زلنسکی بر ایجاد دادگاه ویژه در مورد تجاوز روسیه اصرار دارد

لاهه: رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی روز پنجشنبه اصرار داشت که باید یک دادگاه ویژه ایجاد شود تا روسیه را به دلیل “جنایت تجاوز” خود پاسخگو کند، در حالی که در یک بازدید غیرمنتظره از روسیه بود. هلند.
رهبر اوکراین پس از دیدار با رهبران کشورهای شمال اروپا یک روز قبل در هلسینکی در اولین دیدار نادری از این کشور پست است و در حال افزایش حمایت نظامی پیش از این است. کیفحمله به روسیه
او پس از بازدید از دادگاه کیفری بین‌المللی که حکم بازداشت ولادیمیر پوتین از روسیه را به اتهام جنایت جنگی صادر کرده است، به دیپلمات‌ها و مقامات گفت: “باید مسئولیت این جنایت وجود داشته باشد. و این فقط توسط دادگاه قابل اجرا است.”
زلنسکی گفت: “البته، همه ما می خواهیم ولادیمیر متفاوتی را اینجا در لاهه ببینیم. کسی که شایسته است به خاطر اقدامات جنایتکارانه خود در اینجا در پایتخت حقوق بین الملل محکوم شود.”
وی در سخنرانی خود افزود: “تنها یک جنایت روسیه منجر به همه این جنایات شد: این جنایت تجاوز، شروع شر، جنایت اولیه است. باید مسئولیت این جنایت وجود داشته باشد.”
زلنسکی گفت: «به همین دلیل است که ما بر ایجاد دادگاه اصرار داریم.
کیف بر تشکیل دادگاه ویژه ای برای محاکمه مسکو به جرم تجاوز فشار می آورد زیرا این کار را راهی برای دستیابی به عدالت سریعتر و هدف قرار دادن آسانتر مقامات ارشد کرملین می داند.
دیوان کیفری بین‌المللی که مقر آن در لاهه است، در حال حاضر در حال بررسی جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت است که در طول جنگ با اوکراین مرتکب شده‌اند، اما هیچ اختیاری برای تعقیب جنایت تجاوزکارانه ندارد.
برخی از حامیان غربی کی‌یف گفته‌اند که ممکن است به‌دست آوردن حمایت بین‌المللی گسترده برای یک دادگاه یک‌باره سخت باشد و می‌گویند که راه‌حل عملی‌تر می‌تواند ایجاد یک دادگاه «ترکیبی» بر اساس قوانین اوکراین باشد.
اما زلنسکی ایده دادگاه ترکیبی را رد کرد.
او گفت: «(مسئولیت) تنها می‌تواند توسط دادگاه قانون اجرا شود که باید به طور کامل برای تضمین عدالت تلاش کند، نه وعده‌های ترکیبی، نه معافیت ترکیبی، بلکه عدالت در مقیاس کامل.
زلنسکی پس از دیدار با مارک روته و الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر هلند و بلژیک، به خبرنگاران گفت: «موضع روشن ما این است… و من نظرم را در این مورد بیان کردم: ما به طور کامل بدون هیچ گونه ترکیبی (دادگاه) کار می‌کنیم. .
او گفت: «این یک موضوع برای ما اصولی است.
روسیه بارها هرگونه سوء استفاده از سوی نیروهای خود را رد کرده است، اما دیوان کیفری بین‌المللی می‌خواهد پوتین را به دلیل اخراج غیرقانونی کودکان اوکراینی به روسیه از زمان تهاجم گسترده مسکو در سال گذشته در فوریه تحت پیگرد قرار دهد.
زلنسکی قبلاً ناتو را تحت فشار قرار داده بود تا اوکراین را برای پیوستن به این ائتلاف دعوت کند، اما گفت کیف در مورد عدم پیوستن به این ائتلاف “واقع بینانه” است در حالی که هنوز در حال جنگ با روسیه است.
زلنسکی به خبرنگاران گفت: ما واقع بین هستیم، می دانیم که در طول جنگ در ناتو نخواهیم بود.
او گفت: «اما ما خواهان یک پیام بسیار واضح هستیم که پس از جنگ در ناتو خواهیم بود.
در همین حال، او از هلند و سایر کشورها خواست تا حمایت خود را برای ارائه کمک های نظامی و سایر کشورها افزایش دهند.
زلنسکی گفت: «چالش‌ها و مشکلات زیادی در میدان جنگ وجود دارد» و گفت: «پیروزی فقط به ما بستگی ندارد».
زلنسکی گفت: ما قبل از هر چیز به دوستان عزیز نیاز داریم زیرا برای ارزش های مشترک مبارزه می کنیم.
هلند تاکنون ۱.۲ میلیارد یورو به عنوان حمایت نظامی به اوکراین داده یا متعهد شده است، علاوه بر کمک‌های دیگر به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو برای سال ۲۰۲۳.
وزارت دفاع هلند در وب‌سایت خود اعلام کرد که این شامل تانک، هویتزر و گلوله و همچنین دو سامانه موشکی پاتریوت و موشک‌های استینگر در میان سایر تسلیحات است.
روته، نخست‌وزیر هلند افزود: «کار فشرده‌ای» برای دستیابی به اجماع با کشورهای شریک برای تأمین جت‌های جنگنده F-16 اوکراین در حال انجام است «اما موضوع حساسی است».
د کرو به نوبه خود وعده بسته کمک نظامی جدیدی به ارزش حدود 200 میلیون یورو را داده است که از دارایی های مسدود شده روسیه گرفته شده است.
قرار بود زلنسکی بعداً روز پنجشنبه از یک پایگاه نظامی بازدید کند تا برخی تجهیزات به مقصد اوکراین را مشاهده کند.
مقامات هلندی همچنین تأیید کردند که زلنسکی با پادشاه ویلم الکساندر، که بلافاصله پس از حمله مسکو حمایت خود را از اوکراین اعلام کرد، ملاقات کرد.