سودان اس: درگیری های تازه آتش بس یک هفته ای سودان را تهدید می کند

دبی: درگیری‌های پراکنده بین ارتش سودان و یک نیروی شبه‌نظامی قدرتمند تا روز پنجشنبه ادامه یافت و آرامش نسبی را در خارطوم پایتخت این کشور برهم زد و خطر فروپاشی آتش‌بس یک هفته‌ای را افزایش داد.
آتش بس تحت نظارت عربستان سعودی و ایالات متحده پس از پنج هفته جنگ در خارطوم و طغیان خشونت در سایر مناطق سودان از جمله منطقه غربی دارفور به دست آمد.
نبرد – محور جنگ قدرت بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) – بحران انسانی را بدتر کرده است، بیش از 1.3 میلیون نفر را مجبور به فرار کرده و تهدید به بی ثبات کردن منطقه شکننده کرده است.
ارتش به رهبری افسر حرفه ای ژنرال عبدالفتاح البرهان به نیروی هوایی متکی است در حالی که نیروهای RSF به فرماندهی ژنرال محمد حمدان داگالو، رهبر سابق شبه نظامیان، معروف به همدی، در خیابان های خارطوم گسترش یافته و تحت پوشش قرار گرفته اند.
مشخص نیست که آیا هر یک از طرفین در هفته های اخیر برتری داشته اند یا خیر. ساکنان گفتند که درگیری ها بین گروه های رقیب روز چهارشنبه دوباره در خارطوم و سایر شهرها آغاز شد.
توبی هاروارد، هماهنگ کننده آژانس پناهندگان سازمان ملل در دارفور، گفت که شبه نظامیان زالینگی، مرکز ایالت دارفور مرکزی را نیز محاصره کرده اند. او افزود که مخابرات قطع شده و باندهایی که با موتورسیکلت در شهر پرسه می زنند به بیمارستان ها، ادارات دولتی و امدادرسانی، بانک ها و خانه ها حمله کرده اند.
وضعیت مشابهی در ال جنینا، پایتخت ایالت دارفور غربی گزارش شده است که پس از کشته شدن صدها نفر در حملات شبه‌نظامیان، چندین روز در معرض خاموشی مخابرات بوده است.
آتش بس ناموفق
این آتش بس روز شنبه پس از مذاکرات در جده با میانجیگری عربستان سعودی و ایالات متحده به توافق رسید. اعلامیه های قبلی آتش بس نتوانسته بود درگیری ها را متوقف کند. در بیانیه‌های اواخر روز چهارشنبه، ارتش و RSF یکدیگر را به نقض توافق متهم کردند.
RSF اعلام کرد که مجبور است از خود در برابر حملات زمینی، توپخانه و هوایی ارتش دفاع کند. ارتش به نوبه خود نیروهای RSF را به حملات به ضرابخانه کشور، پایگاه های هوایی ارتش و چندین شهر در غرب پایتخت متهم کرد.
نیروهای مسلح سودان با صدور بیانیه ای نیروهای RSF را به نقض آتش بس متهم کردند. آنها ادعا کردند که حملات را دفع کرده و شش خودروی دشمن را منهدم کرده اند.
رویترز نمی تواند گزارش های میدان جنگ را تایید کند.
سیندی مک کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت که مردم در حال فرار از خارطوم هستند و به سمت غرب به سمت دارفور می روند، جایی که درگیری بین شورشیان و شبه نظامیان مورد حمایت دولت در حدود سال های 2003 تا 2004 شروع شد و از آن زمان تاکنون ادامه دارد.
علیرغم مکرر قراردادهای صلح، درگیری ها در دارفور در دو سال گذشته افزایش یافته و از زمان شروع جنگ در خارطوم افزایش یافته است.
مک کین به خبرنگاران گفت: “ما به بودجه نیاز داریم، ما به بودجه بخش خصوصی نیاز داریم. در عین حال، درگیری ها باید متوقف شود و ما به کمک جامعه جهانی برای تحقق این امر نیاز داریم، در غیر این صورت نسل دیگری از سودانی ها را از دست خواهیم داد.” برلین.
درگیری در خارطوم در اواسط آوریل آغاز شد، زیرا برنامه‌هایی برای انتقال سیاسی با حمایت بین‌المللی به سمت انتخابات تحت یک دولت غیرنظامی قرار بود نهایی شود.
آژانس بشردوستانه سازمان ملل متحد OCHA گفت آژانس ها آماده ارائه کمک به بیش از 4 میلیون نفر هستند، اما انسدادهای بوروکراتیک و مسائل امنیتی توزیع را با مشکل مواجه کرده است.
یک مقام امدادی به رویترز گفت از 168 کامیون آماده ارائه کمک، تنها تعداد کمی از بندر سودان به سمت قدارف، کاسالا و الجزیره در حرکت بودند.
بسیاری از ساکنان برای زنده ماندن با قطعی طولانی مدت آب و برق، سقوط خدمات بهداشتی و بی قانونی و غارت گسترده مواجه هستند.
به گفته سازمان بین المللی مهاجرت، بیش از 1 میلیون نفر در سودان آواره شده اند و 319000 نفر به کشورهای همسایه گریخته اند که برخی از آنها به طور مشابه فقیر هستند و سابقه درگیری داخلی دارند.
فیلیپو گراندی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت که بسیاری از آنها در چند روز گذشته وارد چاد و مصر شده اند.