پکن: رئیس سیا ماه گذشته به پکن سفر کرد: مقام آمریکایی

واشنگتن: سیا یک مقام آمریکایی روز جمعه گفت که ویلیام برنز، کارگردان فیلم ماه گذشته سفری محرمانه به چین داشت تا بتواند خطوط ارتباطی با پکن را در میان سردی عمیق روابط دوجانبه تقویت کند.
این مقام به دلیل ناشناس ماندن گفت: «ماه گذشته، مدیر برنز به پکن سفر کرد و در آنجا با همتایان چینی دیدار کرد و بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی باز در کانال‌های اطلاعاتی تأکید کرد.
این مقام هیچ جزئیات دیگری در مورد زمان ملاقات یا اینکه برنز با چه کسی ملاقات کرده است، ارائه نکرد. سازمان اطلاعات مرکزی به عنوان یک سیاست در مورد سفرهای مدیر بحث نمی کند.
اما این دیدار در حالی انجام شد که واشنگتن در بحبوحه تنش ها بر سر وضعیت تایوان، با هشدار هر دو طرف در مورد خطر درگیری نظامی، برای بهبود روابط با چین تلاش می کند.
واشنگتن همچنین چین را متهم کرده است که برای حمایت از تهاجم روسیه به اوکراین، در حال بررسی عرضه کالاهای نظامی به روسیه است که چین آن را رد می کند.
در اوایل سال جاری، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سفر یخ شکن به پکن را که از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود، پس از عبور یک بالون نظارتی چینی از سرزمین اصلی ایالات متحده لغو کرد و قبل از اینکه توسط یک جت جنگنده آمریکایی سرنگون شود، بر فراز پایگاه های نظامی حساس پرواز کرد.
مقامات وزارت امور خارجه می گویند، بلینکن هنوز امیدوار است که در صورت بهبود شرایط، برود.
اوایل روز جمعه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و لی شانگفو همتای چینی وی، پس از ماه‌ها که در آن ارتش دو طرف مستقیماً در سطح ارشد با یکدیگر ارتباط برقرار نکرده بودند، در یک مجمع امنیتی در سنگاپور صحبت کوتاهی کردند.
گفتگوی کوتاه آنها پس از آن صورت گرفت که پکن دعوت پنتاگون برای یک نشست رسمی در سنگاپور را رد کرد.
ایالات متحده همچنین با محدود کردن صادرات ریزتراشه‌های پیشرفته، فناوری‌های تراشه‌ها و تجهیزات تولیدی ایالات متحده به چین و تحت فشار قرار دادن متحدان برای جانبداری از واشنگتن، پکن را خشمگین کرده است.
و واشنگتن چین را به خاطر عدم انجام کافی برای توقف صادرات مواد شیمیایی که در مکزیک به فنتانیل کشنده تبدیل شده و در ایالات متحده فروخته می شود، مقصر دانسته است.
چین به نوبه خود فشارها و محدودیت هایی را بر برخی از مشاغل آمریکایی فعال در این کشور اعمال کرده است و این امر بر رقابت بین دو اقتصاد بزرگ جهان تأکید می کند.
در نشست گروه هفت ماه گذشته در ژاپن، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده پیش بینی کرد که پس از حادثه بالون فوریه، روابط واشنگتن و پکن به زودی از بین خواهد رفت.
پس از آن، بایدن در هیروشیما گفت: “همه چیز از نظر صحبت کردن با یکدیگر تغییر کرد. من فکر می کنم شما خواهید دید که به زودی شروع به آب شدن خواهد کرد.”
روز جمعه مشاور امنیت ملی کاخ سفید به پکن پیشنهاد جداگانه ای داد و گفت که به دلیل افزایش سریع تامین کلاهک هسته ای این کشور باید بخشی از پیمان های تسلیحات هسته ای بین ایالات متحده و روسیه باشد.
سالیوان گفت: از نظر تلاش برای توافق بر سر محدودیت‌ها، «ما همچنین آماده تعامل با چین بدون پیش‌شرط هستیم».