مولداوی: زلنسکی در نشست مولداوی در نزدیکی مرز اوکراین بر پرونده ناتو و اتحادیه اروپا فشار می آورد

بولبوآکا: رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در حالی که روز پنجشنبه در مولداوی به رهبران اروپایی و پیش از حمله متقابل مورد انتظار علیه تهاجم روسیه، ملحق شد، درخواست خود را برای عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی ناتو مطرح کرد.
زلنسکی خطاب به رهبران در ابتدای این گردهمایی، از اعضای ناتو خواست تا تصمیم روشنی در مورد پذیرش اوکراین بگیرند و همچنین بر درخواست جت‌های جنگنده غربی برای محافظت از آسمان اوکراین پس از حمله مرگبار دیگری به کیف، تاکید کرد.
او در حالی صحبت کرد که اختلافات بین اعضای ناتو بر سر سرعت الحاق اوکراین آشکار شد و برخی نگران بودند که یک اقدام عجولانه می تواند این اتحاد را به رویارویی مستقیم با روسیه نزدیک کند.
اجلاس سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و 20 کشور اروپایی دیگر در قلعه ای در 20 کیلومتری خاک اوکراین و در نزدیکی منطقه جدایی طلب ترانسدنستریا مولداوی تحت حمایت روسیه برگزار شد.
رهبران از این مناسبت به عنوان نمایش نمادین حمایت از اوکراین و مولداوی استفاده کردند و در عین حال به مسائل دیگری از جمله افزایش تنش‌های قومی در کوزوو و تلاش‌ها برای صلح پایدار بین ارمنستان و آذربایجان پرداختند.
این اجلاس که زیر نظر هواپیماهای ناتو برگزار شد، یک چالش امنیتی و سازمانی برای مولداوی بود، یک جمهوری شوروی سابق با جمعیت 2.5 میلیون نفری که به دنبال راهی برای پیوستن به اتحادیه اروپا است و در عین حال نگران روسیه است. مولداوی حریم هوایی خود را به جز هواپیماهای هیئت رسمی بسته است.
زلنسکی که به زبان انگلیسی صحبت می کرد، گفت: امسال برای تصمیم گیری است. در تابستان در ویلنیوس در نشست سران ناتو، به دعوت صریح اعضای اوکراین نیاز است و تضمین های امنیتی در راه عضویت در ناتو مورد نیاز است.
مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی، یک رهبر طرفدار غرب که روابطش با مسکو پس از تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین در سال گذشته به شدت تیره شد، از نشست سران برای فشار برای مذاکره برای ورود هرچه سریعتر مولداوی به اتحادیه اروپا استفاده می کرد.
زلنسکی اظهارات خود را تکرار کرد و گفت که امیدهای اوکراین در ناتو بر “وحدت در سراسر اتحاد است و ما روی آن کار می کنیم”.
او گفت: “آینده ما در اتحادیه اروپا است. اوکراین آماده پیوستن به ناتو است.”
منابع دیپلماتیک گفتند که سخنرانی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در روز چهارشنبه در براتیسلاوا که در آن وی خواستار گسترش اتحادیه اروپا در «در اسرع وقت» شد، سیگنالی بود مبنی بر اینکه پاریس، زمانی که مردد بود، از مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا برای اوکراین و مولداوی حمایت خواهد کرد تا در پایان آغاز شود. از سال.
زلنسکی همچنین گفت که اوکراین در تلاش برای برگزاری نشستی برای بحث در مورد پارامترهای پایان جنگ است، اما هنوز تاریخی را تعیین نکرده است، زیرا کیف می‌خواهد کشورهای بیشتری را پای میز مذاکره بیاورد.
“تهاجم وحشیانه”
هواپیماهای نظارتی سیستم های هشدار و کنترل هوابرد ناتو (AWACS) آسمان محل برگزاری اجلاس مولداوی را تماشا کردند. پس از تهاجم روسیه در 15 ماه پیش چندین بار بقایای موشک های جنگ اوکراین در مولداوی پیدا شده است.
رئیس سرویس امنیتی FSB روسیه غرب را متهم کرد که مولداوی را برای مشارکت در مناقشه اوکراین تحت فشار قرار داده است.
از آنجایی که کی‌یف وعده حمله متقابل را با استفاده از سلاح‌های غربی به‌دست‌آمده اخیر برای بیرون راندن اشغالگران روسی داده است، بیشتر تمرکز اجلاس روی اوکراین خواهد بود.
سندو پیشتر گفت: حضور این رهبران در کشور ما پیام روشنی است مبنی بر اینکه مولداوی تنها نیست و همسایه ما اوکراین که یک سال و سه ماه است در برابر تهاجم وحشیانه روسیه ایستاده است، تنها نیست.
اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد از این اجلاس برای مقابله با تنش‌ها در شمال کوزوو بین اکثریت آلبانیایی قومی حاکم و صرب‌های اقلیت استفاده کند، تنش‌هایی که در روزهای اخیر به خشونت کشیده شده و ناتو را وادار کرده است تا 700 نیروی حافظ صلح را در آنجا مستقر کند.
ویوسا عثمانی، رئیس‌جمهور کوزوو در حاشیه صحبت‌های خود با رویترز، صربستان را متهم کرد که در تلاش برای بی‌ثبات کردن کشورش است، در حالی که الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان گفت که توپ در زمین کوزوو است تا بحران را خنثی کند.
همچنین انتظار می‌رود این اجلاس طیفی از موضوعات استراتژیک از جمله انرژی، امنیت سایبری و مهاجرت را مورد بررسی قرار دهد.
این فرصتی برای پرداختن به اصطکاک‌های دیگر نیز فراهم کرد، از جمله بین آذربایجان و ارمنستان، که رهبران آن با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان و مقامات اتحادیه اروپا گفتگو خواهند کرد.
چارلز میشل، رئیس شورای اروپا گفت که این فرصتی برای آذربایجان و ارمنستان است تا “اراده سیاسی مشترکی برای عادی سازی روابط بین دو کشور نشان دهند”.
مولداوی، مانند اوکراین، سال گذشته بلافاصله پس از تهاجم روسیه، درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا را داد و کیشینو قصد داشت از این اجلاس برای نمایش اصلاحات اقتصادی و حاکمیت قانون و متقاعد کردن رهبران برای آغاز مذاکرات الحاق استفاده کند.
مولداوی بیش از هر کشور دیگری سرانه پناهندگان اوکراینی را پذیرفته است، درست زمانی که قیمت مواد غذایی و انرژی در نتیجه درگیری افزایش یافت.
دولت روسیه را به تلاش برای بی ثبات کردن کشور عمدتا رومانیایی زبان از طریق نفوذ خود بر جنبش جدایی طلب در ترانسدنستریا عمدتا روسی زبان متهم کرده است.