صندوق بین المللی پول: بهبود اقتصادی سریلانکا همچنان چالش برانگیز است

صندوق بین المللی پول روز جمعه گفت که اقتصاد سریلانکا با کمبود نقدینگی “نشانه های آزمایشی بهبود” را نشان داد، اما بهبود همچنان چالش برانگیز است و کلمبو باید اصلاحات دردناکی را دنبال کند.
کنجی اوکامورا، معاون مدیر صندوق بین‌المللی پول گفت که این کشور به لطف اصلاحات از جمله دوبرابر کردن مالیات‌ها، کاهش هزینه‌ها و حذف یارانه‌ها از بحران بی‌سابقه خود خارج شده است.
بحران ارزی از اواخر سال 2021 منجر به کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و دارو شد و ماه‌ها اعتراضات را آغاز کرد که منجر به سرنگونی رئیس‌جمهور سابق گوتابایا راجاپاکسا در ژوئیه شد.
اوکامورا روز جمعه پس از دیدار با رئیس جمهور رانیل ویکرمسینگه و دیگر رهبران در روز چهارشنبه در بیانیه ای گفت: “بحران اقتصادی کنونی ریشه در گام های اشتباه سیاست گذاری دارد که توسط شوک های خارجی تشدید شده است.”
ما در مورد اهمیت اقدامات مالی، به ویژه اقدامات درآمدی، برای بازگشت به ثبات اقتصاد کلان بحث کردیم.»
سریلانکا در آوریل سال گذشته 46 میلیارد دلار بدهی خارجی خود را نکول کرد و همچنان در حال مذاکره با طلبکاران دوجانبه و خصوصی خود برای بازپرداخت است.
اوکامورا افزود: بهبود اقتصادی همچنان چالش برانگیز است.
اکنون، بیش از هر زمان دیگری، ادامه حرکت اصلاحات تحت مالکیت قوی مقامات و مردم سریلانکا ضروری است.
Wickremesinghe، پنج شنبه شب در سخنانی با ملت، قول داد که با وجود مقاومت اتحادیه های کارگری، بازسازی بنگاه های دولتی زیان ده را ادامه دهد.
ویکرمسینگه گفت: «بازسازی یک کشور ورشکسته با استفاده از روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست. ما باید رویکرد جدیدی را اتخاذ کنیم و سفر جدیدی از تحول را آغاز کنیم.»
وی گفت که شرکت دولتی نفت، شرکت برق و شرکت ملی هواپیمایی سریلانکا بیش از 1.32 میلیارد دلار در سال 2021 خسارت وارد کرده اند که بار بزرگی را بر جمعیت 22 میلیونی جزیره اضافه کرده است.
دولت جدید ویکرمسینگه طی یک برنامه 48 ماهه که کلمبو را متعهد به اصلاحات دردناک می کند، کمک مالی 2.9 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول در ماه مارس دریافت کرد.
تجدید ساختار بدهی خارجی از آنجایی که چین، وام دهنده اصلی دوجانبه کشور، در ابتدا تمایلی به کوتاه کردن مو نداشت و در عوض وام های بیشتری برای پرداخت بدهی های قدیمی ارائه کرد، متوقف شد.
کمی بیش از 14 میلیارد دلار از کل اعتبار خارجی، بدهی دوجانبه به دولت های خارجی است که 52 درصد آن به چین بدهکار است.