قاضی آمریکایی دستور افشای جزئی پرونده های قتل خاشوگی را صادر می کند

آ قاضی نیویورک روز سه شنبه به آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده دستور داد تا تصدیق کنند که یک نوار ضبط شده از قتل روزنامه نگار عربستان سعودی در سال 2018 را دارند جمال خاشقگی، در حکمی که توسط فعالان حقوق مورد استقبال قرار گرفته است.
قاضی همچنین به آژانس اطلاعات مرکزی و دفتر مدیر اطلاعات ملی (ODNI) دستور داد تا توضیح دهد چرا آنها از نوار و گزارش سیا در قتل وحشتناک
خاشوگی ، ستون نویس واشنگتن پست ، پس از ورود به داخل کنسولگری استانبول پادشاهی خفه شد و تکه تکه شد تا اسناد ازدواج خود را با نامزد ترک خود بدست آورد.
قتل 2 اکتبر 2018 اعتراض بین المللی را برانگیخت و شهرت نفت خیز را خدشه دار کرد عربستان سعودی و ولیعهد قدرتمند آن ، محمد بن سلمان.
سیا به این نتیجه رسید که جوان سلطنتی مسئول قتل بوده است و روابط بین ایالات متحده – جایی که خاشوگی زندگی می کرد – و ریاض را متشنج کرد.
رئيس جمهور دونالد ترامپ بعداً گفته است كه بر اساس كتابى از باب وودوارد ، روزنامه نگار كهنه كار ، از شاهزاده سلمان در برابر كنگره محافظت كرد ،
طرح عدالت جامعه باز ، که توسط میلیاردر جورج سوروس تاسیس شد ، با طرح دادخواست قانونی آزادی اطلاعات خواستار دستیابی به سوابق آژانس اطلاعاتی مربوط به ترور شد.
CIA و ODNI با استناد به دلایل امنیت ملی ، درخواست آنها را رد کردند و حتی در تأیید وجود این اسناد ناکام ماندند.
اما قاضی فدرال پل انگلمایر روز سه شنبه به دولت آمریكا دستور داد كه ظرف دو هفته “نمایه واگ” را شرح دهد كه اسنادی را كه از آنها ممانعت می كند شرح داده و توجیه قانونی برای عدم افشای آنها ارائه دهد.
در حکم خود ، انگلمایر در اواخر سال 2018 وقتی رئیس جمهور گفت: “ما نوار را داریم ، به اظهارات ترامپ استناد کرد.
این حکم دستور افشای اسناد را صادر نمی کند اما ابتکار عمل “جامعه باز” این دستور را “پیروزی اساسی در پرداختن به پوشش شرم آور دولت ترامپ” در مورد قتل توصیف کرده است.
آمریت سینگ ، وکیل اصلی بنیاد در این پرونده گفت: “رای دادگاه گامی حیاتی در جهت پایان بخشیدن به مجازات مجازات این قتل است.”
ریاض در ابتدا انکار کرد که این قتل وحشتناک قبل از چندین بار تغییر نسخه خود از وقایع رخ داده است. این ادعا می کند که این قتل توسط مأموران سرکش تنها انجام شده است.
در ماه سپتامبر ، دادگاه سعودی پنج حکم اعدام را لغو و به هشت متهم بین هفت تا 20 سال زندان محکوم کرد.