سوئد: سوئد در آستانه تبدیل شدن به اولین کشور بدون سیگار در اروپا است

استکهلم: در کافه‌ها و رستوران‌های روباز سوئد، تابستان هوا است، دود سیگار نیست. به عنوان علامت های سازمان بهداشت جهانی “روز جهانی بدون دخانیات” در روز چهارشنبه، سوئد، که کمترین میزان سیگار کشیدن را در اتحادیه اروپا دارد، نزدیک است خود را “عاری از دخانیات” اعلام کند – به این معنا که کمتر از 5٪ سیگاری روزانه در جمعیت وجود دارد. کارشناسان به دهه ها کمپین ها و قوانین ضد دخانیات اعتبار می دهند، در حالی که دیگران به شیوع «snus» اشاره می کنند، یک محصول تنباکوی بدون دود که در سایر نقاط اتحادیه اروپا ممنوع است اما به عنوان جایگزینی برای سیگار در سوئد به بازار عرضه می شود.
به هر دلیلی، نقطه عطف 5 درصد اکنون در دسترس است. تنها 6.4 درصد از سوئدی های بالای 15 سال در سال 2019 سیگار می کشیدند که کمترین میزان در اتحادیه اروپا و بسیار کمتر از میانگین 18.5 درصد در سراسر 27 کشور است. یورواستات آژانس آمار ارقام از آژانس بهداشت عمومی سوئد نشان می دهد که میزان مصرف سیگار از آن زمان به بعد به کاهش خود ادامه داده است و در سال گذشته به 5.6 درصد رسیده است. گفت: “ما یک روش سالم برای زندگی را دوست داریم، دلیل آن هم همین است.” کارینا آستورسون، محلی استکهلم. او افزود که سیگار هرگز به او علاقه ای نداشت، زیرا “من بو را دوست ندارم، می خواهم از بدنم مراقبت کنم.”
به نظر می رسد خطرات سیگار در میان سوئدی های آگاه به سلامت، از جمله نسل های جوان، به خوبی درک شده است. بیست سال پیش، تقریباً 20٪ از جمعیت سیگاری بودند – که در آن زمان نرخ پایینی در سطح جهانی بود. از آن زمان، اقداماتی برای جلوگیری از استعمال دخانیات باعث کاهش نرخ سیگار در سراسر اروپا شده است، از جمله ممنوعیت سیگار کشیدن در رستوران ها. فرانسه از سال 2014 تا 2019 شاهد کاهش بی سابقه ای در میزان سیگار کشیدن بود، اما این موفقیت در طول اوج همه گیری کووید-19 به اوج خود رسید – که تا حدی به دلیل ایجاد استرس هایی که مردم را وادار به روشن شدن می کرد، مقصر بود. حدود یک سوم از افراد 18 تا 75 ساله در فرانسه اظهار داشتند که در سال 2021 سیگار کشیده اند – افزایش اندکی نسبت به سال 2019. حدود یک چهارم افراد روزانه سیگار می کشند.
سوئد در کنار گذاشتن سیگار از بسیاری از افراد دیگر فراتر رفته است و می‌گوید که این کار به طیف وسیعی از مزایای سلامتی از جمله نرخ نسبتاً پایین سرطان ریه منجر شده است.