گوایاکیل: مهاجمان مسلح در بندر گوایاکیل اکوادور 10 نفر را کشتند و 3 نفر را زخمی کردند

گوایاکویل: دست کم 10 نفر در طول شب هنگام تیراندازی توسط مهاجمان به شدت مسلح در بیرون یک مغازه در گوایاکیلپلیس روز یکشنبه اعلام کرد، شهر بندری اصلی و قطب اقتصادی اکوادور که به دلیل افزایش خشونت مواد مخدر در وضعیت اضطراری قرار دارد.
شاهدان گفتند که این حمله هولناک در یک مغازه مکانیکی در جنوب غربی شهر زمانی رخ داد که مردم در حال نوشیدن مشروب و تماشای یک مسابقه فوتبال از تلویزیون بودند.
ژنرال ویلیام ویلاروئل، فرمانده پلیس گوایاکیل و همسایه های دوران و سامبوردون، گفت که چندین نفر با یک کامیون سیاه رنگ سوار شدند، بدون اینکه حرفی بزنند بیرون آمدند و با استفاده از “سلاح های بلند” تیراندازی کردند.
خبرگزاری فرانسه دید، ساعاتی بعد، اجساد در حال دراز کشیدن روی پیاده رو در حوضچه های خون دیده می شدند، در حالی که مردم گریه می کردند و یکدیگر را در آغوش می گرفتند در حالی که پلیس منطقه را محاصره کرده بود.
یکی از همسایگان که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: “من احساس راحتی نمی کنم که اینطور زندگی کنم.” ما نمی‌توانیم با خانواده‌هایمان، با بچه‌هایمان بیرون برویم.»
ویلاروئل گفت که علاوه بر کشته شدگان، سه نفر نیز زخمی شده اند، “متأسفانه یک دختر پنج ساله که وضعیت پایداری دارد و قرار است به دلیل ترکش تحت عمل جراحی قرار گیرد.”
او گفت که پلیس بر این باور است که این قتل عام نتیجه “نزاع بین گروه های جنایتکار سازمان یافته — مبارزه برای قدرت و قلمرو” بوده است.
دفتر دادستانی کل اکوادور در توییتر اعلام کرد که تحقیقات اولیه را آغاز کرده است.
گوایاکیل به یکی از مراکز خونین و خونین جنگ بین باندهای رقیب قاچاق مواد مخدر تبدیل شده است.
موقعیت این شهر بندری در سواحل اقیانوس آرام، آن را به یک نقطه راهبردی برای حمل و نقل مواد مخدر به ایالات متحده و اروپا تبدیل کرده است.
این قتل آخرین مورد در موج خشونت‌های اخیر، از جمله قتل‌های مرتبط با باند و کارتل و شورش‌ها و قتل‌عام‌های متعدد زندان‌ها است، زیرا مقامات با سرکوب باندها و توقیف مواد مخدر را انجام می‌دهند.
پلیس هنوز هیچ گونه دستگیری در مورد حمله اخیر را گزارش نکرده است.
آنها شنبه شب توییت کردند که “یگان های اطلاعاتی” در حال تلاش برای “شناسایی مسئولین” هستند.
پلیس هویت قربانیان تیراندازی را شناسایی نکرد، اما گفت که پنج نفر از آنها دارای سوابق کیفری به دلیل تخلفات مربوط به مواد مخدر و سلاح هستند.
در میان افزایش جرم و جنایت، دولت رئیس جمهور گیلرمو لاسو گروه های جنایتکار را تروریست اعلام کرده است.
از اول آوریل، گوایاکیل در وضعیت اضطراری قرار دارد که به ارتش اجازه می دهد در خیابان ها گشت زنی و مقررات منع آمد و شد اعمال کند.
با ادامه مبارزه با باندهای جنایتکار، تعداد کشفیات مواد مخدر افزایش یافته است، اما مرگ های خشونت آمیز در خیابان ها و زندان ها نیز افزایش یافته است.
مقامات می گویند که درگیری بین زندانیان بیش از 420 زندانی از سال 2021 کشته شده است، در حالی که در خارج از زندان ها میزان قتل در سال 2022 افزایش یافت و تقریباً دو برابر شد و از 14 به 25 در هر 100,000 نفر رسید.
دو هفته پیش، در شمال غربی استان اسمرالداس، حدود 30 مرد مسلح در یک بندر ماهیگیری تیراندازی کردند و 9 نفر را کشتند.
رسانه های محلی گزارش دادند که در آن استان – که در وضعیت اضطراری نیز قرار دارد – چهار نفر دیگر روز شنبه به ضرب گلوله کشته شدند.
در سه ماه اول سال جاری، 555 قتل فقط در گوایاکیل، دوران و سامبوروندون گزارش شده است.
تا اواخر صبح یکشنبه در گوایاکیل، هیچ پلیس یا سربازی در صحنه نمانده بود، جایی که یک نوار زرد پاره شده که از در آویزان شده بود، یکی از معدود نشانه‌های قتل عام شب گذشته بود.
یولاندا، یک تاجر 55 ساله، به خبرگزاری فرانسه گفت: “صاحب از خواب بیدار شد تا خون را با یک سطل آب تمیز کند.” او درخواست کرد که از نام کامل او استفاده نشود.