چگونه خیزش های عربی با تقلبی آنلاین تضعیف شد

تونس: قیامهای عرب یک دهه پیش تماسهای آنلاین برای پیوستن به تظاهرات فوق العاده شارژ می شد – اما به زودی اینترنت با اطلاعات غلط سرازیر شد و فعالان سایبری منطقه را تضعیف کرد.
هویدا انور ، فعال سابق و کارآفرین گفت ، هنگامی که زین العابدین بن علی دیکتاتور تونس در ژانویه 2011 از کشور فرار کرد ، شایعات و عدم اطمینان “وحشت و هیستری” ایجاد کرد.
وی گفت: “14 ژانویه یک شب وحشتناک بود ، بسیار آسیب زا”. “ما صدای تیراندازی را شنیدیم و یکی از همسایگان فریاد زد” خود را پنهان کنید ، آنها به زنان تجاوز می کنند “.
همزمان با انتشار اطلاعات نادرست از رسانه های طرفدار رژیم ، سیل اخبار دروغین به اینترنت نیز سرایت کرد ، مدت ها بود که یک فعال فضایی به عنوان پناهگاهی از سانسور و تبلیغات شناخته شده بود.
حکیم بلتیفا روزنامه نگار و محقق گفت زمینه برای “انتشار اخبار جعلی” کاملاً رسیده است.
وی برای مجله آنلاین مکالمه نوشت: “اخبار جعلی باعث بی اعتمادی مردم به رسانه های سنتی دولتی شد که” واقعیت را پنهان می کردند و مردم را در نادانی نگه می داشتند. ”
هنگامی که تلویزیون دولتی مصر زنجیره فست فود آمریکایی Kentucky Fried Chicken را به دادن وعده های غذایی رایگان به معترضان طرفدار دموکراسی در میدان نشان تحریر قاهره متهم کرد ، این شایعات در فضای مجازی تکرار شد ، در میان گزارشات مختلفی از نفوذ قدرت های خارجی در جنبش اعتراضی
اما فعالان و روزنامه نگاران در زمین شواهد کمی از مرغ سوخاری پیدا کردند. بیشتر تظاهرکنندگان با نان پیتا و کوشاری ، یک غذای خیابانی بسیار ارزان و برنج ، ماکارونی و عدس ، کنار می آمدند.
به زودی ، تعداد زیادی از داستان های جعلی که از طریق اینترنت منتشر می شدند ، اعتماد به منابع اینترنتی را از بین می برد. یک نمونه پرونده ننگین “دختر همجنسگرای دمشقی” بود.
آمنه عبدالله عرف یک جوان لزبین آمریکایی سوری تبار ، فعال ضد رژیم و نویسنده وبلاگی بود که توسط ناظران قیام سوریه دنبال می شد.
مگر اینکه او هرگز وجود نداشته باشد.
وقتی گزارش شد که آمنه در دمشق “ربوده شده” است ، پیروان نگران او برای نجات او از دست رژیم اسد بسیج شده اند.
اما آنها فهمیدند که این وبلاگ نویس ، که نمادی از جنبش دموکراسی خواهی در سوریه بود ، در واقع تام مک مستر بود – یک آمریکایی ریش دار حدود 40 ساله که در اسکاتلند زندگی می کند و امیدوار است که به شهرت ادبی برسد.
یو گونزالس کوئیجانو ، محقق گفت: “این امر امروزه نسبتاً ملایم به نظر می رسد ، زیرا ما یاد گرفته ایم که نسبت به این نوع جعل سو more ظن بیشتری داشته باشیم ، اما در آن زمان سو susp ظن به مراتب کمتر بود.”
یکی دیگر از شخصیت های اختراع شده لیلیانه خلیل بود ، ظاهراً روزنامه نگار آمریکاییبهار عربی“برای تعدادی از رسانه ها ، و کسانی که به طور غیر مستقیم حمایت خود را از دولت بحرین ابراز داشتند.
با وجود انبوه اطلاعات عمومی درباره خلیل ، که توسط بسیاری از فعالان و محققان به جعلی بودن متهم شد ، هویت واقعی وی هرگز فاش نشده است.
این دو مورد ، با داشتن داستانهای دقیق ساخته شده و تصاویر دستکاری شده ، نمونه های اولیه ای از مواردی بود که به زودی به روند اطلاعات نادرست آنلاین تبدیل شد.
محقق رومین لکومت گفت که رژیم ها به زودی توانستند “در بحث ها” نفوذ کنند ، در مورد سو abاستفاده های گزارش شده شک و تردید ایجاد کنند و “گیجی و اطلاعات غلط ایجاد کنند”
لكومت گفت: “استفاده گسترده سیاسی از اینترنت” یك تغییر دهنده بازی بود.
بسیاری از فعالان آنلاین شروع به زیر سوال بردن قدرت دموکراتیک اینترنت کردند.
این امر باعث ایجاد پدیده خدمات بررسی واقعیت شده است ، همراه با معضلات درباره اجازه دادن به شکوفایی “اخبار جعلی” یا سانسور آن و به خطر انداختن آزادی های دموکراتیک.
در سالهای اولیه خیزش عرب ها ، اتاق های گفتگو و سایت هایی مانند لینا بن منهیوبلاگ “یک دختر تونسی” به جنبش های اعتراضی فزاینده و سانسور پله ای دامن زده بود.
گونزالس کوئیجانو گفت ، اما سیل اطلاعات نادرست اعتبار فعالیت اینترنتی را از بین برد.
وی گفت: “این هرگز مورد استفاده قرار نگرفته است ، یا بهتر بگوییم دستکاری شده است ، توسط قدرتهای سیاسی که سازماندهی بهتری نسبت به فعالان زمین دارند.”