چگونه پزشکی قبول شویم؟

 

 

در چند سال گذشته رشته پزشکی و زیر مجموعه های آن بدون شک بعنوان انتخاب اول تمام داوطلبان تجربی شده است.حتی میتوان گفت داوطلبین غیر تجربی یا فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های غیر مرتبط هم علاقه زیادی به پزشک شدن دارند و همانطور که مشاهده میکنید بیش از نصف شرکت کنندگان کنکور سراسری در کنکور تجربی ثبت نام میکنند که موضوع باعث بالارفتن ترافیک داوطلبین و البته بالا رفتن افرادی میشود که نمیتوانند در کنکور به موفقیت برسند.

اگر شما هم با هر شرایطی در که در آن هستید قصد شرکت در کنکور تجربی و قبولی در رشته پزشکی را دارید نمیتوانیم بگوییم اینکار بسیار ساده و مثل آب خوردن است اما با چند قدم حرفه ای و اصولی میتوانید به این مهم دست پیدا کنید.در این مقاله سعی داریم تا قدم به قدم روش قطعی قبولی در پزشکی را بررسی کنیم تا شما بتوانید با اجرای آن ها از تعداد بیشمار رقیبانتان پیشی بگیرید و به موفقیت و رویای پزشک شدن نزدیک تر شوید.

گام اول علاقه و هدف

متاسفانه خیلی از داوطلبین بدون اطلاع از شرایط رشته پزشکی، سختی های آن،محیط کاری و درسی و هزینه های این رشته پا در این مسیر می گذارند. حتی نمیدانند نحوه اشتغال در رشته پزشکی در آینده چگونه است یا اینکه هرکسی دارای مدرک پزشکی باشد از نظر شغلی و مالی تامین است یا خیر!

شما در ابتدا با تحقیق در مورد رشته پزشکی و بازار کار آن و البته سختی هایی که قرار است در این مسیر متحمل شوید  باید آشنا شوید و هدفتان را تعین کنید.اگر شخصیت و خصوصیات شما با این رشته منطبق بود با تمام وجود برای بدست آموردنش اقدام کنید اما اگر اهل صبر و تحمل نیستید یا در محیط هایی که بیماران مختلفی در آن وجود دارند نمیتوانید سازگاری پیدا کنید یا کلا اهل درس خواندن نیستید اصلا نباید سراغ این رشته بروید!

گام دوم انگیزه

حالا که تکلیفتان با خودتان مشخص است و از اهداف و علایق خود با خبر هستید باید انگیزه داشته باشید. انگیزه یعنی به قدری برای رسیدن به هدف عطش داشته باشید که هیچ مانعی مثل مشکلات مالی یا نبود منابع و اساتید خوب یا حتی نداشتن محیط خوب برای درس خواندن جلوی شما را نگیرد. انگیزه یعنی هر مشکلی را زیر پا بگذارید و طوری به سمت هدف حرکت کنید که گویی اصلا مانعی نیست.قطعا رسیدن به این درجه از انگیزه کار هرکسی نیست و شاید حتی هنر هم باشد. برای بالا بردن انگیزه سعی کنید با یک مشاور روانشناس خوب صحبت داشته باشید تا تکنیک های اصولی حفظ انگیزه را به شما بیاموزد.

گام سوم برنامه ریزی حرفه ای

بی تعارف بگویم برنامه ریزی درست و اصولی و حرفه ای که دقیقا برای شما و بر اساس سطح و توانایی شما باشد را نمیتوان از اینترنت دانلود کرد پس دنبال برنامه آماده نباشید همچنین اگر تا الان کار برنامه ریزی نکردید به هیچ عنوان برای کنکور خودتان هم اینکار را نکنید سودی جز اتلاف وقت و صحیح و خطا کردن الکی برایتان ندارد.

برنامه باید توسط مشاور با تجربه و دقیقا بر اساس سطح شما، منابع در دسترس،ساعت مطالعه روزانه چیده شود پس بهتر است کسی که توانسته خود موفق شود یا باعث موفقیت دیگران شده و این مسیر را رفته کار برنامه ریزی را انجام دهد و در کنار برنامه ریزی با پشتیبانی صحیح و منظم و تغیرات بموقع برنامه با بالا رفتن سطح شما برنامه را ارتقا دهد. برای دریافت برنامه اصولی و متناسب از سایت کنکور مشاور می توانید کمک بگیرید. در یک برنامه حرفه ای باید علاوه بر ساعات مطالعه و چیدمان دروس زمانی برای تست زدن،جمع بندی و مرور،استراحت،برنامه غذایی و حتی ساعات بیدار شدن و خوابیدن در نظر گرفته شود.بدیهی است هرکدام از موارد در برنامه وجود نداشته باشد نمیتوان به آن گفت برنامه ریزی خوب!

گام چهارم انتخاب منابع و آزمون

انتخاب منابع بسیار مهم است.در واقع منابع ابزار شما در این رقابت میباشند.هرچیزی میتواند بعنوان منبع شما باشد.برای بعضی کتاب های کمک آموزشی منابع خوبی هستند و برای  بعضی دیگر اساتید و کلاس ها کنکور حتی جزوه معلم و خود کتاب درسی هم بعنوان منابع شما میباشند.قطعا منابع هم مانند برنامه باید کاملا شخصی سازی شده باشد و قرار نیست شما با استفاده از منابع رتبه یک کنکور رتبه یک شوید!

منابع باید بر اساس سطح شما انتخاب شود و اینکار را مشاور انجام میدهد و طبق اصول هر زمان بر منبعی مسلط شدید و سطحتان بالا رفت اجازه دارید یک قدم دیگر به جلو بردارید و از منابع سخت تر استفاده کنید.این روند تا زمان کنکور بطور مستمر پیش خواهد رفت تا اینکه تمام منابع در هر سطحی توسط شما بررسی شده باشد و هیچ مطلب و سوالی برایتان جدید نباشد!

گام پنجم درس خواندن حرفه ای

درس خوندن حرفه ای یعنی دقیقا طبق برنامه جلو بری و اصلا به حجم دروس یا اینکه قراره کی تموم شه فکر نکنی چون برای شما توسط یک مشاوره حرفه ای برنامه ریزی شده است و همه چی درنظر گرفته شده پس ذهنتان را با این موضوع درگیر نکنید و مسیر را ادامه دهید.نکته بسیار مهم نباید در حین برنامه خودتان را با کسی مقایسه کنید با اینکار هم تمرکزتان از دست میرود و هم از کورس رقابت با بقیه عقب میوفتید.

احتمالا شده بارها مسابقه ماراتن و دو را دیده اید.اگر دقت کنید در ابتدا اکثر دوندگان آرام میدوند تا قدرت خود را ذخیره کنند و هرچه به انتهای مسابقه نزدیک تر میشویم به سرعت افزوده میشود و تعداد دوندگانی که در خط جلو هستند کمتر میشود.حالا تصور کنید در مسیر کنکور که دقیقا مثل ماراتن هست شما خود را با دیگران و جلو افتادن آن ها مقایسه کنید و این موضوع باشد تا تمام توانتان در ابتدای مسیر بگذارید با اینکار نه تنها نمیتوانید نتیجه درستی بگیرید بلکه احتمال دارد مثل خیلی از داوطلبین در ماه های منتهی به کنکور سیاه لشگر محسوب شوید!

گام ششم جمع بندی و مرور حرفه ای

اگر برنامه را درست اجرا کرده باشید و تمام گام های گفته شده را صحیح بردارید بموقع وارد دوران جمع بندی و مرور که از بعد از عید شروع میشود شده اید.در این زمان  باید درس خواندن بیهوده را کنار بگذارید و تمام تمرکزتان  را روی مطالبی که تا الان خوانده شده قرار دهید.در این زمان برای افزایش توانایی و مرور تمام مباحث قبلی بهتر است از دفتر خلاصه نویسی استفاده کنید و تا میتوانید از مباحث مختلف و البته طبق برنامه به صورت رندوم تست بزنید.با این روش نه تنها مباحث قبلی را به چالش میکشید بلکه با انواه نمونه سوالات آشنا میشوید و قدرت تست زنی شما بالا خواهد رفت.

شاید لازم باشد در این گام دست به حذفیات بزنید و یک سری مطالب سخت و نامفهوم از نظر خودتان را حذف کنید تا ریسک جواب غلط سر جلسه کنکور و اتلاف زمان وجود نداشته باشد.این مرحله چکیده و عصاره تمام مراحل قبلی است پس بسیار قدرتمند و با تدبیر باید انجام شود.تحمل کنید چیزی تا پایان ماراتن و موفقیت شما باقی نمانده است!

اگر شما بتوانید این نقشه راه را درست و اصولی اجرا کنید قطعا مانند کسانی که در اوج محرومیت و به دور از امکانات تمام رقیبان قدرتمند را  زیر پا گذاشتند خواهید شد و به رویای بزرگ و زیبای نشتن پشت صندلی پزشکی در یکی از بهترین دانشگاه های کشور میرسید.قصد صحبت های انگیزشی نداریم اما تجربه ثابت کرده است سن یا جنسیت یا امکانات تاثیری در میزان موفقیت ندارد و فرصت برای تمام داوطلبین یکسان است.باور کنید همه چیز به خودتان بستگی دارد!