فضاپیمای ژاپن می گوید کاوشگر ماه به طور غیرمنتظره ای شتاب گرفت و احتمالاً سقوط کرده است

شرکت ispace ژاپن گفت که تلاش خود را برای ساخت این اولین فرود خصوصی روی ماه پس از از دست دادن تماس با فرودگر Hakuto-R Mission 1 (M1) هنگامی که به طور غیرمنتظره‌ای شتاب گرفت و احتمالاً روی سطح ماه سقوط کرد، شکست خورد.
این استارت‌آپ گفت این امکان وجود دارد که با نزدیک شدن فرودگر به ماه، سیستم اندازه‌گیری ارتفاع آن فاصله تا سطح را اشتباه محاسبه کرده باشد.
ریو اوجی، مدیر ارشد فناوری روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «ظاهراً زمانی که سوخت آن برای روشن کردن رانشگرهایش تمام شده بود، به سمت سطح سقوط آزاد کرد.
این دومین شکست برای توسعه فضای تجاری در یک هفته پس از آن بود اسپیس ایکسموشک استارشیپ دقایقی پس از بلند شدن از سکوی پرتاب خود به طرز چشمگیری منفجر شد.
یک شرکت خصوصی هنوز با فرود روی ماه موفق نشده است. تنها ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین دارای فضاپیمای فرود نرم در ماه هستند که تلاش‌های هند و یک شرکت خصوصی اسرائیلی نیز در سال‌های اخیر با شکست مواجه شده است.
Ispace که در حال کار برای رساندن محموله هایی مانند مریخ نوردها به ماه و فروش داده های مرتبط است، تنها دو هفته پیش در بورس توکیو فهرست شده بود و شور و هیجانی که در مورد آینده آن وجود داشت، سهام آن را حدود هفت برابر کرده بود. .
اما ناامیدی منجر به انبوه سفارشات فروش در روز چهارشنبه شد. پس از معامله نشدن در تمام روز، سهام با قیمت بسته شدن اجباری تصمیم‌گیری شده توسط بورس که تعادل سفارشات خرید و فروش را منعکس می‌کند، 20 درصد کاهش یافت.
هیروکازو ماتسونو، سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفت، در حالی که غمگین بود که این ماموریت موفقیت آمیز نبود، اما این کشور خواهان فضایی است تا “به تلاش خود ادامه دهد” زیرا تلاش هایش برای توسعه صنعت فضایی داخلی قابل توجه بوده است.
ژاپن که هدف خود را فرستادن فضانوردان ژاپنی به ماه تا اواخر دهه 2020 قرار داده است، اخیراً با مشکلاتی روبرو شده است. آژانس فضایی ملی ماه گذشته مجبور شد موشک H3 جدید خود را با ارتفاع متوسط ​​از بین ببرد، زیرا موتور مرحله دوم آن مشتعل نشد. موشک اپسیلون سوخت جامد آن نیز پس از پرتاب در ماه اکتبر شکست خورد.
ترمز در پیست اسکی
چهار ماه پس از پرتاب از کیپ کاناورال، فلوریدا، با موشک اسپیس‌ایکس، فرودگر M1 به نظر می‌رسید که به طور خودکار در حدود ساعت 1:40 بامداد به وقت ژاپن (سه‌شنبه 1640 به وقت گرینویچ) به زمین بیفتد، با انیمیشنی مبتنی بر داده‌های تله‌متری زنده که نشان می‌دهد آن را به عنوان نزدیک به 90 متر (295 فوت) از سطح ماه.
در زمان مورد انتظار، کنترل ماموریت ارتباط خود را با فرودگر از دست داد و مهندسان در هنگام پخش زنده مضطرب به نظر می رسیدند، زیرا منتظر سیگنال تایید سرنوشت آن بودند که هرگز اتفاق نیفتاد.
تاکشی هاکامادا، مدیر اجرایی، گفت، این فرودگر هشت هدف از 10 ماموریت را در فضا انجام داد که داده‌های ارزشمندی را برای فرود بعدی در سال 2024 ارائه می‌کند.
تقریباً یک ساعت قبل از فرود برنامه ریزی شده، M1 با ارتفاع 2.3 متر فاز فرود خود را آغاز کرد و به تدریج مدار خود را به دور ماه از 100 کیلومتر (62 مایل) بالاتر از سطح به 25 کیلومتر نزدیک کرد و با سرعت نزدیک به 6000 کیلومتر در ساعت (3700 مایل در ساعت) حرکت کرد. ).
Ujiie گفته است که در چنین سرعتی، کاهش سرعت فرودگر به سرعت مناسب در برابر کشش گرانشی ماه مانند فشردن ترمزهای دوچرخه درست در لبه یک شیب پرش اسکی است.
هدف این فضاپیما یک محل فرود در لبه Mare Frigoris در نیمکره شمالی ماه بود که در آن یک مریخ نورد دو چرخ به اندازه بیسبال که توسط آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، تامی Co Ltd و Sony Group Corp. همچنین قصد داشت یک مریخ نورد چهار چرخ به نام راشد از امارات متحده عربی را مستقر کند.
فرودگر یک باتری آزمایشی حالت جامد ساخته شده توسط شرکت Niterra Co Ltd در میان سایر دستگاه ها برای سنجش عملکرد آنها در ماه حمل می کرد.
M1 در دومین ماموریت خود که در سال 2024 برنامه ریزی شده است، مریخ نورد اختصاصی فضایی را حمل خواهد کرد، در حالی که از سال 2025، قرار است با آزمایشگاه فضایی ایالات متحده دریپر برای آوردن محموله های ناسا به ماه، با هدف ساخت یک مستعمره ماه با کارکنان دائمی تا سال 2040 همکاری کند.