رهبر استرالیا از آزادی مور گیلبرت از دانشگاه توسط ایران بسیار خوشحال شد

ویلینگتون: نخست وزیر استرالیا گفت پس از آزادی ایران در زندانی یک دانشگاهی 33 ساله که بیش از دو سال به اتهام جاسوسی در زندان بود ، نخست وزیر استرالیا “بسیار هیجان زده و راحت است” اما اضافه کرد که کایلی مور-گیلبرت طول می کشد تا آزمایش سخت “وحشتناک” او را انجام دهید.
ایران ابتدا در تلویزیون دولتی اعلام کرد که در ازای سه ایرانی که در خارج از کشور به سر می برند ، دانشمند انگلیسی-استرالیایی را آزاد کرده است. این گزارش از جزئیات اندک بود و فقط می گفت ایرانی ها به جرم تلاش برای دور زدن تحریم های ایران به زندان افتاده اند.
نخست وزیر اسکات موریسون به شبکه نهم استرالیا گفت که او چهارشنبه شب تأیید کرده بود که مور-گیلبرت به خانه می آید و روز پنجشنبه با او صحبت کرد.
وی گفت: “لحن صدای او بسیار هیجان انگیز بود ، به خصوص با توجه به آنچه او تجربه كرده است.”
موریسون در مورد سوآپ از وی س saidال کرد که “او به جزئیات این موضوع نمی پردازد ، آنها را از یک طریق تأیید می کند” اما گفت که او می تواند به استرالیایی ها اطمینان دهد که هیچ کاری برای آسیب رساندن به امنیت آنها انجام نشده است و هیچ زندانی در استرالیا آزاد نشده است.
مور گیلبرت در بیانیه ای از دولت و دیپلمات های استرالیا برای آزادی او و همچنین از هوادارانی که برای آزادی وی دست به تبلیغ زدند تشکر کرد.
مور گیلبرت علی رغم مصیبت خود گفت “چیزی جز احترام ، عشق و تحسین به ملت بزرگ ایران و مردم خونگرم ، سخاوتمند و شجاع آن ندارد”.
مور گیلبرت ، مدرس مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ملبورن بود ، هنگامی که پس از شرکت در یک کنفرانس آکادمیک در سال 2018 هنگامی که قصد ترک کشور را داشت ، در فرودگاه تهران تحویل گرفت. وی به زندان معروف اوین تهران فرستاده شد ، به جرم جاسوسی محکوم شد و به حبس محکوم شد تا 10 سال او شدیداً اتهامات را رد کرده و برائت خود را حفظ کرده بود.
وی یکی از چندین غربی بود که در ایران به اتهامات جاسوسی مورد انتقاد گسترده ای که به اعتقاد فعالان و بازرسان سازمان ملل متحد ، تلاشی منظم برای استفاده از زندان آنها برای پول یا نفوذ در مذاکرات با غرب است ، در بازداشت بود. تهران آن را انکار می کند. مور گیلبرت در نامه هایی به موریسون نوشت که او “برای اخاذی” دولت استرالیا زندانی شده است.
بازداشت مور-گیلبرت روابط بین ایران و غرب را در شرایط تشدید تنش ، که در اوایل سال جاری به دنبال کشته شدن یک ژنرال ارشد ایرانی در بغداد توسط آمریکایی ها و حملات تلافی جویانه ایران به یک پایگاه نظامی آمریکا ، به تب و تاب تبدیل شد ، متشنج کرد.
تلویزیون دولتی ایران تصاویری از او را نشان داد که نشان می دهد وی با حجاب خاکستری پوشیده است و در اتاق استقبال در فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران نشسته است. بعداً دیده شد که سوار هواپیمای سفید پرچم استرالیا می شود که توسط مردی با لباس به صندلی خود نشان داده شد.
گزارش تلویزیونی توضیحی در مورد ایرانیانی که به عنوان “فعالان اقتصادی” در ازای مور-گیلبرت آزاد شده اند ، نداده است. آنها پرچم های ایرانی را که روی شانه هایشان ریخته بودند ، کلاه های بیس بال سیاه را روی چشم هایشان پایین کشیدند و ماسک های جراحی را پوشیدند ، لباسهایی که ظاهراً برای پنهان کردن هویت آنها طراحی شده بودند. عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در فرودگاه از این سه ایرانی استقبال کرد.
فشارهای بین المللی برای آزادی مور گیلبرت بر روی ایران ایجاد شده است. او مرتبا دست به اعتصاب غذا زده و در طی کششهای طولانی در سلول انفرادی ، سلامتی اش بدتر شده است. در طی تابستان ، به دلیل افزایش ترس از گسترش ویروس کرونا در زندانهای معروف و شلوغ کشور ، وی به زندان دورافتاده قرچک ، شرق تهران منتقل شد.
مور-گیلبرت از دولت استرالیا درخواست کرده بود تا برای آزادی وی تلاش بیشتری کند. وی در نامه های خود به نخست وزیر نوشت که مورد “نقض شدید” حقوق خود ، از جمله شکنجه روانی قرار گرفته است.
وزیر امور خارجه استرالیا ، ماریس پین گفت که آزادی مور گیلبرت “اولویت مطلق” دولت از زمان بازداشت وی بوده است.
پین در بیانیه ای گفت: “دولت استرالیا دائماً دلایلی را كه دولت ایران دکتر مور گیلبرت را دستگیر ، بازداشت و محكوم كرده است رد می كند.” “ما این کار را ادامه می دهیم.”
وی گفت که آزادی از طریق “تعامل دیپلماتیک” با دولت ایران حاصل شد و با مشورت با خانواده مور گیلبرت انجام شد.
در بیانیه خود ، مور گیلبرت گفت او “به عنوان یک دوست و با نیت دوستانه به ایران آمده است و با این احساسات نه تنها هنوز سالم ، بلکه تقویت شده است.”
پین گفت که آرزوی سلامتی مور گیلبرت در بازگشت به استرالیا را دارد.
وی گفت: “بدون شک ، همانطور که بهبود می یابد ، از همان قدرت و قاطعیت برخوردار خواهد شد که به او کمک کرده تا دوره بازداشت خود را پشت سر بگذارد.”
دوستان و همكاران گفتند كه خوشحال هستند كه مور گیلبرت آزاد شده است.
آنها در بیانیه ای گفتند: “بالاخره یک زن بی گناه آزاد است.” “امروز در استرالیا واقعاً یک روز بسیار روشن است.”