مشاور نخست وزیر می گوید ، ژاپن باید به عنوان دوره “بدون رهبر” آماده شود

توکیو: یک مشاور برجسته اقتصادی در ژاپننخست وزیر می گوید توکیو باید به تدریج پژمردگی رهبری جهانی ایالات متحده برای “دوره ای بدون رهبر” آماده شود و ضمن تقویت اتحاد امنیتی خود با واشنگتن ، روابط استراتژیک دیگر را نیز گسترش دهد.
نخست وزیر، یوشی هیده سوگا، وقت کمی را در تبریک گفتن به رئیس جمهور منتخب ایالات متحده تلف کرد جو بایدن در هفته گذشته پیروزی انتخابات در برابر نماینده فعلی دونالد ترامپ، علی رغم امتناع دومی از پذیرش ، گفت که او می خواهد اتحاد را تقویت کند و صلح و رفاه را در منطقه هند و اقیانوس آرام تضمین کند.
اما نگرانی ها در مورد چرخش داخلی آمریکا سالهاست که در ژاپن فروکش می کند و در مقابل رشد قدرت نظامی و اقتصادی چین و تداوم آن در دوران ریاست جمهوری ترامپ علیرغم روابط نسبتاً گرم بین رهبر برکنار آمریكا و سینگو آبه ، سلف سوگا ، ادامه می یابد.
برای مشاور سوگا ، تاكشی نیینامی ، مدیر اجرایی غول نوشیدنی Suntory Holdings Ltd و یكی از افراد مشهور در زمینه تجارت بین الملل ، وعده های بایدن برای بازگرداندن روابط آمریكا با نهادهای بین المللی و متحدانش خوشایند است.
اما نیینامی انتظار دارد که نفوذ ایالات متحده نسبت به چین کاهش یابد ، زیرا بایدن پس از انتخابات با اختلافات عمیق داخلی در آمریکا روبرو است ، بنابراین ژاپن باید فشار خود را برای مشارکت های متعدد بیشتر کند.
وی در مصاحبه ای با رویترز گفت: “ما باید رد پایی در کشورهای آسه آن (انجمن ملل جنوب شرقی آسیا) و هند قرار دهیم” ، در حالی که همزمان “ما باید روابط بیشتر با ایالات متحده را در فضای امنیتی بررسی کنیم.”
نیینامی در بیانیه جداگانه ای که بلافاصله پس از پیروزی بایدن در انتخابات صادر شد ، گفت: “من معتقدم که پژمردگی رهبری جهانی آمریکا در طولانی مدت امری اجتناب ناپذیر است.
نیینامی گفت: “ژاپن باید به تعمیق اتحاد ایالات متحده و ژاپن ادامه دهد اما همزمان رابطه خود را با جهان برقرار کند تا بتواند خود را برای یک دوره بدون رهبر آماده کند.”
‘LIKE-MINDED NATIONS’
نگرانی در مورد کاهش نفوذ جهانی ایالات متحده چیز جدیدی نیست ، اما دیپلمات پیشین Kunihiko Miyake ، مشاور سیاست خارجی Suga ، موافقت کرد که بایدن نمی تواند از گرایش به “انزواگرایی جدید” آمریکا “فرار کند”.
میاکه گفت: “ارتدکس دوباره به واشنگتن برگشته است و ما از آن استقبال می کنیم ، اما همه چیز نسبی است و ما به ملت های همفکر بیشتری نیاز داریم ، نه تنها ایالات متحده بلکه همسایگان دیگر در منطقه هندو-اقیانوسیه.”
به نشانه واضحی از هدف ژاپن برای گسترش شبکه روابط استراتژیک خود ، اولین سفر خارج از کشور سوگا پس از روی کار آمدن در ماه سپتامبر به ویتنام و اندونزی بود ، جایی که برای تقویت روابط دفاعی به توافق رسید.
این به دنبال میزبانی توکیو از گروه Quad از ایالات متحده ، استرالیا ، ژاپن و هند صورت گرفت که طرفداران آن را سنگر علیه نفوذ پکن می دانند. چین گروه Quad را به عنوان “مینی ناتو” با هدف مهار این گروه محكوم كرد.
ژاپن باید روابط عمیق اقتصادی خود با چین را با نگرانی های خود در مورد ابراز وجود نظامی پکن و نگرانی در مورد موضوعاتی مانند امنیت سایبری و حمایت از مالکیت معنوی که با واشنگتن مشترک دارد ، متعادل کند.
هاوکس در حزب لیبرال دموکرات سوگا (LDP) خواستار برخورد سختگیرانه با چین است ، اما یک منبع دولتی گفت که سوگا ، تازه وارد نسبی در سیاست خارجی ، هنوز احساس راه خود را دارد.
برخی از محافظه کاران در ژاپن نگران هستند که بایدن نسبت به ترامپ خط نرم تری نسبت به پکن اتخاذ کند ، اما برخی دیگر انتظار تغییر چندانی اساسی ندارند.
یک منبع دولت ژاپن که خواست نامش فاش نشود گفت: “ممکن است نحوه توصیف چین (تحت نظر بایدن) توسط ایالات متحده تغییر کند اما جهت کلی آن یکسان است – برای تبدیل شدن چین به یک شریک و رقیب مسئول.”