کوبا اعتراض نادرستی نسبت به آزادی بیان می بیند

هاوانا: حدود 200 هنرمند کوبایی روز جمعه در اعتراض نادرست به آزادی بیان که از شخصیت های برجسته سینمای کوبا پشتیبانی شد ، در خارج از وزارت فرهنگ این کشور تظاهرات کردند.
این تظاهرات در پی اخراج پنجشنبه شب مقامات معترض به اعضای یک مجموعه هنرمندان از محل کارشان در مرکز تاریخی هاوانا انجام شد.
مقامات گفتند که تخلیه 14 عضو این سازمان سان ایسیدرو حرکت به دلیل پروتکل های Covid-19 ضروری بود زیرا یکی از مکزیک از طریق ایالات متحده برگشته بود و به طور صحیح قرنطینه نشده بود.
آنها به مدت 10 روز معترض بودند ، شش نفر از آنها در اعتصاب غذا بودند و جنبش آنها مورد توجه قرار گرفته بود.
تظاهرکنندگان خارج از وزارت فرهنگ روز جمعه خواستار “گفتگو” شدند و نمایندگان منتظر بودند تا با معاون وزیر فرناندو روخاس ملاقات کنند پس از اینکه بیشتر روز را در آنجا جمع کردند.
این تظاهرات در سال نادر بود کوبا، جایی که مجوز چنین اعتراضاتی غالباً داده نمی شود.
پرسنل امنیتی و پلیس یونیفرم از دور اما بدون مداخله مراقب اعتراض بودند.
وی گفت: “از یک طرف ، اعتماد به نفس زیادی نداریم ، اما از طرف دیگر احساس می کنیم این یک وظیفه است.” فعال میشل ماتوس.
“آنها مقامات دولتی این کشور هستند و این به یک وضعیت سیاسی تبدیل شده است.”
جنبش سان ایسیدرو خواستار آزادی یکی دیگر از اعضای گروه ، رپ دنیس سولیس بود که در 9 نوامبر دستگیر و به اتهام تحقیر به هشت ماه زندان محکوم شد.
فعالان در شبکه های اجتماعی گفتند ، پس از حمله به محل کار خود ، به 14 عضو گروه آزمایش Covid-19 داده شد و به خانه های خود بازگشتند ، در حالی که مقر این مجموعه توسط مقامات بسته شد.
دو نفر از آنها حاضر به رفتن به خانه خود نشدند و دوباره دستگیر شدند: لوئیس مانوئل اترو آلکانتارا ، 32 ساله ، هنرمند پلاستیک و آناملی راموس ، 35 ساله.
برخی از فعالان در شبکه های اجتماعی گفتند که راموس آزاد شده است.
لیست خواسته های معترضان جمعه شامل اطلاعاتی درباره محل نگهداری اوترو و راموس ، آزادی Solis و پایان “آزار و اذیت” هنرمندان بود.
بازیگر و کارگردان مشهور گفت: “زمان گفتگو فرا رسیده است و من معتقدم که شما جوانان باید گوش فرا دهند.” خورخه پروگوریا، 55 ساله ، به معترضان گفت.
او با فیلمساز برجسته فرناندو پرز ، 76 ساله همراه بود.
سازمان عفو ​​بین الملل در بیانیه ای خواستار آزادی اوترو و راموس شد و آنها را “زندانی عقیدتی ، فقط به دلیل اعتقادات آگاهانه خود در زندان” خواند.
مایکل کوزاک ، مسئول وزارت امور خارجه آمریکا در توییتر خود گفت که “جامعه جهانی خواستار احترام رژیم به حقوق بشر کوبا است.”