معترضان طرفدار دموکراسی در تایلند درباره کودتای احتمالی هشدار می دهند

بانکوک: تظاهرکنندگان طرفدار دموکراسی در تایلند ، که مانع دستگیری آنها و احتمال حملات خشونت آمیز نشده بودند ، روز جمعه یک راهپیمایی دیگر ترتیب دادند و منتقدان خود را سرگرم کردند و احتمال کودتای نظامی را گوشزد کردند.
احتمال خشونت پس از آخرین تجمع آنها در روز چهارشنبه ، هنگامی که ساعاتی پس از پایان آن ، دو مرد مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به شدت مجروح شدند ، نشان داده شد. اگرچه این حادثه همچنان مبهم است و ارتباط آن با تجمع مشخص نیست ، اما این یادآوری این بود كه دانشجویان معترض به ویژه به دلیل اشتیاقاتی كه در میان برخی از مخالفان خود ایجاد می كنند ، آسیب پذیر هستند.
خواسته های اصلی جنبش اعتراضی این است که نخست وزیر پرایوت چان اوچا و دولت او کناره گیری کنند ، قانون اساسی اصلاح شود تا دموکراتیک تر شود و رژیم پادشاهی اصلاح شود تا مسئولیت آن بیشتر شود.
خواست آنها در مورد سلطنت بحث برانگیزترین خواسته ها است و بیشترین دشمنان را برای آنها به همراه دارد. نهاد سلطنتی توسط قانون و سنت عملاً غیرقابل لمس است و بسیاری آن را بستر هویت ملی می دانند. ارتش دفاع از سلطنت را از مهمترین وظایف خود اعلام کرده است.
رهبران اعتراض معتقدند که کینگ ماها واجیرالونگ کورن دارای قدرت بیش از حد مناسب تحت a است سلطنت مشروطه، و آن را محور فعالیت های انتخاباتی خود در هفته های اخیر قرار داده اند. اگرچه قبلاً هرگونه انتقاد از سلطنت تابو بود ، اما سخنرانی ها در این تجمعات – و همچنین نشانه ها و شعارها – حاوی کلمات تندی درباره شاه و کاخ است.
در پاسخ ، مقامات تایلند در هفته گذشته نبرد حقوقی خود علیه رهبران اعتراض را افزایش دادند و 12 نفر از آنها را به نقض قانون سخت علیه بدنام کردن پادشاهی متهم کردند. قانون lese majeste مجازات سه تا 15 سال حبس دارد ، اما طی سه سال گذشته مورد استفاده قرار نگرفته است.
از نظر تاریخی ، دفاع از سلطنت به دلایل سیاسی مورد سوused استفاده قرار گرفته است. این خشونت باعث خشونت نیز شده است ، به ویژه در سال 1976 ، هنگامی که منجر به کشته شدن دهها دانشجو در یک اعتراض دانشگاه در برابر بازگشت از تبعید یک دیکتاتور برکنار شده نظامی شد. این واقعه عامل کودتا بود و از آن زمان تاکنون تایلند کودتاهای موفقی در سال های 1977 ، 1991 ، 2006 و 2014 داشته است.
این نگرانی وجود دارد که اگر دولت احساس کند نمی تواند اعتراضات را کنترل کند ، که نشانه کمی از فروپاشی دارد ، ممکن است حکومت نظامی وضع کند یا توسط کودتا توسط ارتش برکنار شود.
برخی از سخنرانان عصر جمعه از مردم خواستند برای مقاومت در برابر هرگونه کودتایی که انجام می شود تدابیری اتخاذ کنند.
“مایک ریونگ” پاندوپونگ جادنوک خواستار مقاومت نمادین و واقعی در صورت تلاش ارتش برای تصاحب قدرت شد. وی گفت: “اگر كودتا صورت گرفت ، لطفاً روبان سفیدی را جلوی خانه خود ببندید. اگر آنها آن را بردارند ، ما فقط یكی را دوباره به عقب می بندیم.”
وی گفت مردم همچنین باید اتومبیل های خود را در جاده رها كنند و اعلام كرد كه “تا زمانی كه بیرون بیاییم و هر تقاطع در سراسر كشور را تصرف كنیم ، نمی توان دوباره كودتا كرد.”
مقاومت در برابر هرگونه تلاش برای کودتا موضوع اسمی این تجمع بود که در فضایی جشنواره مانند آغاز شد که بسیاری از رویدادهای اعتراضی را مشخص کرده است. اردک های لاستیکی زرد بادی بزرگ که بعد از استفاده از آنها به عنوان سپر در برابر توپ های آب پلیس ، به نمادهای جنبش تبدیل شدند ، با بالن هایی در تصویر بیگانگان فضای نقره ای به هم پیوستند. این بالون ها برای تمسخر اتهامات خارجی ها – “بیگانگان” – حمایت و هدایت جنبش اعتراضی به نمایش در می آیند.
اوایل روز جمعه ، در نشانه دیگری از سخت گیری دولت در سرکوب خود ، یک مفسر تلویزیونی که اخبار اعتراضات را پوشش می داد ، گفت که وی توسط پلیس احضار شده است تا به اتهام نقض فرمان اضطراری ممنوعیت تجمعات که به طور موقت در ماه اکتبر اجرا می شد ، روبرو شود. . معترضین این مصوبه را نادیده گرفتند و تلاش کمی برای اجرای قانون داشتند.
سیروت کلامپایبون با Voice TV ، یک تلویزیون دیجیتال و ایستگاه وب که دلسوز جنبش اعتراض است همکاری می کند. این مسابقه به طور زنده در تمام تجمعات مهم به سر می برد و دولت درصدد تعطیلی آن بود اما دادگاه به او گفت كه به طور نامناسب اقدام به این كار كرده است.
سیروته گفت که او مورد آزار و اذیت قرار می گیرد.
وی در برنامه گفتگوی تلویزیونی خود گفت: “من نمی دانم چه اشتباهی انجام داده ام. من معترض نیستم. من به عنوان گزارشگر به تظاهرات رفتم. در زندگی ام ، هرگز كاری غیرقانونی انجام نداده ام.”