سازمان ملل از کارمندان افغان می‌خواهد تا پس از ممنوعیت کار زنان تا ماه می در خانه بمانند

نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان بازنگری عملیات خود را آغاز کرده و از تمام کارمندان افغان خواسته است که حداقل تا ماه مه پس از پایان سال 2018 سر کار نیایند. اداره طالبان روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که کارکنان زن خود را از کار منع کرده است.
سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که طالبان که در سال 2021 به قدرت رسیدند، این موضوع را اعلام کردند. زنان افغان نمی تواند برای این سازمان جهانی کار کند. مقامات طالبان در مورد این دستور اظهار نظری نکرده اند.
از طریق این ممنوعیت، مقامات عملی طالبان به دنبال این هستند که سازمان ملل متحد را مجبور کنند که بین ماندن و ارائه در حمایت از مردم افغانستان و پایبندی به هنجارها و اصولی که ما موظف به حمایت از آنها هستیم، یک انتخاب وحشتناک انجام دهد. سازمان ملل متحد ماموریت (یوناما) گفت.
سازمان ملل متحد گفته است که اجرای این دستور باعث نقض منشور سازمان جهانی می شود.
این سازمان از حدود 3000 کارمند – زن و مرد – خواسته است که تا 5 ماه مه در خانه بمانند، در حالی که “مشاوره های لازم” را انجام داده، هر گونه تعدیل لازم را در عملیات خود انجام داده و برنامه ریزی اضطراری را تسریع کرده است.
محدودیت در کارگران زن سازمان مللکه در پی ممنوعیت اکثر کارگران زن غیردولتی در ماه دسامبر، انتقادات شدید بین المللی را برانگیخته است.
برخی از مقامات نگرانی هایی را مطرح کرده اند که کمک کنندگان ممکن است از حمایت خود عقب نشینی کنند برنامه کمک های بشردوستانه افغانستان، بزرگترین در جهان است و اجرای برخی برنامه ها و دستیابی به زنان در کشور محافظه کار بدون کارگران زن امکان پذیر نخواهد بود.
طالبان یک سری محدودیت ها را برای دسترسی زنان به کار، تحصیل و زندگی عمومی وضع کرده است. مقامات طالبان گفته اند که به آنها احترام می گذارند حقوق زنان مطابق با تفسیر دقیق آنها از شریعت اسلامی.