رینگ پیستون چیست و چه وظیفه ای دارد ؟

1- صاف و یکدست : در شکل زیر همانطور که می بینید سطح بالای پیستون صاف و یکدست می باشد. در این حالت که دیواره یا سطح جانبی رینگ به صورت شیبدار ساخته شده است، باید لبه تیز رینگ پیستون به سمت پایین باشد تا هنگام بالا رفتن پیستون، این رینگ برروی لایه روغن موجود بر روی دیواره سیلندر لیز خورده و از جارو کردن روغن های جداره سیلندر به سمت محفظه احتراق جلوگیری کند و در هنگام پایین رفتن پیستون، لبه تیز رینگ که به سمت پایین است مانند لبه یک چاقو عمل کرده و روغن های موجود برروی جداره سیلندر را تراشیده و به داخل پیستون و نهایتاً کارتل ارسال می کند.این نوع رینگ ها باید به عنوان دومین رینگ کمپرسی مورد استفاده قرار گیرند ضایعات پیستون سر سیلندر . علل اصلی بروز این مشکل آن است که یا سوخت تزریقی به موتور بیش از اندازه رقیق بوده است ، یا شمع های موتور از نوع خیلی گرم انتخاب شده اند و یا اینکه سیستم جرقه موتور زودتر از موعد لازم عمل می کند ( یعنی آدوانس است ) و یا اینکه نسبت تراکم به تناسب اکتان سوخت ، خیلی بالاست و یا اصلا موتور مشکل کلی گرم شدن را دارد.

یکی از دلایل این عملکرد غیر صحیح میتواند شل بودن تسمه تایم یا از بین رفتن دندانههای آن باشد. به همین علت توصیه میشود برای رفتن به مسیر های طولانی حتما آب رادیاتور را چک کنید. از چدن یا فولاد معمولا در ساختار پیستونهای موتورهای سنگین که به سرعت زیاد و شتاب آنی نیاز ندارند استفاده میشود. مانند پراید های قبل از مدل یورو 4 و پیکان های قدیمی و ماشین هایی که بعد از تعمیر از پیستون های جدید استفاده کرده اند. دقت داشته باشید که تسمه تایم قبل از پاره شدن، صدای به خصوصی در موتور ایجاد میکند که هنگام شتابگیری ماشین بیشتر مشهود میشود. اگزوز پراید همانند قبل دیگر دود تولید نمی شود. در صورتی که تسمه تایم مشکلی داشته باشد، موتور مجبور به تلاش با شدت بیشتری است تا قطعات را تحت فشار به حرکت در بیاورد که در نتیجه اگزوز خودرو نسبت به حد معمول، دود بیشتری را تولید خواهد کرد. اگر روغن موتور نباشد، قطعات موتور در کوتاه مدت اصطکاک پیدا میکنند و از بین میروند بنابراین روغن موتور یکی از ارکان مهمی است که باید به آن توجه شود. نیروی تولید شده در موتور توسط احتراق داخلی از پیستون به شاتون و سپس به میل لنگ منتقل می شود.این نیرو توسط دیسک و صفحه به گیر بکس و توسط تسمه تایم به میل سوپاپ و در نهایت به سوپاپ ها منتقل می شود.البته تسمه تایم وظیفه چرخاندن واتر پمپ را هم دارد.سر میل لنگ و میل سوپاپ و واتر پمپ هم سه عدد دنده قرار گرفته اند که تسمه تایم روی آنها قرار گرفته و می چرخد.وظیفه تسمه تایم تنظیم زمان دقیق باز و بسته شدن سوپاپ ها و انجام 4عمل اصلی مکش ، تراکم ،انفجار و تخلیه می باشد و این زمان باید خیلی دقیق باشد.اگر کوچکترین بهم ریختگی در این زمان اتفاق بیفتد ،موتور خودرو بد کار میکند ،بد استارت میخورد و در نهایت موتور گاز میخورد ولی بد و کند حرکت میکند.در موتورهای احتراق داخلی به دلیل وابسته بودن اجزای داخلی موتور باهم عملکرد صحیح و هماهنگ این قطعات از اهمیت بالایی برخوردار است.

این رینگ ها از چدن ساخته می شوند زیرا این فلز حساسیت کمی نسبت به گرما از خود نشان می دهد و قابلیت ارتجاعی خوبی از خود نشان می دهد . 3. اما اگر خودرو از جای خود حرکت نکرد تایم شما سالم است و می توانید دنبال ایراد دیگری بگردید. پیستون رینگ ها با مفاصل مورب نیز برای فشار های بالاتر از 15 بار استفاده می شود. پیستون در موتورهای دو زمانه، برای هر سیکل حرکت موتور باید یکبار رفت و برگشت داشته باشد، بنابراین فشار بیشتری را تحمل میکند. 2. در موارد شدید آسیب به سر سیلندر و پیستون ها وارد شده و در اثر حرارت بالا و فشار منجر به سوراخ شدن پیستون نیز میشود. ☑️ کدام یک از موارد زیر در رابطه با پیستون درست است ؟ یکی از دلایل درست کار نکردن استارت ماشین میتواند به هم خوردن زمانبندی باز و بسته شدن دریچه سوپاپها باشد که این امر نتیجه وجود یک تسمه تایم دارای ایراد در موتور پیستون تقویتی پراید است. به تعداد سیلندرهای یک موتور، پیستون در آن وجود دارد و هر چه تعداد سیلندرها و در نتیجه پیستونها بیشتر باشد قدرت موتور نیز بیشتر خواهد بود. 3. وجود یک گاید اضافی طراح را برای ساخت جکهای با کورس بلند،متقاعد می سازد.

در موتور خودروهای سنگین از چدن نشکن برای ساخت رینگ تراکم ساخته میشود. ما با طراحی و ساخت این دو محصول توانسته ایم ایراد این موتور را بر طرف کنیم و مشکلات اساسی این موتور را بهبود ببخشیم. در خودروهایی که سیستم تایمینگ و سوپاپ آنها متغیر می باشد ( در بخش تایمینگ به شرح آن پرداخته ایم ) برای جلوگیری از برخورد سوپاپ ها به پیستون ، شیارهایی بر طبق شکل سوپاپ در پیستون ایجاد کرده اند تا اگر سوپاپ در هنگام بالا بودن پیستون ، پایین بود ، با پیستون برخورد نکند. کارگاه مکانیکی اهورا با استفاده از دانش و تجربه خود و همچنین نسبت به نیاز مردن قطعاتی ساخته است برای حل مشکل واشر زدن پژو 405 ، پرشیا و سمند که در ادامه با آن آشنا میشوید. قابل نصب بر روی خودروهای سواری پژو پارس سمند و405 هستند. روغن اضافی سپس از طریق بریدگیهای روی رینگ به مخزن روغن داخل پوسته موتور برمی­گردد. برای جلوگیری از گالینگ شدن یا گیرپاژ شدن به گیریس آنتی سیز آغشته شده است که از این مدل گیریس برای اجزای کوره استفاده میکنند.

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد پیستون صفر پراید بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.