نخست وزیر ژاپن سوگا به کابینه دستور می دهد تا بسته محرک جدید را تهیه کند

توکیو: وزیر اقتصاد این کشور گفت: یوشیهیده سوگا ، نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه به کابینه خود دستور داد تا یک بسته اقدامات محرک را برای احیای مجدد اقتصادی که توسط ویروس کرونا مبتلا شده است ، تهیه کند.
یاسوتوشی نیشیمورا ، وزیر اقتصاد ، پس از جلسه عادی کابینه ، در یک کنفرانس خبری گفت که هدف این بسته جبران ضربه Covid-19 ، کمک به تغییرات ساختاری در اقتصاد و افزایش بهره وری از طریق دیجیتال سازی است.
نیشیمورا با بیان اینکه دولت در اسرع وقت این بسته را تدوین می کند ، گفت: “ما می خواهیم هزینه های دولتی را که باعث جذب سرمایه های خصوصی می شود در نظر بگیریم.”
انتظار می رود اقتصاد ژاپن در سه ماهه سوم پس از ثبت رکورد انقباض پس از جنگ در دوره سه ماهه قبل ، که وضعیت اضطراری در سراسر کشور به دلیل بیماری همه گیر فعالیت اقتصادی را فلج کرده بود ، دوباره رشد کند.
صادرات و تولید قویتر به لطف افزایش تقاضای خارج از کشور به بهبود کمک کرده است ، اما ضعف سرمایه گذاری و هزینه های خانوار باعث شده سیاست گذاران تحت فشار قرار بگیرند تا حمایت مالی و پولی را بیشتر تقویت کنند.
یاسوناری Ueno ، اقتصاددان ارشد بازار در Mizuho Securities ، گفت: “سرعت بهبود اقتصادی در سطح جهانی محدود است.”
“چاره ای جز ایجاد تعادل در جلوگیری از ویروس و رشد اقتصادی نیست.”
نیشیمورا گفت: اقدامات محرک پس از دولت متعهد به کاهش صفر گازهای گلخانه ای تا سال 2050 و تحقق جامعه خنثی از کربن ، روی تغییر به سمت یک جامعه “سبز” متمرکز خواهد بود.
در حالی که نیشیمورا گفت درباره اندازه بسته جدید هنوز تصمیم گیری نشده است ، قانونگذاران حزب حاکم خواستار اقدامات بین 10 تریلیون ین تا 30 تریلیون ین (95 تا 286 میلیارد دلار) هستند.
نیشیمورا با بیان اینكه در سه ماهه دوم حدود 55 تریلیون ین بود ، فاصله منفی تولید در كشور – كه وقتی تولید واقعی كمتر از ظرفیت كامل اقتصاد است – را نشان داد.
ژاپن قبلاً 2.2 تریلیون دلار در دو بسته محرک در پاسخ به بحران سلامت ، از جمله پرداخت نقدی به خانوارها و وامهای مشاغل کوچک ، در مجموع 2.2 تریلیون دلار مستقر کرده است.
با این حال ، برخی از تحلیلگران نگران هستند که هزینه های هنگفت می تواند مالیات عمومی کشور را که در حال حاضر با بیش از دو برابر اقتصاد 4.6 تریلیون دلار ژاپن ، سنگین ترین صنعت جهان است ، متضرر کند.
یوسوکه شیمودا ، اقتصاددان ارشد در انستیتوی تحقیقات ژاپن گفت: “بودجه اضافی باید در موارد لزوم به جای انتخاب پول نقد به همه که دولت قبلاً انجام داده بود ، برای مناطق انتخاب شده هزینه شود.”