختلف مهارت دارند و در صورت لزوم از نظر سیاسی انعطاف پذیر هستند.
روز دوشنبه، همزمان با انتشار اخبار ناآرامی ها، مفسران ملی گرا خواستار واکنش قاطعانه شدند. شی وویی، محقق مارکسیست با نفوذ در آکادمی علوم اجتماعی چین، در میکروبلاگ Weibo، که به دلیل مواضع تندخویش علیه بیان مذهبی شناخته می شود، خواستار «تحمل صفر» در برابر آنچه که فعالیت های مجرمانه می خواند، شد.