نخست وزیر می گوید ، مسدود کردن تایوان در WHO خصومت با چین را افزایش می دهد

TAIPEI: نخست وزیر جزیره روز سه شنبه گفت: تلاش های چین برای جلوگیری از مشارکت تایوان در سازمان بهداشت جهانی (WHO) در طی شیوع ویروس کرونا فقط خصومت جهان را نسبت به این کشور افزایش می دهد.
تایوان با ادعای چینی اما تحت کنترل دموکراتیک می گوید عدم توانایی آن در دسترسی کامل به WHO ، به دلیل مخالفت های چین ، شکافی در پیشگیری از بیماری همه گیر جهانی ایجاد کرده است. چین و سازمان جهانی بهداشت می گویند که این خلاف واقع است.
روز دوشنبه ، کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت درخواست تجدید نظر در مورد اجازه تایوان در جلسه نهاد تصمیم گیری آن ، مجمع جهانی بهداشت (WHA) با حمایت ایالات متحده را رد کردند. چین این پیشنهاد را غیرقانونی و بی اعتبار خوانده بود.
سو تسنگ چانگ ، نخست وزیر تایوان در گفتگو با خبرنگاران گفت بسیاری از کشورها از مشارکت جزیره در WHA حمایت می کنند.
سو گفت: “اما چین به دلیل عوامل سیاسی مانع از جلوگیری از شیوع بیماری تایوان شده است.”
سو افزود: “این نه تنها تایوان را سرکوب می کند ، بلکه در واقع برای کل جهان نیز مضر است و گسیختگی در پیشگیری از همه گیری ایجاد می کند.” “آنچه چین انجام داده است تنها باعث خواهد شد که کشورها و مردم بیشتری به پا خیزند و آنها را محکوم کنند.”
WHO می گوید در زمینه های بهداشتی ، از جمله در مورد موارد همه گیر ، با تایوان همکاری می کند و به جزیره کمک های لازم ارائه شده است ، اما تصمیم گیری در مورد دعوت آن به این نشست به عهده کشورهای عضو است.
تایوان بخاطر اقدامات اولیه و م toثر خود در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مورد تحسین قرار گرفته و زندگی در آنجا کم و بیش به طور عادی ادامه داشته است.
چین می گوید تایوان تنها در صورت پذیرفتن عضویت در چین می تواند در چنین نهادهای بین المللی شرکت کند ، کاری که دولت تایپه از انجام آن خودداری کرده است.
سو گفت که در برابر تهدیدهای چین ، بیشتر و بیشتر تایوانی ها تشخیص می دهند که آنها “کشوری مستقل و مستقل هستند و چین غیر دوستانه ترین کشور نسبت به تایوان است”.