مجسمه توماس جفرسون از اتاق شورای شهر نیویورک برداشته می شود

نیویورک: مجسمه توماس جفرسون، رئیس جمهور ایالات متحده، که بیش از یک قرن در اتاق شورای شهر نیویورک حضور داشت، پس از ارزیابی مجدد کمیسیون عمومی میراث پدر بنیانگذار او که همچنین برده‌دار بود، پایین می‌آید.
کمیسیون طراحی عمومی شهر نیویورک روز دوشنبه به اتفاق آرا به برچیدن طرح برنزی 7 فوتی (2.13 متری) جفرسون، که از سال 1915 تاکنون در پرجمعیت ترین شهر ایالات متحده نظارت داشته است، رای داد.
کمیسیون موافقت کرد که مجسمه 187 ساله را به مدت طولانی به انجمن تاریخی نیویورک قرض دهد. این یک مدل گچی از مجسمه ای است که هنوز در روتوندا کنگره ایالات متحده به نمایش گذاشته شده است.
آدرین آدامز، عضو شورا، رئیس مشترک انجمن سیاه‌پوستان، لاتین و آسیایی شورا، به کمیسیون گفت: «جفرسون مظهر شرم‌آورترین بخش‌های تاریخ طولانی و ظریف کشور ما بود». وقت آن است که شهر ورق را برگرداند و به جلو حرکت کند.»
بناهای تاریخی مشابه در سال های اخیر هدف اعتراضات ضد نژادپرستی قرار گرفته است. مجسمه های رهبران کنفدراسیون جنگ داخلی نیز برچیده شده است.
جایگاه جفرسون در تاریخ ایالات متحده پیچیده است.
او با نوشتن اینکه «همه مردان برابر آفریده شده اند» به عنوان نویسنده اصلی اعلامیه استقلال، بیش از 600 نفر را به بردگی گرفت و حداقل شش فرزند از سالی همینگز، زنی که او به بردگی گرفت، به دنیا آورد.
همه از برداشتن مجسمه حمایت نکردند. شان ویلنتز، استاد تاریخ آمریکایی در دانشگاه پرینستون، در نامه ای که به کمیسیون قرائت شد، نوشت: «تندیس به طور خاص از جفرسون به خاطر بزرگ ترین کمکش به آمریکا و در واقع به نوع بشر تجلیل می کند». (گزارش توسط برندان اوبراین در شیکاگو؛ ویرایش توسط هوارد گولر)