منتقدان ولادیمیر پوتین: مرده، زندانی، تبعید

مسکو: سیاستمدار مخالف روسیه ولادیمیر کارا مورزا، که روز دوشنبه به دلیل انتقاد از آن به 25 سال زندان محکوم شد حمله اوکراین، آخرین مورد از صف طولانی منتقدان کرملین است که با مجازات های سنگین زندان سیلی خورده اند.
دیگران کشته شده اند، به سختی از مرگ فرار کرده اند یا تبعید شده اند. اینجا رئیس جمهور ولادیمیر است پوتینشناخته شده ترین منتقدان و جایی که اکنون هستند:
بوریس نمتسوف، منتقد کرملین و معاون سابق نخست‌وزیر، در سال 2015 هنگامی که از روی پل مسکو در نزدیکی کرملین به خانه می‌رفت به ضرب گلوله کشته شد.
پنج مرد چچنی به جرم قتل نمتسوف محکوم شدند اما مغز متفکر این قتل هرگز پیدا نشد.
متحدان نمتسوف انگشت اتهام را به سوی کرملین و رمضان قدیروف رهبر چچن گرفته اند که این اتهام را رد کرده است.
نمتسوف، سخنران کاریزماتیک، از الحاق کریمه توسط پوتین به اوکراین در سال 2014 انتقاد کرده بود و مرتباً در اعتراضات مخالفان شرکت می کرد. او در زمان مرگ 55 سال داشت.
نزدیک به یک دهه قبل از آن، در سال 2006، قتل روزنامه نگار آنا پولیتکوفسکایا در خارج از خانه اش در مسکو جهان را شوکه کرد.
پولیتکوفسکایا، خبرنگار نوایا گازتا، روزنامه مستقل روسیه، از منتقدان سرسخت تاکتیک های کرملین در چچن بود.
سردبیر روزنامه، دیمیتری موراتوف، جایزه صلح نوبل 2021 خود را به پولیتکوفسکایا و دیگر روزنامه نگاران روسی که به خاطر کارشان کشته شدند، تقدیم کرد.
الکسی ناوالنی، سیاستمدار اصلی مخالف روسیه، در سفری به سیبری در سال 2020 با نوویچوک، یک عامل اعصاب ساخت شوروی مسموم شد.
او در آلمان تحت معالجه قرار گرفت و در ژانویه 2021 به روسیه بازگشت و در هنگام فرود در فرودگاه مسکو دستگیر شد.
این مرد 46 ساله در حال گذراندن 9 سال حبس به اتهام اختلاس است که حامیانش آن را به دلیل به چالش کشیدن کرملین مجازات می‌خوانند.
ناوالنی از زندان، حمله پوتین به اوکراین را محکوم کرده و آن را یک “تراژدی” و “جنایت علیه کشورم” خوانده است.
ولادیمیر کارا مورزا، یک سیاستمدار اپوزیسیون، به دلیل اظهارنظرهای انتقادی از کرملین و توهین آمیز، شدیدترین حکم را تا کنون صادر کرد.
این مرد 41 ساله به اتهام خیانت، انتشار اطلاعات “کاذب” در مورد ارتش روسیه و وابستگی به یک “سازمان نامطلوب” به 25 سال زندان محکوم شد.
او از مشکلات جدی سلامتی رنج می برد که وکلایش می گویند به دلیل دو بار مسمومیت در سال های 2015 و 2017 بوده است.
در دسامبر 2022، ایلیا یاشین، سیاستمدار مخالف، به دلیل انتشار اطلاعات “کاذب” در مورد ارتش روسیه، بر اساس قانونی که انتقاد از حمله اوکراین را جرم انگاری می کند، به هشت سال و نیم زندان محکوم شد.
در آگوست سال گذشته، یوگنی رویزمن، شهردار سابق شهر اورال یکاترینبورگ، به دلیل انتقاد از حمله روسیه به اوکراین بازداشت شد.
پس از اینکه دستگیری او باعث اعتراضات شد، این سیاستمدار 60 ساله مخالف از بازداشت آزاد شد تا منتظر محاکمه به اتهام “بی اعتبار کردن” ارتش روسیه باشد.
برخی از منتقدان سرشناس پوتین سال هاست که در خارج از کشور بوده اند.
از جمله آنها میخائیل خودورکوفسکی، سرمایه دار سابق نفت است که پس از به چالش کشیدن رهبر روسیه در اوایل دوران حکومتش، یک دهه را در زندان گذراند.
خودورکوفسکی در لندن زندگی می کند و پروژه های رسانه ای منتقد کرملین را تامین مالی کرده است.
بسیاری از متحدان برجسته ناوالنی پس از اینکه سازمان های او به عنوان “افراطی” ممنوع شدند، از روسیه گریختند.
اما تصمیم فوریه سال گذشته برای اعزام نیرو به اوکراین، که سرکوبی بی‌سابقه در داخل کشور را به همراه داشت، ثابت کرد که آخرین میخ بر تابوت جنبش مخالف روسیه بود.
روس های مخالف حمله مسکو به اوکراین اکنون در سراسر جهان پراکنده شده اند. بسیاری به اروپا و اسرائیل گریخته اند.
ماکسیم گالکین مجری و مجری تلویزیونی، شوهر آلا پوگاچوا، نماد پاپ روسی، به یک صدای پیشرو بعید در برابر تهاجم اوکراین در رسانه های اجتماعی تبدیل شده است.
این ستاره نمایش 46 ساله مستقر در اسرائیل، مرتباً از اینستاگرام برای محکوم کردن حمله ارتش روسیه استفاده می کند.
علیرغم مداخله نادر پوگاچوا – که به طور گسترده ای غیرقابل لمس در نظر گرفته می شود – گالکین به عنوان “عامل خارجی” شناخته شده است.
این لقب که رنگ و بوی دوران استالینیستی دارد، توسط مقامات برای اعمال فشار اداری بر منتقدان استفاده شده است.
پوتین اخیرا قانون سختگیرانه 2012 “عامل خارجی” را تشدید کرد.
بسیاری از روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل اصلی روسیه به عنوان «عوامل خارجی» شناخته شده‌اند که کار را بسیار سخت‌تر می‌کند.
تمام سازمان‌های رسانه‌ای مستقل اصلی در روسیه تعطیل شده یا فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.
سایر چهره‌های محبوبی که علیه حمله مسکو به اوکراین صحبت کرده‌اند – مانند رپرهای بسیار محبوب Oxxxymiron و Noize MC و نویسنده داستان‌های علمی تخیلی تبعیدی دیمیتری گلوخوفسکی – نیز به عنوان “عوامل خارجی” شناخته شده‌اند.