مکرون فرانسه می گوید اروپا نباید از سیاست آمریکا یا چین در مورد تایوان پیروی کند

رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون در اظهاراتی که روز یکشنبه منتشر شد، گفت که اروپا هیچ علاقه ای به تسریع بحران تایوان ندارد و باید استراتژی مستقل از واشنگتن و پکن را دنبال کند.
مکرون به تازگی از یک سفر دولتی سه روزه به چین بازگشته است، جایی که شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور از او استقبال گرمی کرد. چین رزمایش های خود را در اطراف تایوان روز شنبه در خشم از دیدار رئیس جمهور تسای اینگ ون با کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در روز چهارشنبه آغاز کرد.
چین تایوان را که به صورت دموکراتیک اداره می شود، قلمرو خود می داند و هرگز از استفاده از زور برای تحت کنترل درآوردن این جزیره چشم پوشی نکرده است. دولت تایوان به شدت به ادعاهای چین اعتراض دارد.
مکرون در اظهاراتی که برای روزنامه فرانسوی Les Echos و پولیتیکو در جریان سفرش به چین انجام داد، گفت: اروپا نباید درگیری را تسریع بخشد، بلکه برای ایجاد موقعیت خود به عنوان قطب سوم بین چین و ایالات متحده وقت بگذارد.
پولیتیکو به نقل از او گفت: «بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید در این موضوع پیرو این موضوع شویم و با ریتم آمریکایی یا واکنش بیش از حد چینی‌ها سازگار شویم».
هر دو رسانه به نقل از او گفت که اروپا باید بودجه بیشتری برای صنعت دفاعی خود، توسعه انرژی هسته ای و تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به دلار آمریکا برای محدود کردن اتکای خود به ایالات متحده کاهش دهد.
این مصاحبه مشترک در پرواز روز جمعه بین پکن و شهر گوانگژو انجام شد.
روز جمعه، مشاور به مکرون به خبرنگاران در گوانگژو گفت که شی و ماکرون در طول دیدارهای خود در مورد موضوع تایوان گفت و گوی “مشتم و صریح” داشتند.
مشاور الیزه گفت: “احساس رئیس جمهور این است که ما باید مراقب باشیم که هیچ حادثه یا تشدید تنش (که می تواند منجر به حمله چینی ها شود.”
مکرون با یک هیئت تجاری 50 نفره از جمله ایرباس و تولیدکننده انرژی هسته ای EDF به چین سفر کرد که در جریان این سفر قراردادهایی را امضا کردند.