دفتر نخست وزیر سابق ژاپن شینزو آبه در مورد رسوایی بودجه تحقیق کرد

توکیو: نخست وزیر سابق ژاپن شینزو آبه اذعان کرد که روز سه شنبه دفتر وی به دلیل هزینه های مشکوک مربوط به مهمانی شام مربوط به مهمانی شام دفتر او برای طرفدارانش پیش از برگزاری مهمانی سالانه شکوفه های گیلاس – که رسوایی ماه هاست درگیر آن است – مورد تحقیق قرار گرفته است.
آبه در پاسخ به گزارش های روز دوشنبه اظهار داشت که توکیو دادستانی عمومی منطقه در مورد این رسوایی با دستیاران وی مصاحبه کرده است. تاکنون هیچ یک از دستیاران یا طرفداران وی دستگیر نشده اند.
آبه ، که نزدیک به هشت سال در قدرت بود ژاپنرهبر طولانی مدت که در اواسط سپتامبر استعفا داد ، با استناد به وضعیت سلامتی ، اما برخی از منتقدان گفته اند که رسوایی ممکن است یک دلیل باشد. جانشین او به عنوان نخست وزیر ، یوشی هیده سوگا، که به عنوان رئیس خدمت می کرد کابینت دبیر در دولت آبه ، روزی که رئیس دفتر خود شد ، مهمانی مشاهده شکوفه های گیلاس را کنار گذاشت.
این رسوایی شامل مهمانی شام سالانه 2018 است که میهمانان آبه برای آن 5000 ین (48 دلار) هزینه پرداخت کردند. قانون گذاران مخالف گفته اند كه هزینه برای یك مهمانی در یك هتل مجلل توكیو بسیار كم است و ادعا می شود كه دفتر آبه اختلاف را بدون گزارش صحیح آن پوشش داده است.
آبه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: “دفتر من با تحقیقات آغاز شده در پاسخ به یک شکایت کیفری کاملاً همکاری می کند.” وی از ارائه جزئیات تحقیقات امتناع ورزید و گفت که قبلاً در جلسات پارلمان در اوایل سال جاری درمورد سوال نمایندگان مخالف ، توضیحی ارائه داده بود.
تحقیقات در پاسخ به شکایات کیفری مطرح شده در اوایل سال جاری توسط گروهی متشکل از صدها وکیل و دانشمند از دادستان های توکیو برای تحقیق در مورد اینکه آیا آبه و مدیران گروه پشتیبانی سیاسی وی هزینه های حزب را برای طرفداران آبه در سال 2018 یارانه پرداخت کرده اند ، به اتهام نقض مبارزات انتخاباتی و قوانین صندوق های انتخاباتی.
قانون ژاپن از دادن هدایا به رأی دهندگان برای سیاستمداران منع شده است.
آبه بارها و بارها هر عمل خلافی را انکار کرده است.