واگنر: مزدوران واگنر روسی باخموت را به ارتش منظم تحویل می دهند

کیو: ارتش خصوصی واگنر روسیه روز پنجشنبه، پنج روز پس از اعلام کنترل کامل شهر ویران شده در شرق اوکراین پس از طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد جنگ، تحویل مواضع خود در باخموت به نیروهای عادی روسیه را آغاز کرد.
مسکو می گوید که تصرف باخموت راه را برای پیشرفت در منطقه صنعتی شرق موسوم به دونباس باز می کند. کیف می‌گوید این نبرد نیروهای روسی را به داخل شهر کشاند و تلفات زیادی را وارد کرد و خط دفاعی مسکو را در جاهای دیگر تضعیف کرد.
بنیانگذار واگنر یوگنی پریگوزینوی که بارها ارتش عادی روسیه را به ترک زمینی که قبلاً توسط افرادش تصرف شده بود متهم کرده است، گفت که واگنر در صورت نیاز آماده بازگشت به شهر خواهد بود.
پریغوزین در ویدئویی گفت: «از امروز ساعت پنج صبح، 25 می تا 1 ژوئن، بیشتر واحدهای (واگنر) به اردوگاه‌های عقب باز خواهند گشت. او می گوید 20000 نفر از مبارزانش با باخموت جان باختند.
هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین در پیامی در اپلیکیشن تلگرام گفت که واگنر مواضع خود را در حومه شهر تحویل داده است اما «در داخل شهر جنگنده‌های واگنر باقی مانده‌اند».
روسیه روز پنجشنبه طرحی را برای استقرار تسلیحات هسته ای تاکتیکی در همسایه و متحد نزدیک خود بلاروس، امضا کرد و قراردادی را درباره ذخیره سازی کلاهک ها امضا کرد. این اولین استقرار چنین بمب هایی توسط کرملین در خارج از روسیه از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 خواهد بود.
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در مسکو، جایی که در مذاکرات با دیگر رهبران کشورهای شوروی سابق شرکت می کرد، به خبرنگاران گفت: «حرکت سلاح های هسته ای از قبل آغاز شده است.
وزارت امور خارجه ایالات متحده طرح استقرار را محکوم کرد، اما گفت که واشنگتن هیچ قصدی برای تغییر موضع خود در مورد سلاح های هسته ای راهبردی ندارد و هیچ نشانه ای را دیده است که روسیه در حال آماده شدن برای استفاده از سلاح هسته ای است.
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «این آخرین نمونه از رفتار غیرمسئولانه است که ما از روسیه دیده‌ایم».
روسیه خواسته های خود را در معامله غلات مطرح می کند
همچنین روز پنج‌شنبه، روسیه اعلام کرد که اگر درخواست‌ها برای بهبود صادرات غلات و کودش برآورده نشود، توافقی را که اجازه صادرات امن محصولات مشابه در زمان جنگ از سه بندر دریای سیاه اوکراین را می‌دهد، فراتر از 17 ژوئیه تمدید نخواهد کرد.
در ماه مارس نیز همین تهدید و مطالبات را مطرح کرد. سپس مسکو هفته گذشته موافقت کرد که پیمان صادراتی دریای سیاه را به مدت 60 روز تمدید کند – که در ابتدا با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه در جولای گذشته با روسیه و اوکراین به منظور کاهش بحران جهانی که با تهاجم مسکو در فوریه 2022 تشدید شده بود، موافقت کرد.
برخی از ابتکارات صلح پیشنهاد شده است، از جمله توسط متحد روسیه، چین، واتیکان و گروهی از کشورهای آفریقایی، اما هیچ نشانه ای از مذاکرات واقعی برای پایان دادن به جنگ وجود ندارد.
رئیس جمهور اوکراین گفت: “هیچ نیرویی وجود ندارد که بتواند جامعه اوکراین و رهبران آن را مجبور به گفتگو با روس ها کند. نه تا زمانی که نیروهای روسی در اینجا هستند. این فقط وجود ندارد.” ولودیمیر زلنسکیبه نقل از آندری یرماک، رئیس ستاد ارتش این کشور، روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس اوکراین گفت.
نیروهای روسی از زمان آغاز جنگ بخش‌هایی از خاک اوکراین را تصرف کرده‌اند و اوکراین در حال برنامه‌ریزی یک ضد حمله بزرگ برای بازپس‌گیری زمین با استفاده از سلاح‌های مدرنی است که توسط متحدان غربی و سربازانی که تازه در اروپا آموزش دیده‌اند، تهیه می‌کنند، اما جزئیات بسیار اندک است.
روسیه استحکامات گسترده ای را در شرق و جنوب اوکراین به منظور آمادگی برای ضد حمله ساخته است. تحلیلگران نظامی می گویند که حملات کوچکی که توسط نیروهای اوکراینی انجام می شود ممکن است با هدف گسترش نیروهای روسیه به صورت نازک باشد و شکاف هایی را در جاهای دیگر ایجاد کند که می توان از آنها استفاده کرد.
در مبادله اسرا با روسیه، اوکراین 106 سرباز را که در باخموت اسیر شده بودند پذیرفت. روسیه این مبادله را تایید کرد و گفت واگنر در این مبادله شرکت کرد، اما نگفت که چه تعداد از روس ها آزاد شده اند.
آمریکا شخصیت واگنر را تحریم کرد
دو منبع رسمی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ایالات متحده قصد دارد تا 300 میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین اعلام کند که عمدتاً از مهمات تشکیل شده است. ایالات متحده از زمان حمله به اوکراین متعهد شده است بیش از 35 میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارائه کند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید که ایالات متحده و متحدانش در حال مبارزه با یک جنگ نیابتی در حال گسترش هستند.
متحدان غربی می‌گویند که می‌خواهند اوکراین نیروهای روسی را در میدان نبرد شکست دهد، اما ادعاهای پوتین مبنی بر اینکه می‌خواهند روسیه را نابود کنند، که آن‌ها آن را به غصب بی‌دلیل و امپراتوری زمین در اوکراین متهم می‌کنند، رد می‌کنند.
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که تحریم هایی را علیه رئیس واگنر در مالی وضع کرده است. کارمندان این گروه ممکن است در تلاش بوده اند از طریق این کشور آفریقای غربی برای به دست آوردن تجهیزاتی مانند مین، هواپیماهای بدون سرنشین و رادار برای استفاده در اوکراین کار کنند.