مقایسه هیوندای I20 و تویوتا یاریس

به گفتهٔ تویوتا، یاریس مدل ۲۰۲۰ به لطف وزن سبکتر، فاصلهٔ عرضی بیشتر محورها، استحکام بیشتر بدنه و ۱۵ میلیمتر مرکز ثقل پایینتر که به ایجاد موقعیت رانندگی جذابتری کمک میکند، در رانندگی چابکتر و باثباتتر است. برخلاف رویهٔ اکثر خودروهای جدید که همواره بزرگتر میشوند، یاریس جدید ۵ میلیمتر کوتاهتر و ۴۰ میلیمتر کمارتفاعتر از قبل شده اما از سوی دیگر، ۵۰ میلیمتر به فاصلهٔ محوری آن افزوده شده است. این کار موجب پیشرفت قابلتوجه هاچبک کوچک تویوتا در همهٔ زمینهها مثل استایل، کارایی، فنی، تکنولوژی و ایمنی شده و همچنین کاهش وزنی تا ۵۰ کیلوگرم را هم به همراه داشته است. پیشرانه ای که در تویوتا یاریس هاچ بک به کار رفته حجمی معادل 1.5 لیتری را داراست. شما در سال ۸۷ می توانستید سوزوکی گرندویتارای اتوماتیک را با موتور ۲ لیتری نزدیک به ۳۶ میلیون تومان خریداری کنید. قیمت این مدل تویوتا یاریس از ۱۰۰ میلیون تومان شروع میشود. تولید این خودرو در اروپا از تابستان 2021 آغاز میشود، اما در پاییز امسال به بازار ژاپن عرضه میشود. به این معنا که بخش عرضه در بازار انحصاری و بیرقیب خودرو قادر به فروش هر محصولی با هر کیفیت و مصرف سوختی است بنابراین انگیزهای برای ارتقای تکنولوژی و هزینهکرد کاهش مصرف سوخت ندارد، این در شرایطی است که بخش تقاضا نیز همراه با سوبسید بنزین چندان اهمیتی برای میزان مصرف سوخت خودروی تولیدی قائل نیست.

مواد استفاده شده در ساخت داشبورد پلاستیک خشک و نامرغوب است؛ اما طراح ژاپنی به شکلی هنرمندانه نمای با کیفیت را در داشبورد این خودرو ایجاد کرده است به گونهای که در نگاه اول یک داشبورد با کیفیت و خوش تراش با چرم دوختی به نظر میآید. تویوتا یاریس جدید به خاطر «ظاهر، کیفیت قابل درک، تجهیزات ایمنی و راحتی، عملکرد و کاربری» مورد ستایش هیئت داوران قرار گرفت. فراموش نکنید مگان موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP شده است و یکی از ایمنترین سدانهای متوسط به شمار میرود. همچنین به ادعای این شرکت، یاریس جدید بهگونهای طراحی شده که ایمنترین خودروی دنیا باشد و به همین دلیل بهصورت استاندارد به پکیج ایمنی Safety Sens شامل مواردی مثل کروز کنترل تطبیقی هوشمند و دستیار تشخیص خطوط به همراه ایربگ جلوی میانی مجهز شده است. از امکانات ایمنی این خودرو می توان: سیستم ضد بلوکه ترمز ABS، 2 عدد ایربگ برای راننده و سرنشین جلو، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز EBD و سیستم کمکی ترمز BAS را نام برد.

با وجود خودروهای جدید با طراحی مناسبتر و امکانات بیشتر، بازار خرید و فروش این نسل از تویوتا یاریس بسیار ضعیف شده است و دیگر کمتر کسی به خرید آن علاقه نشان میدهد. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای داخلی این ماشین نیز میتوان به شارژر بیسیم، گرمکن غربیلک فرمان و نورپردازی داخلی اشاره کرد. در داخل یاریس جدید داشبورد باریکتر بوده و پایینتر نصب شده است اما کنسول مرکزی عریضتر شده و ارتفاع بالاتری دارد درحالیکه برای دید بهتر، غربیلک فرمان هم کوچکتر شده است. داخل کابین، روی داشبورد، فرمان و همچنین پنل دربهای یاریس از پلاستیک نرم استفاده شده و لی با این حال، پلاستیک سخت هم در جای جای داشبورد دیده میشود. در مجموع ۱۶۰,۶۴۶ دستگاه وسیله نقلیه برقی و پلاگین هیبریدی نامنویسی شده است و این رقم تقریباً ۱۷ درصد از کل فروش خودرو در اروپا را شامل میشود. در سفرهای ما در مناطق شهری ، جایی که موتور الکتریکی در حال احیا می تواند مزایای کارایی خود را به حداکثر برساند ، چیزی بیش از چهار لیتر بود. طراحی تویوتا یاریس در این نسل مدرنتر، اسپرتتر و جذابتر شد. همانطور که گفته شد، نسل جدید یاریس در ظاهر پوستاندازی کاملی را نسبت به قبل تجربه کرده و حالا پویاتر و جذابتر از نسل قبلی به نظر میرسد.

تویوتا یاریس در مقایسه با تویوتا C-HR ابعاد کوچکتری دارد و ظاهر آن در عین سادگی، جذابتر هم شده است. وزن خالص تویوتا یاریس ۲۰۱۰ کیلو گرم است و با کمک موتور خوب آن در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. ازآنجاییکه نسخهٔ هیبریدی یاریس قبلی ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد، نسل جدید باید ۱۱۵ اسب بخار قدرت داشته باشد. نسخهٔ هیبریدی این خودرو به نسل چهارم سیستم هیبریدی خود شارژ شوندهٔ تویوتا مجهز شده که مستقیماً از مدلهای ۲ لیتری و ۲.۵ لیتری هیبریدی در کرولا، کمری و رافور گرفته شده است. نسل جدید یاریس بسته به بازار با موتورهای ۱ و ۱.۵ لیتری سه سیلندر بنزینی و همینطور یک نسخهٔ هیبریدی ۱.۵ لیتری عرضه میشود. نسخه عرضه شده به بازار ایران مدل آسیایی آن است که از تایلند وارد می شود. حالا ایرتویا نماینده تویوتا در ایران قصد دارد تویوتا یاریس هیبرید هاچ بک را عرضه کند. این خودرو جدید مدل ۲۰۲۱ با ۲۶۶ امتیاز و ۲۶ امتیاز بیشتر از فیات ۵۰۰ توانست رتبه اول این فهرست را بدست آورده و بهترین خودرو سال اروپا لقب گیرد. مدل بروز رسانی شده ی این ماشین که ساخت استرالیاست ، به عنوان یک ماشین تولید داخلی و با توجه به اینکه این ماشین بیش از دوبرابر متوسط فروش ، کاهش داشته است ، سرانجام خوبی نخواهد داشت .