چرا چین می تواند بر پیشرفت بزرگ بعدی در باتری ها تسلط داشته باشد؟

چانگشا: در چانگشا، در اعماق فضای داخلی چین، هزاران شیمیدان، مهندس و کارگر تولیدی در حال شکل دادن به آینده باتری ها هستند. در سراسر رودخانه شیانگ، کارخانه‌ها مواد معدنی را با ترکیبات فرآوری شده مخلوط می‌کنند که باتری‌های قابل شارژ را ممکن می‌سازد. این باتری‌ها که عمدتا از لیتیوم ساخته شده‌اند، به ظهور تلفن‌های همراه، وسایل الکترونیکی کمک کرده‌اند و در حال دگرگونی هستند. صنعت خودرو. چین بر پالایش و تولید مواد شیمیایی آنها تسلط دارد.
اکنون چین به نوآوری بزرگ بعدی در باتری های قابل شارژ تبدیل شده است: جایگزینی لیتیوم با سدیم، ماده ای به مراتب ارزان تر و فراوان تر.
سدیم که در سرتاسر جهان به عنوان بخشی از نمک یافت می شود، بین 1 تا 3 درصد قیمت لیتیوم به فروش می رسد و از نظر شیمیایی بسیار مشابه است. پیشرفت‌های اخیر به این معناست که باتری‌های سدیم را می‌توان روزانه برای سال‌ها شارژ کرد و مزیت اصلی باتری‌های لیتیومی را از بین برد. ظرفیت انرژی باتری های سدیمی نیز افزایش یافته است. و باتری‌های سدیمی دارای یک مزیت بزرگ هستند: آنها تقریباً تمام شارژ خود را زمانی که دما بسیار کمتر از صفر می‌شود حفظ می‌کنند، کاری که باتری‌های لیتیومی معمولاً انجام نمی‌دهند.
در چانگشا، فارغ التحصیلان دانشگاه مرکزی جنوبی در حال کار بر روی فناوری باتری سدیم در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مجاور هستند که توسط شرکت‌هایی از جمله BASF آلمان، بزرگترین سازنده مواد شیمیایی جهان، اداره می‌شوند.
مدیران باتری چینی می‌گویند در سال گذشته متوجه شده‌اند که چگونه سلول‌های باتری سدیمی را آنقدر شبیه به باتری‌های لیتیومی بسازند که بتوان با همان تجهیزات ساخت. غول چینی CATL، بزرگترین تولید کننده در جهان ماشین الکتریکی باتری‌ها، می‌گوید راهی برای استفاده از سلول‌های سدیم و سلول‌های لیتیومی در بسته باتری یک خودروی الکتریکی کشف کرده است، که ترکیبی از هزینه کم و مقاومت سلول‌های سدیم در آب و هوا با طیف گسترده سلول‌های لیتیومی است. این شرکت می گوید که اکنون آماده تولید انبوه این بسته های باتری مخلوط است.
شرکت های چند ملیتی به سدیم توجه دارند. مایک هنری، مدیر عامل BHP، بزرگترین شرکت معدنی جهان، گفت: “من مطمئن هستم که شاهد جایگزینی سدیم برای لیتیوم برای کاربردهای خاص خواهیم بود.”
تحقیقات در مورد استفاده از سدیم برای باتری ها به طور جدی در دهه 1970 آغاز شد که در آن زمان توسط ایالات متحده رهبری شد. شرکت‌های چینی از آن زمان در تجاری‌سازی این فناوری پیشگام شدند. از 20 کارخانه باتری سدیم که اکنون در سراسر جهان برنامه ریزی شده یا در حال ساخت هستند، 16 کارخانه در چین هستند. مواد معدنی معیار، یک شرکت مشاوره تا دو سال دیگر، چین نزدیک به 95 درصد از ظرفیت تولید باتری های سدیمی جهان را در اختیار خواهد داشت.
بنچمارک پیش‌بینی می‌کند که تولید باتری‌های لیتیومی همچنان خروجی باتری سدیمی را در آن نقطه کوتوله می‌کند، اما پیشرفت‌ها در سدیم در حال افزایش است.